handdator

Visa fullständig version : mjölk


JennyL
2004-11-06, 11:08
Har slutat dricka mjölk pga att jag inte tycker det är gott på något sätt. Och om jag tänker efter så äter jag knappt några mjölkprodukter över huvudtaget (ca 1-2 dagar i veckan). Tror att inte detta är så jätte bra, så undrar om man kan få kalcium (eller vad det nu heter som finns i mjölkprodukter) på något annat sätt?

Halldin
2004-11-06, 11:42
Tja, det finns ju som tillskott.

emlo
2004-11-06, 12:45
Det finns ju en massa grönsaker som innehåller kalcium, tex broccoli. Kolla på Livsmedelsverket (http://www.slv.se/templatesSLV/ldb_result.asp?lk=&ln=&ug=0&lg=0:0&na=KALC:Kalcium&ng=&nd=&ma=&tb=2&un=1&tn=50). :thumbup:

King Grub
2004-11-06, 13:43
Vill du ha kalciumets kraftfulla fettförbrännande effekt måste du få det från mjölkprodukter.

Mjölkprodukter har en kraftfull fettförbrännande effekt, och väljer man magra alternativ behöver man inte tänka på fettet.

Zemel M B, Shi H. Greer B, DiRienzo D & Zemel PC. Regulation of adiposity by dietary calcium FASEB J. 14:1132-1138, 2000.

Zemel M B, Thompson W, Zemel P, Nocton A M, et al. Dietary calcium and dairy products accelerate weight and fat loss during energy restriction in obese adults Am J Clin Nutr 75(suppl. 2):a342S, 2000.

Zemel MB. Mechanisms of dairy modulation of adiposity J Nutr 133:252S-256S, 2003.

Teegarden D. Calcium intake and reduction in weight or fat mass. J Nutr 133:249S-251S, 2003.

E L Melanson et al., Relation between calcium intake and fat oxidation in adult humans. Int Journal of Obesity 27:196-203, 2003.

Utdrag ur fullängdsstudierna:

"Notably, dairy sources of calcium exert markedly greater effects in attenuating weight and fat gain and accelerating fat loss. This augmented effect of dairy vs. supplemental calcium is likely attributable to additional bioactive compounds in dairy that act synergistically with calcium to attenuate adiposity; among these are angiotensin converting enzyme inhibitory peptides, which limit angiotensin II production and thereby limit angiotensin II stimulation of adipocyte lipogenesis. These concepts are confirmed by both epidemiological and clinical data, which similarly demonstrate that dairy products exert a substantially greater effect on both fat loss and fat distribution compared to an equivalent amount of supplemental calcium."

"Calcium in the form of dairy exerted a greater effect on attenuating fat deposition than a comparable quantity of elemental calcium. Consistent with this, a recent randomized clinical trial demonstrated a markedly greater weight loss (7.0 vs. 1.7 kg) in patients maintained on a milk-based diet for 16 wk vs. those maintained on conventional hypocaloric diet at the same level of energy intake (16) . Although this difference was attributed to the novelty of the milk-based diet possibly contributing to a greater level of compliance, data presented herein suggest that this effect may also be attributable to suppression of 1,25-(OH)2-D and adipocyte Ca2+, with a consequent reduction in the efficiency of energy utilization."

JennyL
2004-11-06, 18:13
får väll tvinga i mig lite mjölk då ....men hur mycket om dagen?

LunaSpice
2004-11-06, 19:29
Grub, hur resonerar forskarna kring mjölkens fettförbrännande effekt <-> dess höga insulinindex som borde hämma den fettförbrännande effekten?

Sverker
2004-11-06, 19:35
Tvinga i sig ? Inte gott ?
Pröva samma mängd fil eller yougurt. Ost, Kesella eller Keso duger alldeles utmärkt.


Nu framgår inte mängderna i i King Grubs citat men livsmedelsverkets rekommendatinoner omräknat i mjölk blir:
Tjejer ( din pseudonym tyder på det :D ) bör få i sig ca en halv liter.
Killar bör få i sig en liter.

Ost är 30 g, motsvarande 3 normalskivor.

King Grub
2004-11-06, 19:45
Här är fullängdsartiklarna för den hugade:

http://www.jacn.org/cgi/content/full/21/2/146S

http://www.nutrition.org/cgi/content/full/133/1/252S

http://www.nutrition.org/cgi/content/full/133/1/249S

http://www.obesityresearch.org/cgi/content/full/12/4/582

LunaSpice
2004-11-07, 00:15
Här är fullängdsartiklarna för den hugade:

http://www.jacn.org/cgi/content/full/21/2/146S

http://www.nutrition.org/cgi/content/full/133/1/252S

http://www.nutrition.org/cgi/content/full/133/1/249S

http://www.obesityresearch.org/cgi/content/full/12/4/582

Tack, nu tror jag har fått kläm på det. Insulinopparna av mjölkprodukterna kvarstår fortfarande men ökade mängder kalcium, främst intracellulärt, ger minskade cirkulerande insulinmängder utslaget över hela dygnet -> ökad insulinkänslighet, antihypertensivt etc.

Rataxes
2004-11-07, 02:37
Tack, nu tror jag har fått kläm på det. Insulinopparna av mjölkprodukterna kvarstår fortfarande men ökade mängder kalcium, främst intracellulärt, ger minskade cirkulerande insulinmängder utslaget över hela dygnet -> ökad insulinkänslighet, antihypertensivt etc.

Woha, höjer fettförbränningen och förbättrar insulinkänsligheten? Detta som grädde på moset på nåt som redan är en näringsbomb med superlångsamma kolhydrater och fullvärdigt protein, är det verkligen möjligt att ett livsmedel kan vara så optimalt på alla sätt o vis? :D

King Grub
2004-11-07, 07:54
Woha, höjer fettförbränningen och förbättrar insulinkänsligheten? Detta som grädde på moset på nåt som redan är en näringsbomb med superlångsamma kolhydrater och fullvärdigt protein, är det verkligen möjligt att ett livsmedel kan vara så optimalt på alla sätt o vis? :D

Det finns anledningar till att de flesta livsformer har mjölk som uteslutande näringskälla den första levnadstiden. :)

JennyL
2004-11-09, 21:58
Har börjat hälla i mig mjölk till varje måltid nu och hoppas på att det har många posetiva effekter

King Grub
2004-11-09, 22:12
Har börjat hälla i mig mjölk till varje måltid nu och hoppas på att det har många posetiva effekter

Om du är ute efter en viktnedgång så kan du dock inte "hälla i dig" mer kalorier utan att ersätta något annat med dem, men det har du säkert koll på? Även om mjölkens kalcium har en fettförbrännande effekt så gäller fortfarande kalorier in minus kalorier ut.

JennyL
2004-11-18, 17:38
Om du är ute efter en viktnedgång så kan du dock inte "hälla i dig" mer kalorier utan att ersätta något annat med dem, men det har du säkert koll på? Även om mjölkens kalcium har en fettförbrännande effekt så gäller fortfarande kalorier in minus kalorier ut.
ett glas om dagen....

King Grub
2004-11-18, 17:42
Fortfarande kalorier in minus kalorier ut som gäller. ;) Ett glas mjölk om dagen är nog för lite för att du skall kunna dra nytta av kalciumets fettförbrännande effekter, om du inte äter några andra mjölkprodukter dessutom.

Cilia
2004-11-19, 18:13
utan några exakta nivåer var tror du nivån ligger för att kunna dra nytta av fettförbrännande effekterna, en halvliter minimjölk eller lättyoghurt?

King Grub
2004-11-19, 18:19
utan några exakta nivåer var tror du nivån ligger för att kunna dra nytta av fettförbrännande effekterna, en halvliter minimjölk eller lättyoghurt?

"We recently confirmed the utility of calcium-rich diets in accelerating fat loss during a 6-mo clinical trial in obese patients. Thirty-two obese adults were maintained for 24 wk on balanced deficit diets (500 kcal/d deficit) and randomized to control (0–1 serving/d and 400–500 mg Ca/d supplemented with placebo), high calcium (control diet supplemented with 800 mg Ca/d) or high dairy (3–4 servings of low fat dairy products/d, total Ca intake of 1200–1300 mg/d). Control patients lost 6.4 ± 2.5% of their body weight, which was increased by 26% on the high calcium diet and 70% (to 10.9 ± 1.6%) on the high dairy diet (P < 0.01). Fat loss (via DEXA) followed a similar trend, with the high calcium and high dairy diets augmenting the fat loss found on the low calcium diet by 38 and 64%, respectively (P < 0.01).

J. Nutr. 133:252S-256S, January 2003

Cilia
2004-11-19, 18:33
high calcium (control diet supplemented with 800 mg Ca/d) or [b]high dairy (3–4 servings of low fat dairy products/d, total Ca intake of 1200–1300 mg/d

Innebär det att för att få maximal effekt bör jag dessutom sprida ut intaget av mejerivarorna över dagen och inte dricka 1 liter minimjölk rakt av? Eller spelar det ingen roll?

det innebär även att jag måste börja förstå hur mycket ca som mjölk och andra varor innehåller............


(latmasken blev ertappad)

Sverker
2004-11-19, 18:36
" total Ca intake of 1200–1300 mg/d) " motsvarar en liter mjölk :thumbup:

Sverker
2004-11-19, 18:39
Innebär det att för att få maximal effekt bör jag dessutom sprida ut intaget av mejerivarorna över dagen och inte dricka 1 liter minimjölk rakt av? Eller spelar det ingen roll?



Upptaget av kalcium är aldrig 100 %, kanske du tar upp 2/3 av det.

Alltså alltid bättre att sprida ut det över dagen. Det står ju 3 - 4 serveringar så jag tolkar det som 3 - 4 ggr per dag.

Cilia
2004-11-19, 18:39
tack Sverker, misstänkte nästan det bara genom logik men det är inte alltid den stämmer.

tog bort det sista eftersom ni pojkar är så himla snabba.
Då skriver jag ändå väldigt fort........

Rataxes
2004-11-19, 19:51
"We recently confirmed the utility of calcium-rich diets in accelerating fat loss during a 6-mo clinical trial in obese patients. Thirty-two obese adults were maintained for 24 wk on balanced deficit diets (500 kcal/d deficit) and randomized to control (0–1 serving/d and 400–500 mg Ca/d supplemented with placebo), high calcium (control diet supplemented with 800 mg Ca/d) or high dairy (3–4 servings of low fat dairy products/d, total Ca intake of 1200–1300 mg/d). Control patients lost 6.4 ± 2.5% of their body weight, which was increased by 26% on the high calcium diet and 70% (to 10.9 ± 1.6%) on the high dairy diet (P < 0.01). Fat loss (via DEXA) followed a similar trend, with the high calcium and high dairy diets augmenting the fat loss found on the low calcium diet by 38 and 64%, respectively (P < 0.01).

J. Nutr. 133:252S-256S, January 2003
Har lite frågor om hur effektivt det är att låta mjölkprodukter utgöra en stor del av kosten. 1200-1300 mg kalcium är inte direkt stora mängder, bara 350 kcal av energiintaget om man får det från minimjölk. Hur tror ni de fettförbrännande och insulinkänslighetförbättrande effekterna påverkas om man driver upp kalciumintaget till säg 3000 mg? Har någon av effekterna ett linjärt sammanband till kalciumintaget, eller avtar de båda snabbt när man kommer över ett visst kalciumintag? Tänker inte dra ned på kalciumintaget oavsett svar, men skulle ju va trevligt att få veta om det är extra fördelaktigt att få i sig upp mot 1000 kcal från magra mjölkprodukter jämfört med 350 kcal.

King Grub
2004-11-19, 20:05
Jag har inte hittat några antaganden om det, men väl angående insulinresistens:

"The investigators estimated that each additional serving of dairy products was associated with 21% lower odds of IRS. These interesting results provide support for an impact of dairy consumption, which may or may not be attributed to the calcium content, on reducing the incidence of important risk factors for chronic diseases."

J. Nutr. 133:249S-251S, January 2003

Också av intresse:

"An unexpected finding was a marked change in the distribution of body fat loss. Patients on the low calcium diet lost 5.3 ± 2.3% of their trunk (abdominal region) fat on the low calcium diet. This was increased to 12.9 ± 2.2% on the high calcium diet and 14.0 ± 2.3% on the high dairy diet (P < 0.025 vs. low calcium and high calcium diets). Consequently, fat loss from the abdominal region represented 19.0 ± 7.9% of the total fat lost on the low calcium diet, and this was increased to 50.1 ± 6.4% of the fat lost on the high calcium diet (P < 0.001) and 66.2 ± 3.0% on the high dairy diet (P < 0.001). Thus, increasing dietary calcium not only accelerates weight and fat loss secondary to caloric restriction, but also shifts the distribution of fat loss to a more favorable pattern, with more fat lost from the abdominal region on the high calcium diet. Moreover, dairy products exert a substantially greater effect on both fat loss and fat distribution compared to an equivalent amount of supplemental calcium."

J. Nutr. 133:252S-256S, January 2003

Alltså: mjölkprodukterna verkar få kroppsfettet att vilja försvinna lättare kring midjeregionen!

Rataxes
2004-11-19, 20:26
Det var ju trevliga upptäckter :D

Så med kass insulinkänslighet sätter sig fett gärna på magen, och med bra insulinkänslighet bränner kroppen gärna fett från magen. Kan man anta att det finns ett kontinuerligt samband mellan insulinkänslighet och vilka delar av kroppen som fett helst tas från? Kanske tom kan vara så att personer med mycket bra insulinkänslighet har svårare att bli av med fett på övriga delar av kroppen än någon med mer normal insulinkänslighet? Tänker på scenariot där magrutorna syns finfint, men benen och arslet fortfarande håller en hel del fläsk.

King Grub
2004-11-19, 20:29
Ja, manlig bukfetma, för att ta ett exempel, är ett klassiskt sådant på insulinresistens.

Rataxes
2004-11-19, 20:32
Ja, manlig bukfetma, för att ta ett exempel, är ett klassiskt sådant på insulinresistens.
Jo, det visste jag sen innan, tänkte på det omvända scenariot där fett skulle hamna överallt förutom på magen om man har bra insulinkänslighet.

Eller det kanske är så enkelt som att kroppen går mot en jämnare fördelning av fettinlagring ju bättre insulinkänsligheten blir?

Sverker
2004-11-20, 07:43
Nja... insulinkänsligheten försämras ju mer fett man lägger på kroppen.
Lite svårt att lägga på sig rejält med fett utan att det styrs mot magen då.


Teoretiskt alltså.

kampsporttjej
2004-11-20, 22:58
men king grub, mjölkstudien är ju gjord på feta [obese] människor, inte
på tränande människor som bara vill snygga till formen?
skall man bry sig om studier som är gjorda på personer som inte motsvarar ens livsstil?

LunaSpice
2004-11-20, 23:11
Studien visar att kalcium har en fettförbrännande effekt. Effekten blir självklart större hos personer med kraftig abdominal fetma än hos personer med mindre fetma även om den procentuella effekten må vara densamma.

kampsporttjej
2004-11-21, 09:59
jag tycker att studien visar att mjölkprodukter har en fettförbrännande effekt hos överviktiga/feta människor. slutsatserna VI drar därefter; att det därför
borde gälla även oss, de har vi dragit själva. studien säger faktiskt inte det.
ligger det inte något i det jag säger?
hur som helst borde, som du lunaspice säger, effekten avta -men har den inte då i det stora loppet mindre betydelse för "oss"? hur kan man dra slutsatsen att denna effekt är procentuell densamma för feta/normalviktiga??
har jag missat något i undersökningen? [ska läsa den igen]

för bara några månader sedan gick snacket precis tvärtom: att ett högt intag
av mjölkprodukter gav höga insulinpåslag och därmed var boven om man inte gick ner i vikt.

finns det studier gjorda på idrottande/vältränade människor?

LunaSpice
2004-11-21, 10:20
Boven att man inte går ner i vikt handlar om att kcalintaget är för högt, insulin eller inte insulin.

Vissa forskare hövdar att man preventivt kan använda kalcium för att förhindra obesitet.

http://www.findarticles.com/p/articles/mi_m0BUY/is_2_13/ai_98312949

De flesta studier kring träning och kalcium handlar om skelettet och kalciums betydelse för osteoporos etc. Jag har inte letat alltför mkt. Hinner kanske senare idag.

henke1001
2004-12-06, 20:26
men va faan? som kampsportjej sa... jag har läst här (kolo) att man inte ska dricka för mycket mjölk för insulinet (förrutom på morgonen)? hur är det egentligen? ska man dricka mjölk eller inte!? snällla säg ja :rolleyes:

Mental
2004-12-06, 20:36
Funkar det lika bra med minimjölk? det borde göra det, men det kanske behöver lite av fettet för att aktiveras eller något? Jag har ingen aning :)

/Blekfet svagis

henke1001
2004-12-07, 14:01
men va faan? som kampsportjej sa... jag har läst här (kolo) att man inte ska dricka för mycket mjölk för insulinet (förrutom på morgonen)? hur är det egentligen? ska man dricka mjölk eller inte!? snällla säg ja :rolleyes:


Grub! svara då :confused:

Tolkia
2004-12-07, 15:23
Jag är inte Grub, men jag tillåterm ig ändå att komma med ett okvalificerat svar till dess att han eller någon annan levererar ett mer tillförlitligt. Ta en titt på din fråga igen: "Jag har läst att man inte skall dricka för mycket mjölk ..." Inte för att jag vill försöka få någon att framstå som dum, men när skall man dricka/äta FÖR MYCKET av NÅGOT? Att överdrifter inte är något att rekommendera, vare sig det gäller mjölkdrickande, styrketräning, TV-spelande, oskyddad sex, genomdrivande av obskyra politiska åsikter eller något annat kan väl betraktas som en så etablerad asaninng att jag inte behöver leverera några forskningsrapporter för att backa upp svaret" "Nej, det är säkert inte bra att dricka för mycket mjölk." Exakt hur mycket mjölk som är "för" mycket torde var högst varierande beroende på drinkarens egenskaper: liten/stor, tung/lätt, kille/tjej, gammal/ung, aktiv/soffpotatis ... det säger sig självt att en som vill minska i vikt har andra behov än en som vill öka i vikt, t.ex. Hur det ser ut för dig kan ju bara du, som känner variablerna i ditt fall, svara på.

På frågan "Skall man dricka mjölk?" skulle jag däremot svara ja - om man inte är laktosintolerant, har moraliska betänkligheter mot att utnyttja djur för produktion, tycker att det smakar skit e. dyl är mjölk ett utmärkt födoämne. Vad gäller mjölkens effekt på insulinet kan jag inte uttala mig med någon expertis, men det känns som om det inte kan påpekas nog ofta här att insulin faktiskt inte är något GIFT som den illasinnade kroppen producerar med det lömska syftet att göra en (eller egentligen ju sig själv) fet och diabetisk utan ett HORMON som är synnerligen nödvändigt för att kroppen skall kunna bygga upp och reparera sig. Man dör inte av att få en insulintopp, inte heller förvandlas man med omedelbar verkan till en svällande valross - man VILL HA insulintoppar med lagom mellanrum; insulin behövs som alla andra hormon i lagom mängder för att kroppen skall fungera. Fråga en diabetiker får du höra hur kul det är när kroppen inte kan justera insulinnivåerna som den skall ... Och jag tvivlar på att det finns speciellt många svårartat överviktiga där insulininsöndring p.g.a. mjölkkonsumtion är enda boven.

King Grub
2004-12-07, 17:20
Grub! svara då :confused:

Jag har för närvarande ingen dator, och med tjat MINSKAR dina chanser att få svar! Som tur är (för dig) fick du ett utmärkt sådant av Tolkia.

Läs studierna jag postade tidigare i tråden.

Sverker
2004-12-07, 18:19
Mycket kloka ord Tolkia :bow:

HenrY
2004-12-07, 18:41
Hähä, du är en vis man Tolkia;)

King Grub
2004-12-08, 17:14
Hähä, du är en vis man Tolkia;)

Vis, absolut. Men man?

Cilia
2004-12-08, 19:25
men när skall man dricka/äta FÖR MYCKET av NÅGOT? Att överdrifter inte är något att rekommendera, vare sig det gäller mjölkdrickande, styrketräning, TV-spelande, oskyddad sex, genomdrivande av obskyra politiska åsikter eller något annat

oj, jag kan inte låta bli. Jag tycker också att tolkia är en klok KVINNA men hur mycket är FÖR MYCKET oskyddat sex? Jag menar vilken mängd av ocksyddat sex är inte för mycket? *smirk*

köttaren
2004-12-16, 20:19
Hallå,

Angående mjölk, bör ni passa er för att klämma i er för mycket, speciellt av de sorter som är berikade med vitamin A.

Det har visat sig att för stort intag av vitamin A är negativt för skelettet.

Vitamin A antagonizes calcium response to vitamin D in man.
J Bone Miner Res. 2001 Oct;16(10):1899-905.
PMID: 11585356 [PubMed - indexed for MEDLINE]

Den gyllene medelvägen är nog bra att följa. En liter/dag gör nog ingen någon skada, men jag vet många som smäller upp mot 3-4 liter/dag..

/köttaren

Youngster
2004-12-16, 22:49
Jättedum fråga, men får man finnar av mjölk... :em:

(Hört att man får det från ost...)

Tolkia
2004-12-17, 02:55
Svårt att säga; en del tycker att de blir bättre om de utesluter mjölkprodukter, en del tycker att det hjälper att undvika fet mat (ost, choklad, korv etc.) - andra provar alla varianter och märker ingen skillnad alls. Men FÅR finnar - nej, inte i egentlig mening; i så fall handlar det om en redan befintlig acne som förvärras.

Vad som är "för mycket" oskyddat sex beror väl f.ö. på med vem man har det och hur många barn man vill ha ... ;)