handdator

Visa fullständig version : Skostorlekar!


Maaattias
2004-11-07, 18:18
Hallå..

jag ska beställa ett par T-lyftsskor är dock lite osäker på hur man räknar storlekar..

Competition level shoes with wooden sole with lace and velcro fastening system. ENGLISH SIZES. (Example size 7 UK = size 7,5 US)

står det...

Min skostorlek är 44 vad skall jag då ha för UK eller US?

mvh / Mattias

King Grub
2004-11-07, 18:20
http://www.i18nguy.com/l10n/shoes.html

Zakath
2004-11-07, 18:39
Vad har man lyftarskor till egentligen? Är det inte bäst att stå barfota?

mystic[-_-]
2004-11-07, 18:43
Vad har man lyftarskor till egentligen? Är det inte bäst att stå barfota?

Blir ungefär samma känsla. Tycker jag iaf :) Risken att man halkar blir ju betydligt mindre också

Tomas W
2004-11-07, 18:46
Vad har man lyftarskor till egentligen? Är det inte bäst att stå barfota?

Kolla på dem som stöter 200+ så förstår du varför man har skor :D, o så blir stabiliteten mkt bättre, tycker jag iaf.

Pdaddy
2004-11-07, 18:55
10 är väll en svensk 44 tror ja.

M

Zakath
2004-11-07, 18:59
Kolla på dem som stöter 200+ så förstår du varför man har skor :D, o så blir stabiliteten mkt bättre, tycker jag iaf.


Kan du förklara VARFÖR man ska ha dem?
Du har nämnt en sak, bättre stabilitet. Nåt mer? Är det värt att skaffa?

Tomas W
2004-11-07, 19:05
Kan du förklara VARFÖR man ska ha dem?
Du har nämnt en sak, bättre stabilitet. Nåt mer? Är det värt att skaffa?

Det finns klack så d blir lättare att komma djupt ner i sittet, det är lätare att sitta på huk om hälarna komemr upp lite altså. O sen så tävlar man inte barfota :)

Zakath
2004-11-07, 19:06
Det finns klack så d blir lättare att komma djupt ner i sittet, det är lätare att sitta på huk om hälarna komemr upp lite altså. O sen så tävlar man inte barfota :)



Måste man ha någon form av skor på sig när man tävlar? Räcker det med strumpor?

Men om vi säger i styrkelyft, har man någon nytta av skor där? För då går man ju ändå inte speciellt djupt...

Tomas W
2004-11-07, 21:05
I SL: vad jag tror, rätta mig om, jag har fel,
Bänk: Ingen direkt nytta där, bara för att ha fötterna stadigt i marken.
Mark: Är rätt så säker på att dem har något liknade sockiplast-skor, väldigt tunna strumpliknade skor.
Böj: hmm, inte helt säker va de har för några skor. Men skulle gissa att det är samma som i bänken, men e ej säker.

Angående om du skulle skaffa skor elr ej så tycker jag att du ska göra det. Jag tycker att man känner sig mkt stabilare och det "känns" helt enkelt bäst. Det finns en förklaring till att de heter lyftarskor ju :cheers:

mvh tomas

Allan
2004-11-07, 21:12
Man står stadigare i ett par skor; ett par riktiga lyftadojjer fördelar trycket bättre över hela sulan, och man riskerar inte platta ut hålfoten så mycket (vilket faktiskt händer när det börjar bli rejält tungt).
Oftast tävlar man på podier, som brukar vara av trä, och eventuellt gummimattor. Är inte skönt att köra in trästickor i fötterna när man har 250 kg på axlarna. I just stötmomentet vill man inte ha alltför mycket friktion under fötterna, vilket kan hända med svettiga fötter (tro mig - jag har prövat).
I marklyftet har man oftast sockeplast på sig, men det är bara för att tjäna den centimeter som sulan bygger.

allan

emmzan
2004-11-07, 21:18
Men om vi säger i styrkelyft, har man någon nytta av skor där? För då går man ju ändå inte speciellt djupt...

Nä just det ja!

Knäböjsstabiliteten ökar enormt med ett par bra skor och även i bänken har många nytta av dem pga stabilitet och att det är lättare att få in fötterna under sig och ändå kunna pressa ner hela foten i backen.


Maaattias> Märke och pris på skorna du ska köpa?

Hades
2004-11-07, 21:56
I just stötmomentet vill man inte ha alltför mycket friktion under fötterna, vilket kan hända med svettiga fötter (tro mig - jag har prövat).

allan
Blir det inte mindre friktion med svettiga fötter? Och är det inte bättre med mycket friktion?

(Jag är inte ute efter att märka ord, jag undrar bara om du verkligen menade vad du skrev).

z_bumbi
2004-11-08, 09:56
Blir det inte mindre friktion med svettiga fötter? Och är det inte bättre med mycket friktion?

Friktionen ökar snarare om du har lite fukt under fötterna och står på ett gummiflak, styrkelyftare fuktar sulan på skorna för att få bättre fäste ibland.
Inom tyngdlyftning vill man inte ha lika mycket friktion som man vill ha inom styrkelyft men framför allt vill man ha ungefär samma friktion i varje lyft i båda sporterna.

Att köra 50 ryck i följd barfota bör ge rejäla skavsår också..

Hades
2004-11-08, 10:41
Friktionen ökar snarare om du har lite fukt under fötterna och står på ett gummiflak, styrkelyftare fuktar sulan på skorna för att få bättre fäste ibland.
Inom tyngdlyftning vill man inte ha lika mycket friktion som man vill ha inom styrkelyft men framför allt vill man ha ungefär samma friktion i varje lyft i båda sporterna.

Att köra 50 ryck i följd barfota bör ge rejäla skavsår också..
Okej, då vet jag! :thumbup: