handdator

Visa fullständig version : Musklernas vilotid?


High1ander
2004-11-07, 03:28
Nu är jag klar med min 2 månaders uppvärming, så ska börja göra ett seriöst schema där man kör en muskelgrupp varje dag, jag kan träna allt från 3-6 dagar per vecka, antagligen blir det 4-5 (har tränat 55 timmar nu senaste 2 månaderna, jag är nöjd med resultatet jag nått hittills, man växer ju snabbt då man börjar om, men har kört många reps, dvs 12, ska köra tyngre nu).
Men innan jag ska lägga upp ett schema så vill jag veta hur länge en muskel, typ biceps måste/bör vila innan man tränar den igen. Sen verkar det vara så att t.ex. magens muskler kan man köra oftare...
Skulle vara trevligt och få reda på de negativa effekterna av att träna en muskel för ofta, dvs om den kanske ska vila 2 dagar, så låter man den bara vila 1 dag, blir det bara negativt för muskeln, eller kommer den fortsätta att växa, etc?
Dvs är för mycket träning bara ineffektivt eller till och med kontraproduktivt?
Ber om ursäkt om det redan finns 23976 trådar om detta ämne.

sunkan
2004-11-07, 11:15
Nu är jag klar med min 2 månaders uppvärming, så ska börja göra ett seriöst schema där man kör en muskelgrupp varje dag, jag kan träna allt från 3-6 dagar per vecka, antagligen blir det 4-5 (har tränat 55 timmar nu senaste 2 månaderna, jag är nöjd med resultatet jag nått hittills, man växer ju snabbt då man börjar om, men har kört många reps, dvs 12, ska köra tyngre nu).
Men innan jag ska lägga upp ett schema så vill jag veta hur länge en muskel, typ biceps måste/bör vila innan man tränar den igen. Sen verkar det vara så att t.ex. magens muskler kan man köra oftare...
Skulle vara trevligt och få reda på de negativa effekterna av att träna en muskel för ofta, dvs om den kanske ska vila 2 dagar, så låter man den bara vila 1 dag, blir det bara negativt för muskeln, eller kommer den fortsätta att växa, etc?
Dvs är för mycket träning bara ineffektivt eller till och med kontraproduktivt?
Ber om ursäkt om det redan finns 23976 trådar om detta ämne.


Nu är vell inte jag den som kan mest om kost och träning å så men som jag har fattat det rätt så bör du vila i minst 48timmar d.v.s 2-dagar....om du tränar samma muskel oftare än så så hinner inte muskeln återhämta sig mellan träningspassen och bryts då ner...och du får då en negativ effekt som gör att du kommer bara att bli svagare ju mer du tränar....tänk bara på att för att bygga muskler så måste du ÄTA!!!!! :eating:

z_bumbi
2004-11-08, 10:10
Hur länge man måste vila en muskel beror på hur hårt man kör varje muskel vid ett tillfälle, allt från 1 dags vila till 10 dagar är "normalt".

Att träna en muskel för mycket och/eller för ofta är totalt värdelöst om man ska bli starkare och större

slobban
2004-11-08, 12:33
Att träna en muskel för mycket och/eller för ofta är totalt värdelöst om man ska bli starkare och större

Nog tycker jag att man kan proptitera en specifik muskel med lite mer träning än överigt under en viss tid för att öka styrkan/volymen på den.

Sparrisen
2004-11-08, 12:59
Jag väntar normalt 6-8 dagar innan jag kör en muskelgrupp igen.

z_bumbi
2004-11-08, 18:59
Nog tycker jag att man kan proptitera en specifik muskel med lite mer träning än överigt under en viss tid för att öka styrkan/volymen på den.

Jo men då är det ju förhoppningsvis en återhämtningsperiod med i bilden så i ett längre perspektiv så är det inte för mycket träning för just den muskeln.

Legance
2004-11-09, 03:33
Jag kör 1 veckas vila alltid före jag kör samma muskel igen

Måndag: Ben, Vader
Tisdag: Bröst, Axlar
Onsdag: Vila
Torsdag: Rygg, Mage
Fredag: Tricep, Bicep
Lördag: Vila
Söndag: Vila

Denna spliten började jag med förra veckan efter 10 veckor med nedanstående split.

Måndag: Ben, Vader
Tisdag: Axlar, Tricep
Onsdag: Vila
Torsdag: Rygg, Mage
Fredag: Bröst, Bicep

Den funkade utmärkt och gjorde bra ökningar dom 10 veckorna osv men nu ska ja köra på denna spliten ett tag som ja för övrigt har kört förut och tyckte det fungerade bra då men som sagt variation är alltid bra :cool:

High1ander
2004-11-09, 05:30
Ok, så jag måste inte köra en muskelgrupp 2 gånger i veckan för den ska växa? Räcker med en gång (förrutsatt att man kör bra).

Är det några muskler som behöver mer vila, märker att de flesta kan pumpa sin magmuskler oftare än andra muskler (enligt iaf hur de har sina scheman upplaggda). Dvs mindre viloperiod på magen.

Om man känner av lite träningsverk i en muskel ska man träna den då? Eller låta den vila. Har alltid hört att träna är det bästa mot träningsverk, men man vill ju inte överträna, etc.

Numero1
2004-11-09, 11:16
När träningsvärken är borta (dvs efter ca 7 dagar :D ) brukar jag köra igen!

z_bumbi
2004-11-09, 14:49
Ok, så jag måste inte köra en muskelgrupp 2 gånger i veckan för den ska växa? Räcker med en gång (förrutsatt att man kör bra).

Är det några muskler som behöver mer vila, märker att de flesta kan pumpa sin magmuskler oftare än andra muskler (enligt iaf hur de har sina scheman upplaggda). Dvs mindre viloperiod på magen.

Om man känner av lite träningsverk i en muskel ska man träna den då? Eller låta den vila. Har alltid hört att träna är det bästa mot träningsverk, men man vill ju inte överträna, etc.

Allt beror på hur du tränar varje muskel.

Mage är en muskel som de flesta andra och kräver inte mer eller mindre träning.

Det går att träna med träningsvärk men det beror mycket på hur hårt du kör varje pass.

slobban
2004-11-09, 14:53
Jo men då är det ju förhoppningsvis en återhämtningsperiod med i bilden så i ett längre perspektiv så är det inte för mycket träning för just den muskeln.

Jag har perioder där jag kör en muskel 3 gånger i veckan för att sedan gå ner på det normala 1 gång. Så någon speciell återhämtningsperiod har jag ju inte.
Dock kör jag givetvis inte samma intensitet på alla dom 3 tillfällena.
För MIG fungerar det att träna en muskel mer än vanligt ibland. :whipped: