handdator

Visa fullständig version : Pormaskar


Froddan
2004-11-06, 14:21
Nu har jag tröttnat på mina pormaskar.

De ser förjävliga ut och när jag klämmer dem är de ändå tillbaka dagen efter. Och jag har många, så detta klämmande är jobbigt och tidskrävande. Dessutom har jag läst att man inte ska klämma på pormaskar. Risken är stor att man skadar talgkörtels utförsgång och i stället får en inflammation - alltså en ny finne, vilket är fult och kan lämna ärr efter sig.

Men jag tänker inte låta dom jävlarna vinna. Nu är det fan krig!

Har ni några tips?

Tack på förhand! :)

ante
2004-11-06, 14:29
finns ju speciella plåster som man lägger på, som man blöter, låter sitta på i en kvart och sen drar av, men det funkar inte speciellt bra. Jag orkar inte bry mig....

Köttbullen
2004-11-06, 14:44
Testa o köp silicon skin, finns på hälsokost affärer.

Det är en salva man tar på, sen efter 20 minuter tvättar du bort de..
Helt ok mot pormasker o sånt, sen kan du ju alltid tvätta me nån sorts sprit efter åt..

Froddan
2004-11-06, 14:49
Testa o köp silicon skin, finns på hälsokost affärer.

Det är en salva man tar på, sen efter 20 minuter tvättar du bort de..
Helt ok mot pormasker o sånt, sen kan du ju alltid tvätta me nån sorts sprit efter åt..
försvinner pormaskerna direkt då eller?

ceflower
2004-11-06, 14:49
Plåster skall man absolut INTE använda, det drar ut cirka halva pormasken och lämnar kvar ett litet fult hål.

Kan istället rekomendera en titt på www.gents.se, använder själv produkten Zirh Refresh, vilken har hjälpt mig med att bli av med så gott som alla mina pormaskar.

Köttbullen
2004-11-06, 14:53
försvinner pormaskerna direkt då eller?

Ja man drar bort dem typ, den här salvan stelnar...

Spiffy
2004-11-06, 14:57
Tvätta med sprit?
Det måste ju torka ut huden rätt ordentligt. Kan väl inte vara direkt nyttigt.

datorjaevel
2004-11-06, 15:39
silicol skin heter salvan. har ett par tuber hemma.

raZmus
2004-11-06, 15:45
Plåster skall man absolut INTE använda, det drar ut cirka halva pormasken och lämnar kvar ett litet fult hål.

Kan istället rekomendera en titt på www.gents.se, använder själv produkten Zirh Refresh, vilken har hjälpt mig med att bli av med så gott som alla mina pormaskar.

Sidan vill inte fungera.

Cupofcoffee
2004-11-06, 16:01
Silicol Skin Gel hittade jag här http://www.bodystore.nu/sss/A1321

Jag skulle nog använda apotekets ansiktsgel för att återfukta efter Silicol.

Uttorkad hy är oskyddad hy. Om du rensar bort hudens eget skyddande fettlager, samtidigt som du "öppnar" porerna, då får man se till skydda sig på något sätt.

ceflower
2004-11-06, 18:13
Sidan vill inte fungera.

funkar kanon!

wreka
2004-11-06, 18:41
Sidan vill inte fungera.
Den var kinkig i firefox men i IE funkar den för min del.

mr ruhl
2004-11-06, 19:15
har oxå hur mycket som helst men jag har börjat gilla läget, dvs jag har börjat tycka att det är kul att klämma på dom jävlarna=)

Tolkia
2004-11-06, 23:40
Alsolsprit funkar i viss utströckning (torkar och desinficerar). "Pormaskplåster" tycker jag är fullkomligt värdelöst (det lär fungera lika bra att sätta ett plåster på näsan och dra bort det ...); jag lät mig luras till att prova och tyckte snarast att jag fick FULARE hy efteråt; den reagerade antagligen mot misshandeln.

Achryl
2004-11-06, 23:52
Klaga inte på pormaskarna. De ligger i en klass högt över finnarna. Mycket roligare att klämma pormaskar. De kommer ut som perfekta små maskar, och lämmar små runda hål efter sig. Hur käckt som helst.

MacLeod
2004-11-07, 02:12
Testa att pallra dig iväg till en hudterapeut som kan hjälpa dig om du lider så jävla mkt.Klämmandet i sig är inte skadligt öht, det handlar om hur du gör det bara. Går du till en hudsalong så är det just klämmande dom ägnar sig åt.

Tolkia
2004-11-07, 13:07
Skall vi diskutera klämteknik så är tricket att klämma underifrån, så att talgkörtelns hela innehåll liksom "poppar ut". Från större kvisslor/finnar skall det komma ut en liten "kula" med fastare konsistens än "början" av "masken", det är s.a.s. bottensatsen (från pormaskar av typen som inte "står upp" från hudytan är det dock inte alltid man får ut någon sådan "bottensats", jag vet inte om det beror på att den saknas eller bara på att den ligger extremt långt ned). Klämmer man för lite underifrån och för mycket "från sidan" får man bara ut toppskiktet, vilket gör att kvisslan/finnen inte försvinner utan bara svullnar och blir röd - och med bara lite, lite otur även mysigt infekterad så att den syns ännu mer innan man var där och pillade ... Att desinficera efter "behandling" är inte ur vägen.

Till poolen av Fullständigt Oväsentligt Vetande ...

Nemesis
2004-11-28, 14:29
Tja, jag rotade upp en gammal tråd.

Det kanske inte har så mycket att göra med finnar, eller iofs så har den ju det ändå.

Ärrbildningar.. jag märkte då jag satt i soffan att en del av mina ärr, även från en del finnar dessutom inte tycks läka igen ordentligt. Det handlar främst om vanliga ärr som uppstått vid t.ex mindre skrapsår osv. Istället för att läka igen och återfå samma färg som huden blir det istället en rosatonig yta där såret varit. Förr läkte mina sår igen fint :(

Kan detta ha att göra med kosten? Kanske för lite vitaminer utav någon sort eller kan högt bf% vara en bov? har ju ökat en del sen sommarformen. Finnar har jag iaf fått fler av och de är antagligen pga att bf% ökat eftersom jag knappt fick någon alls under den tiden då jag hade lite kroppsfett. Jag får väll helt enkelt lägga om kosten så den passar min kropp bättre.


Men frågan jag helst vill ha svar på är väll om det är någon speciell vitamin som reglerar hur t.ex huden producerar ett bättre skydd och undviker fula ärrbildningar. Även om ärren i fråga inte är så märkvärdiga, men ändå?

Tomten
2004-11-28, 15:19
Plåster skall man absolut INTE använda, det drar ut cirka halva pormasken och lämnar kvar ett litet fult hål.

Kan istället rekomendera en titt på www.gents.se, använder själv produkten Zirh Refresh, vilken har hjälpt mig med att bli av med så gott som alla mina pormaskar.

Från gents.se "ZIRH SCRUB - Aloe ansiktscrub

En ansiktsscrub är ett måste i varje mans badrumsskåp. Zirh Scrub avlägsnar försiktigt döda hudavlagringar och gör din hud ren på djupet. Fina siliconpartiklar stimulerar blodcikulationen i ansiktet och absorberar överskottsfett. Resultatet? En ren, fräsch och slät hy som strålar av friskhet och välbefinnande!"

absorberar överskottsfett :laugh: