handdator

Visa fullständig version : Ålder?


moshka
2004-11-06, 21:52
Hur gammal ska man vara för att äta protein?

Berge
2004-11-06, 21:54
:D :thumbup:

tias
2004-11-06, 21:54
Det finns väl ingen gräns för det. Protein får ju spädbarnen i sig redan när de ammar. Det är väl bara att käka på det.

zam
2004-11-06, 22:02
18 senast jag hörde iaf.

Dalì
2004-11-06, 22:07
Varför undrar du det? Det är väl ändå inte mamma elr pappa som har sagt nåt igen?
:confused:

lauria
2004-11-06, 22:12
finns ingen gräns....Vad jag vete :D .....Det är ju inte skumt me protte pulver det samma som finns i maten, fast mer koncentrerat...

hampaN
2004-11-06, 23:41
hihihihi :sleep: :booty:

MojjMojj
2004-11-07, 00:54
Haha!

Protein finns i kött och det äter du väll? Vassle, som är ett protein är det som finns i proteinpulver. Detta kommer från mjölk.

(kasein ska han inte behöva bry sig om nu :thumbup: )

Grahn
2004-11-07, 03:24
tja ngn timma eller något vet itne exakt när man diar första gången.

Sverker
2004-11-07, 07:04
tja ngn timma eller något vet itne exakt när man diar första gången.

Sugreflexen är stark hos det nyfödda barnet. Barnet suger direkt när mamman lägger barnet till bröstet efter förlossningen och skapar den första mamma-barnkontakten.
Däremot tar det ofta något dygn innan mammans mjölkproduktion kommer igång och mjölken kommer.

Den första mjölken är extremt rik på antikroppar ( vassleprotein ) som är till för att skydda barnet mot infektioner i början av livet.
Det intressanta är att barnets matsmältning inte riktigt startat och att dessa antikroppar passarar helt intakta genom barnets tarmvägg och går ut i blodet.
Nu får alltså barnet ett komplett immunförsvar som hindrar barnet mot sjukdomar.

Denna förmåga att ta upp intakta protein förlorar barnet redan efter något dygn när tarmen vuxit till sig och därefter fungerar den precis som vuxnas.

King Grub
2004-11-07, 07:51
Ytterligare ett försök till seriöst svar: du kan börja när du vill med proteintillskott. Proteinet i vanligt proteinpulver kommer från mjölk; det är bara renat och filtrerar - inget onaturligt, konstigt eller farligt. Är du såpass ung som du antagligen är, eftersom du undrar, behöver du dock inget proteintillskott om du äter bra och rejält med vanlig mat. Du är redan i tillväxtfas i dessa år, och proteinet från regelbundna, väl sammansatta mål räcker gott och väl.

Grahn
2004-11-07, 08:46
Sugreflexen är stark hos det nyfödda barnet. Barnet suger direkt när mamman lägger barnet till bröstet efter förlossningen och skapar den första mamma-barnkontakten.
Däremot tar det ofta något dygn innan mammans mjölkproduktion kommer igång och mjölken kommer.

Den första mjölken är extremt rik på antikroppar ( vassleprotein ) som är till för att skydda barnet mot infektioner i början av livet.
Det intressanta är att barnets matsmältning inte riktigt startat och att dessa antikroppar passarar helt intakta genom barnets tarmvägg och går ut i blodet.
Nu får alltså barnet ett komplett immunförsvar som hindrar barnet mot sjukdomar.

Denna förmåga att ta upp intakta protein förlorar barnet redan efter något dygn när tarmen vuxit till sig och därefter fungerar den precis som vuxnas.

Aha! Intressant!
Tack för infon Sverker! :thumbup:

moshka
2004-11-07, 10:24
Aha! Intressant!
Tack för infon Sverker! :thumbup:
jo men jag ska fylla 14 år efter jul. tycker ni jag ska börja testa proteinpulver?
eller ska jag :eating: som ett freak? :P

Grahn
2004-11-07, 10:28
jo men jag ska fylla 14 år efter jul. tycker ni jag ska börja testa proteinpulver?
eller ska jag :eating: som ett freak? :P

Den frågan är ju inte samma som när man KAN börja äta protein.

Tycker jag att du ska börja äta proteinpulver vid 14år? Nej lägg de pengar du har på något roligare.

Jorgen
2004-11-07, 11:30
Jag håller med Grahn. Lägg dom pengarna på något annat och käka ordentligt med mat istället.

//Jörgen

moshka
2004-11-09, 20:52
Jag håller med Grahn. Lägg dom pengarna på något annat och käka ordentligt med mat istället.

//Jörgen
okej tack för hjälpen :P

Froddan
2004-11-09, 23:31
Däremot tar det ofta något dygn innan mammans mjölkproduktion kommer igång och mjölken kommer.
Är du säker på det? Vad jag vet så sätter mjölkproduktionen igång flera veckor innan barnet föds.

Metal_boy_
2004-11-10, 10:32
den dagen jag fått barn ska jag ligga och snutta på tjejens tuttar innan jag somnar för att minska risken för ett katabolt tillstånd :D