handdator

Visa fullständig version : Att gå ner 8 kg på ½ år


pelle
2004-11-06, 12:27
Tjena..

jag är ca 190 cm lång och väger 98 kg. SKulle vilja gå ner till 90 kg utan att tappa så mycket muskler såklart så jag tänkte gå ner kilona väldigt sakta.

Just nu tränar jag bara styrketräning tre gånger per vecka och tar en efterträningsdrink varje gång, 60g kolhydrater och 60g protein. Kosten är ok i övrigt tycker jag.

Hur ska strategin vara för att gå ner de 8kg'na. Räcker det med att lägga in ½timme kardio efter varje styrketräningspass eller ska jag göra nått mer. Ska jag minska på efterträningsdrinken ? Ska jag minska på kolhydraterna/fettet i övriga kosten? 8kg på 6 månader är ju inte så mycket per månad så man kanske inte ska ändra så mycket ?

tack för svar..

Bodylotion
2004-11-06, 12:41
Varför tänka gå ner? Tänk "mer muskler" så går du ner i vikt då musklerna förbränner gratis. Men satsa på lite kardio ändå för att hålla normalhälsan på topp.

/aufwiederhören

T-train
2004-11-06, 12:44
Skulle testa med att enbart lägga in cardio efter träningen eller 3 morgonpromenader i veckan..o köra så en månad för att se vad skillnaden blir. Om du är någotsånär juste i kosten skulle det kunna ge en viktnedgång. Jag gjorde ett litet test på mig själv i augusti o la då till 3 morgonpromenader i veckan utöver min vanliga träning o gick ner 4 kg på fyra veckor. Det tror jag är extremt bra resultat. Men att starta så tror jag är ett bra sätt att se hur man ligger till, dels kalorimässig men också förbränningsmässigt. Sedan kan man OM man planar ut mecka lite med mer träning/och/eller kosten.

Edit: Var inne o rättstavade

raZmus
2004-11-06, 13:02
Hur ska strategin vara för att gå ner de 8kg'na. Räcker det med att lägga in ½timme kardio efter varje styrketräningspass eller ska jag göra nått mer. Ska jag minska på efterträningsdrinken ? Ska jag minska på kolhydraterna/fettet i övriga kosten? 8kg på 6 månader är ju inte så mycket per månad så man kanske inte ska ändra så mycket ?

Det får omöjligen svara på om det "räcker" med ditten eller datten om vi inte vet hur det ser ut för dig i övrigt. Vi vet inte hur mycket du får i dig och egentligen knappt heller hur mycket du gör av med (t ex vad du gör annars på dagarna). Går du ner i vikt som du äter och motionerar nu? 8 kilo på 6 månader är som du själv säger inte alls omöjligt.

Om du inte redan gjort det så föreslår jag att du läser King Grubs deffguide (http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=26881), den svarar på alla dina frågor och lite till.

LItaFord
2004-11-06, 17:55
Skulle testa med att enbart lägga in cardio efter träningen eller 3 morgonpromenader i veckan..o köra så en månad för att se vad skillnaden blir. Om du är någotsånär juste i kosten skulle det kunna ge en viktnedgång. Jag gjorde ett litet test på mig själv i augusti o la då till 3 morgonpromenader i veckan utöver min vanliga träning o gick ner 4 kg på fyra veckor. Det tror jag är extremt bra resultat. Men att starta så tror jag är ett bra sätt att se hur man ligger till, dels kalorimässig men också förbränningsmässigt. Sedan kan man OM man planar ut mecka lite med mer träning/och/eller kosten.

Edit: Var inne o rättstavade

:thumbup:
Jag har tänkt att gå till väga precis som du...tre morgonpromenader per vecka (före frukost-offcourse)...det har under gångna veckan gett mig cirka 1,5 kilo mindre.
Så din test som resulterade fyra kilo minus, skulle kunna funka även på lilla mig!

Inte vill man försvinna...synas ännu bättre (he-hee) :booty:

Lita