handdator

Visa fullständig version : Diet till min mormor!


Kurtfield
2004-11-07, 12:50
Jag har lovat min mormor att bli hennes pesonliga dietist nästa helg....
det kommer bli en tuff utmaning, för min mormor gillar mat =)

hon är över 70år, cirka 170cm.... väger kanske runt 80kg..

hon gör ju inte av med så mycket energi på en dag, ibland brukar hon gå korta sträckor, men eftersom hon har problem med hjärtat så kan hon inte anstränga sig...
hur ska jag lägga upp kosten, så det inte blir för komplicerat... hon vill förmodligen inte räkna eller väga kalorier o liknande...

Bjorne
2004-11-07, 14:47
Byta ut vanlig pasta emot fullkornspasta, desamma med ris, byta ut eventuella flingor emot havregryn. Banta alla Mejeriprodukter, välj den med lägst fetthalt. Du förstår nog, banta alla produkter, se till att inte köpa yoghurt och dylikt med socker i.

Jag tror att det är det lättaste sätter för en person som inte orkar krångla och dylikt. Fast sedan så vet jag inte särskilt mycket om kost :p

Kurtfield
2004-11-07, 16:17
det var ett BRA tips...=)

undra om man ska köra massa grönsaker också.. kanske 2 tredjedelar brocolli på tallriken? eller är det för mycket brocolli =P

Frazze
2004-11-07, 16:24
En tredjedel borde nog räcka:) Men inte bara broccoli, kör på frysta grönsaksblandningar, så blir det lite variation också.

Kurtfield
2004-11-07, 17:21
det låter vettigt!
börjar få ett hum om hur jag ska lägga upp det! tack

z_bumbi
2004-11-07, 17:31
Vad är det för fel på det hon äter idag?

Kurtfield
2004-11-07, 17:37
hon blir ju fetare..
jag har sett att hon brukar ta en cm smör på mackan... det lär ju sätta sig direkt på buken..
men det ska bli ändring på det med en stenhård diet..=)

stridis
2004-11-07, 17:37
Hmm i den åldern brukar de ju börja tappa i vikt,(för att transformeras till hemska intorkade kärringar.)

Så det är väl positivt att hon har lite hull, det viktiga är ju att hon förblir rörlig och stark.

mina 2 öre.

King Grub
2004-11-07, 17:39
Jag skulle inte sätta hjärtsjuka mormor på "en stenhård diet" utan att ha stenkoll på vad jag sysslade med.

z_bumbi
2004-11-07, 17:41
hon blir ju fetare..
jag har sett att hon brukar ta en cm smör på mackan... det lär ju sätta sig direkt på buken..
men det ska bli ändring på det med en stenhård diet..=)

Jag skulle inte våga göra några ändringar i dieten för någon som är så gammal och har hjärtproblem... det är ett jobb för en dietist eller liknande.
Att hon ökar i vikt går ju ganska snabbt att fixa genom att ändra pyttelite på kosten men att lägga om kosten totalt för någon som ätit liknande mat i 70 år är varken lätt och inte heller i de flesta fall så önskvärt.
Som Stridis skriver så är det inte bara negativt med en viktökning i den åldern.

T-train
2004-11-07, 18:38
Jag har lovat min mormor att bli hennes pesonliga dietist nästa helg....
det kommer bli en tuff utmaning, för min mormor gillar mat =)

hon är över 70år, cirka 170cm.... väger kanske runt 80kg..

hon gör ju inte av med så mycket energi på en dag, ibland brukar hon gå korta sträckor, men eftersom hon har problem med hjärtat så kan hon inte anstränga sig...
hur ska jag lägga upp kosten, så det inte blir för komplicerat... hon vill förmodligen inte räkna eller väga kalorier o liknande...

Bara en tanke! Äldre behöver relativt energität mat iom att de är just äldre(matsmältningen blir som allt anant mindre o mindre effektiv o många äldre får också svårare att äta i mängd). Om hon har bekymmer med hjärtat så borde hennes läkare ha kommit med kostrekomendationer. En del kan ju vara vätska iom att hon ahr problem med hjärta.

Att dra ner på fettet kan vara bra, men jag tror på att framförallt byta ut en del fetter..kanske gillar hon fisk? o sedan såg jag att flera hade rekommenderat mycket frukt o grönt..o det mår alla bara bra av..fullkornsprodukterna likaså..Men jag tycker det är viktigt att äldre människor att iaf får ha kvar en liten reserv..men jag antar att hon vill gå ner ett par kilo för att orka lite bättre..kanske bättrar på hennes hälsa lite!

Iaf..jag tycker hennes läkare borde komma med kostrekomendationer iom att hon har ett hälsotillstånd som gör att hon kanske inte ska labborera för mycket..men jag kanske missförstod.

Kurtfield
2004-11-07, 19:44
hade ingen aning om att man är så känslig för kostförändringar i den där åldern..men det låter vettigt!
hon har ju så länge jag vet ätit samma sak i 70 år, men i och med att hon slutat röra på sig så har vikten ökat.. men det blir småförändringar istället! De ni tog upp.
hon får nog räkna med att gå ner ett halvt kg i månaden, inte mer..

tack för rekommendationerna, jag såg det aldrig från er synvinkel..:em: ni kan ha räddat livet på min mormor!

Sverker
2004-11-07, 19:54
En bättre väg är ju att gumman rör på sig. Det är viktigt att röra på sig för att hålla hjärtat igång och motverka benurkalkning.

Enda uppenbara nackdelen är ju att snart kommer frosten och en bruten lårbenshals eller handled är inte bra det heller. Våren är en bättre period för äldre att komma ut på.

ceflower
2004-11-08, 11:30
När jag blir 70år ska jag minsann vara på konstant bulk :D om man vid det laget hållt sig i form hela livet förtjänar man att ligga framför tvn och äta chips.