handdator

Visa fullständig version : Hur mycket proteiner behöver jag?


sunkan
2004-11-05, 17:41
Jag har en fråga om proteiner.....

Hur mycket proteiner behöver jag få i mig varje dag?...jag läste att man ska få i sig ca 2-3g/kg per dag...är det inte svår att få i sig så mycket proteiner på en dag utan att äta VÄLDIGT MYCKET kosttilskott?
Jag väger ca 77kg vilket betyder att jag måste få i mig ca 150-230g proteiner per dag! :eating:

Menigar
2004-11-05, 17:43
Jag äter ungefär 180-220g protein per dag, runt 40-50 kommer från kosttillskott.
De 40 kommer från min gainer som jag tar efter passet. Så speciellt svårt är det inte.

King Grub
2004-11-05, 18:04
Svårt? Nej, inte alls.

Exempel på måltid:

1 burk tonfisk 150 gram fisk: 37.5 gram protein
100 gram pasta (okokt vikt): > 10 gram protein
3 dl mjölk: > 10 gram protein

Summa ett mål: nästan 60 gram protein.

Ervin
2004-11-05, 18:14
är proteinet i korv och köttbullar fullvärdigt?

Nu kanske jag är ute och cycklar men jag har hört att det är mindre bra... Men det kanske är bara nåt jag fått för mig... eller?

King Grub
2004-11-05, 18:15
är proteinet i korv och köttbullar fullvärdigt??

Javisst.

Ninjasmurf
2004-11-05, 18:20
är proteinet i korv och köttbullar fullvärdigt?

Nu kanske jag är ute och cycklar men jag har hört att det är mindre bra... Men det kanske är bara nåt jag fått för mig... eller?
nått du har fått för dig, allat protein från animaliska källor är fullvärdigt

aliquis
2004-11-05, 20:04
ninjasmurf: Det är ju iofs fel. Naglar, hår, ben, hud, m.m. innehåller ju inte fullvärdigt protein. Alla muskler kanske ger fullvärdigt protein däremot, men en del lär ju vara bättre än andra (inte så att pecs alltid är bättre än något annat, utan djurarter...)

Men för er allätare är det ju mer eller mindre helt ointressant att bry sig över fullvärdigt protein vid varje måltid.

För övrigt går det väl antagligen bra med ca 1.5gram/kg också, överskottet tas väl för att man hoppas på en liten ökning av muskeltillväxten eller för att man inte vill öka på kolhydrater o fett (någonstans måste ju energin komma). Större intag lär ju dock inte skada på något sätt.

Ulf A Big
2004-11-05, 23:07
Jag har en fråga om proteiner.....

Hur mycket proteiner behöver jag få i mig varje dag?...jag läste att man ska få i sig ca 2-3g/kg per dag...är det inte svår att få i sig så mycket proteiner på en dag utan att äta VÄLDIGT MYCKET kosttilskott?
Jag väger ca 77kg vilket betyder att jag måste få i mig ca 150-230g proteiner per dag! :eating:

Om du vill gå upp muskulär vikt är det mer det totala eneriintaget som är avgörande än om du får i dig mer än 150 gr protein per dag. Fast mycket hänger på näringstimningen i sammanhanget och det finns beskrivet i otaliga trådar i forumet. Använd sökfunktionen

Om du ska deffa ned dig så är det bättre att ösa på med mer protein och minska på fett och kolhydrater. Protein är det som är mest energikrävande att använda som bränsle dvs du bränner mer fett än om du använder samma mängd energi fördelat på fett och kolhydrater.Termodynamiska effekter.
King Grub har en bra deffvägledning som du kan hitta under en av rubrikerna i forumet.

sunkan
2004-11-06, 00:15
Jag har en fråga om proteiner.....

Hur mycket proteiner behöver jag få i mig varje dag?...jag läste att man ska få i sig ca 2-3g/kg per dag...är det inte svår att få i sig så mycket proteiner på en dag utan att äta VÄLDIGT MYCKET kosttilskott?
Jag väger ca 77kg vilket betyder att jag måste få i mig ca 150-230g proteiner per dag! :eating:


Kung inte trodde jag att det fanns så mycket proteiner å vanlig mat...tack så mycket för alla svar... :hbang: