handdator

Visa fullständig version : Vassle


jim
2004-11-06, 00:34
Tänkte fråga en sak så jag är på det helt klara.. :)

som jag uppfattat vasslets egenskaper så tas det snabbt upp av kroppen till skillnad från andra proteintyper, därför blir det lämpligt att ta i samband med träning.. vad jag undrar är, innebär det att vasslet är mindre lämpligt att ta till andra måltider (inte i närheten av träningspasset) eftersom kroppen inte kan tillgodogöra sig proteinet under en längre tid?

funderingen baseras på att jag skulle vilja ha möjlighet att bruka proteinpulver i vissa sammanhang som ett mellanmål men misstänker då att vassle inte är särsklit väl lämpat? finns det bättre alternativ (kasein?)? förklara gärna VARFÖR det är som det är också *otörstlig på näringskunskap*

tack! :thumbup:

King Grub
2004-11-06, 07:32
innebär det att vasslet är mindre lämpligt att ta till andra måltider (inte i närheten av träningspasset) eftersom kroppen inte kan tillgodogöra sig proteinet under en längre tid?

Ja.

Snabbt protein är anabolt, långsamt anti-katabolt. Anabolt protein = utmärkt kring ansträngning, så stora och plötsliga aminosyretillflöden stimulerar proteinsyntes. Vid andra tillfällen är långsamt att föredra och ger minskad muskelnedbrytning och ökad "protein yield".

"Comparisons were made between "fast" (AA, WP) and "slow" (CAS, RPT-WP) meals of identical amino acid composition (AA vs. CAS, and WP vs. RPT-WP). The fast meals induced a strong, rapid, and transient increase of aminoacidemia, leucine flux, and oxidation. After slow meals, these parameters increased moderately but durably. Postprandial leucine balance over 7 h was higher after the slow than after the fast meals (CAS: 38 +/- 13 vs. AA: -12 +/- 11, P < 0.01; RPT-WP: 87 +/- 25 vs. WP: 6 +/- 19 micromol/kg, P < 0.05). Protein digestion rate is an independent factor modulating postprandial protein deposition."

Am J Physiol Endocrinol Metab. 2001 Feb;280(2):E340-8.

"indeed, in young men, using a non-steady-state approach and intrinsically labeled milk protein fractions [whey protein (WP) and casein (CAS)] we showed that a slow digested dietary protein (CAS) induced a greater protein gain than a fast one (WP). The mechanisms of this gain also differed according to the protein rate of digestion. WP stimulated amino acid oxidation and protein synthesis without modifying proteolysis, whereas CAS increased amino acid oxidation and protein synthesis to a lesser extent and strongly inhibited proteolysis"

J Nutr. 2002 Oct;132(10):3228S-33S.

Knäböj
2004-11-06, 11:12
Tänkte passa på att fråga en sak jag undrat länge. vad är det för slags protein som "bygger upp" den förhoppningsvis större muskeln dagarna efter träning? Jag undrar eftersom det enda anabola(uppbyggande) proteinet tas i direkt anknytning till träningen,men sen då? Man kan väl inte bygga muskler på antikatabol basis endast om man kan säga så...

King Grub
2004-11-06, 13:48
Tänkte passa på att fråga en sak jag undrat länge. vad är det för slags protein som "bygger upp" den förhoppningsvis större muskeln dagarna efter träning? Jag undrar eftersom det enda anabola(uppbyggande) proteinet tas i direkt anknytning till träningen,men sen då? Man kan väl inte bygga muskler på antikatabol basis endast om man kan säga så...

Positiv kvävebalans och kontinuerlig tillgång till aminosyror (långsamt protein) ger förutsättningar för muskelbygge på längre sikt. Att ständigt tillföra stora mängder snabbt protein har bevisat ingen muskelbyggande effekt.

jim
2004-11-09, 04:50
okej jag är med :) tack!

vad finns det för produkter (helst i pulverform) som innehåller kasein eller andra långsamma proteiner?

King Grub
2004-11-09, 07:17
okej jag är med :) tack!

vad finns det för produkter (helst i pulverform) som innehåller kasein eller andra långsamma proteiner?

I webshopen har du Sloow Protein som är kaseinat. I matform finns det keso, kesella och grynost.

All vanlig proteinmat (kött, fågel, fisk, ägg, skaldjur) innehåller också långsamt protein, om än inte lika långsamt som keso.

Markus H
2004-11-09, 08:23
Hur är det med snabt protein (vassle) som frukost komplement? För att snabt komma ur den katabola fasen. För Kvälls drinken (sloow Protein) räcker jhu inte hela natten väll...

King Grub
2004-11-09, 08:28
Hur är det med snabt protein (vassle) som frukost komplement?

Bra som en del av proteininnehållet i frukosten. Säkert inte nödvändigt, men gör ingen skada. Se till att det finns någon källa till långsamt protein i morgonmålet också.

Markus H
2004-11-09, 08:35
Ja.

Vid andra tillfällen är långsamt att föredra .

Fast det är jhu ganska Tungt att kliva upp på morgonen. :rolleyes:

King Grub
2004-11-09, 08:52
Va?

Markus H
2004-11-09, 09:42
Du skrev att vid andra tillfällen än i samband med träning är långsamma proteiner att föredra. Men sen sa du att man ska ta vassle på morgonen....

:rolleyes:

King Grub
2004-11-09, 09:54
Du skrev att vid andra tillfällen än i samband med träning är långsamma proteiner att föredra. Men sen sa du att man ska ta vassle på morgonen....

:rolleyes:

Skall du välja är långsamt att föredra även på morgonen. Det är kring träning det är viktigast att stimulera proteinsyntes.

Har man varit utan aminosyretillförsel i åtta eller fler timmar kan de ju vara skoj att snabbt få ut lite nya i omlopp, men det har ju inte varit någon ansträngning i sänghalmen (eller?), så aminosyrepoolen lär väl göra en del nytta?

Jay-Z
2004-11-09, 10:00
Blir ju dock förvånad när killen i butiken, Budo-Fitness, där jag inhandlar mitt protein inte säger att det spelar någon roll om det är kasein eller vassle man tar, eller när man tar det.

Sket dock i det och köpte en burk av varje. Fast hade inte förväntat mig att Protecen skulle få samma konsistens som slajm *flashback till mellanstadiet* :thumbup:

King Grub
2004-11-09, 10:03
Det finns känt och kunnigt folk med teorier som säger att du bör dricka en vassledrink efter varje mål. Det betyder inte att du måste göra det...

Markus H
2004-11-09, 10:07
Jag äter sloow på kvällen och till frukosten kopleterar jag med Vassle. Är detta riktigt eller blir det bättre om jag äter sloow på morgonen också? jag äter jhu kanskei inte så överdrivet stor frukost (05:45 på morgonen) äter jhu lunch sen 09:00 och 12:00 o.s.v.

King Grub
2004-11-09, 10:19
Jag äter sloow på kvällen och till frukosten kopleterar jag med Vassle. Är detta riktigt eller blir det bättre om jag äter sloow på morgonen också? jag äter jhu kanskei inte så överdrivet stor frukost (05:45 på morgonen) äter jhu lunch sen 09:00 och 12:00 o.s.v.

Du behöver inte basera frukosten enbart på pulverproteinkällor. Ät någon form av riktig, proteinrik mat först och främst; komplettera eventuellt upp med lite vassle.

Markus H
2004-11-09, 10:34
Min frukost ser ut som denna (så gott som varje dag)
Två stycken Lingongrova med skinka. Vitaminpillerna 2st. 1.5dl Vassle i 4dl Vatten.

Stiger jag inte upp 5:15 blir det ofta en stor filtallrik med mussli ochså.

jim
2004-11-11, 10:08
Blir ju dock förvånad när killen i butiken, Budo-Fitness, där jag inhandlar mitt protein inte säger att det spelar någon roll om det är kasein eller vassle man tar, eller när man tar det.

Sket dock i det och köpte en burk av varje. Fast hade inte förväntat mig att Protecen skulle få samma konsistens som slajm *flashback till mellanstadiet* :thumbup:


om det är budo&fitness på sveavägen i sthlm så är jag inte alls förvånad... en kille där har bland annat sagt till mig att "det är bättre att alltid använda dragremmer så man inte överanstränger handlederna" och att "kreatinmonohydrat fungerar inte på de flesta utan det är lika bra att köpa eisielts pyruvat (som för övrigt är typ det dyraste de har) direkt" :D

han hade sagt till min kompis oxå att exells vassle inte var lika fullvärdigt som något annat märke minns inte vilket :angel: (definiera "lika fullvärdigt"?)

King Grub
2004-11-11, 10:10
(definiera "lika fullvärdigt"?)

Han menade kanske "snabbt"?

jim
2004-11-11, 10:13
Min frukost ser ut som denna (så gott som varje dag)
Två stycken Lingongrova med skinka. Vitaminpillerna 2st. 1.5dl Vassle i 4dl Vatten.

Stiger jag inte upp 5:15 blir det ofta en stor filtallrik med mussli ochså.


verkar inte vidare komplett det där.. tvivlar på att du får i dig kolisar nog på 2 skivor bröd... gör som grub säger å ät så mycket riktig mat du kan! finns inget bättre än en härlig 800 kaloriers frukost med ägg, gröt, bröd och mjölk! :D

jim
2004-11-11, 10:14
Han menade kanske "snabbt"?


vi får väl hoppas det.. han verkar inte orolig för att missförstås iaf :D

EiseltUK
2004-11-11, 11:50
om det är budo&fitness på sveavägen i sthlm så är jag inte alls förvånad... en kille där har bland annat sagt till mig att "det är bättre att alltid använda dragremmer så man inte överanstränger handlederna" och att "kreatinmonohydrat fungerar inte på de flesta utan det är lika bra att köpa eisielts pyruvat (som för övrigt är typ det dyraste de har) direkt" :D

han hade sagt till min kompis oxå att exells vassle inte var lika fullvärdigt som något annat märke minns inte vilket :angel: (definiera "lika fullvärdigt"?)

Jo, men Eiselts Kreatinpyruvat är också det bästa de har! Vi har pressat ned priset nu ganska mycket så det är mer prisvärt!! :D

När det gäller protein är det alltid lite svårt att motivera varför ett märke är dyrare än ett annat. Korna som producerar Exell-vasslet är inte sämre på det är korna som producerar SuperX-vassle.

/ Henrik

Dalì
2004-11-11, 12:30
för att inte låta tråden spåra ur, men så beror väl wheykvalité även på rening o hantering än mera vad korna heter o äter o var de lever.

:confused:

jim
2004-11-16, 02:20
jag kan inte påstå att jag såg någon prata om varken namn eller plats på kossorna?

poängen var ju att han dåligförklarade vanliga monohydrater jag tvivlar inte på att eiselts är topoftheline men att monohydrater "inte skulle fungera på de flesta" har jag svårt att tänka mig.. å inte fullvärdigt vassle vet jag inte heller vad det är :)

Fairing
2004-11-16, 09:23
om det är budo&fitness på sveavägen i sthlm så är jag inte alls förvånad... en kille där har bland annat sagt till mig att "det är bättre att alltid använda dragremmer så man inte överanstränger handlederna" och att "kreatinmonohydrat fungerar inte på de flesta utan det är lika bra att köpa eisielts pyruvat (som för övrigt är typ det dyraste de har) direkt" :D

han hade sagt till min kompis oxå att exells vassle inte var lika fullvärdigt som något annat märke minns inte vilket :angel: (definiera "lika fullvärdigt"?)

Det är inte första gången den butiken diskuteras här på Kolozzeum :rolleyes: