handdator

Visa fullständig version : Mikromat


shithappens
2004-11-06, 12:47
Hej nån...

Jag undrar om det är skadligt för hälsan att äta mikromat ofta, dvs dagligen? Kan pga tvångstankar varken röra vid/laga mat. Finns de nå skadliga ämnen i halvfärdigt mat? Har huvudvärk dagligen och är ganska säker på att det beror på just detta. Tacksam för svar =)

Metal_boy_
2004-11-06, 13:03
du menar antagligen fördig mat du köper och värmer? ...det är bortkasstade pengar med tanke på skiten du får...tester visar att den maten inte innehåller någon näring knapt och som fysisk aktiv är det ju inte bara mättnad man är ute efter...har du bråttom så köp en sån där genomskinlig, rund plastbytta med tex pasta och ost och skinksallad i, finns även med kyckling, tonfisk och andra kombinationer me....det väljer iaf jag och det behöver du inte ens värma i micron :thumbup:

King Grub
2004-11-06, 13:47
SLV:

"Mat som lagas eller värms i mikro är inte cancerframkallande.

Ryktet om att så skulle vara fallet kommer från en felaktig schweizisk studie. Studien har vederlagts många gånger, men dyker ändå upp med jämna mellanrum. Det som händer i mikrovågsugnen är helt enkelt att vattnet i maten kokas, inget annat."

"Det finns flera studier som undersökt vad som händer vid matlagning i mikrovågsugn. I de flesta fall finner man endast små förändringar. Dessa är vanligtvis mindre än de som uppkommer vid vanlig kokning och stekning.

Det har inte publicerats studier eller artiklar som visar att tillagning i mikrovågsugn påverkar näringsinnehållet negativt på annat sätt än vanlig uppvärmning. Tvärtom är det en skonsam tillagningsmetod.

Om man däremot upphettar längre och intensivare än vad man normalt gör, uppkommer en del förluster av näringsämnen, vilket inte är så märkligt."

shithappens
2004-11-06, 17:50
tack för svaren =D

MacLeod
2004-11-07, 02:02
Om du är medveten om att du har tvångstankar angående micrad mat borde du ju lätt kunna göra något åt det. Har du funderat på terapi?

shithappens
2004-11-07, 07:43
tvångstankarna har inget med micro mat att göra...de har att göra med att jag måste tvätta händerna en 50 ggr då man försöker laga nåt vilket jag inte orkar med alla gånger. så eftersom det då blir en massa micromat undrade jag om det kunde va skadligt i längden. Man har ju läst om hur bara plasten kan vara cancerframkallande å grejer. men vad vet jag.

Tolkia
2004-11-07, 12:49
Man har ju läst om hur bara plasten kan vara cancerframkallande å grejer. men vad vet jag.
Mikrad MAT är inte skadligt, därmot är det väl lite osäkert i dagsläget hur mycket av mindre roliga tillsatser i t.ex. plast som går över i maten om man hettar upp mat i en olämplig förpackning (typ plast som är så tunn och/eller mjuk att den tappar formen av värmen). Så om det är görligt skulle jag rekommendera att du tippar upp mat som inte är i en förpackning avsedd för mikro på en tallrik/i något "mikrosäker" kärl innan du värmer.

aliquis
2004-11-07, 13:14
Eller inse att den maten du själv skulle ha gjort tom efter bara två handtvättar säkerligen hade varit mycket renare och hygienisk än micromaten, och söka till koognitiv behandlingsterapitjosan :thumbup:

blekfet2
2004-11-07, 14:17
annars så kan du juh köpa sånna där fula gula gummi-handskar att använda i köket....

shithappens
2004-11-07, 14:51
gummihandskar skulle nog inte hjälpa då det hela handlar om att behöva röra vid olika saker där de finns bakterier så då skulle jag va tvungen att tvätta handskarna om och om igen iallafall =P friskt eller hur... jajah får väl trycka ut den frysta maten på en vanlig tallrik å sen värma skiten i micron om nu plasten skulle va skadlig.

blekfet2
2004-11-07, 16:18
men är det bakterier du är rädd för...som finns i mat?!?...tänk då på tangentbordet du sitter vid just nu...hur lite bakterier är det inte där?
terapi skulle nog göra dig gott!

shithappens
2004-11-07, 17:00
tvångstankarna handlar om bakterier överhuvudtaget..överallt. Att jag ens nämnde tvångstankarna i min fråga, vilket egentligen inte var nödvändigt, var för att förklara varför jag äter mikromat dagligen då det kan tyckas vara konstigt att göra det. Du behöver inte ens nämna bakterier som finns på tangentbordet jag är medveten om dom då jag tvättar händerna efter det att jag rört vid något. Visst det är inte friskt och terapi behövs det vet jag med, vilket jag för övrigt tror dom flesta behöver vare sig det gäller tvångstankar eller inte. Vi lägger ner det här nu. Tack för svaren iallafall.

blekfet2
2004-11-08, 06:15
jorå, lugnt!
=)