handdator

Visa fullständig version : Problem med biceps


bonydrop
2004-11-05, 13:43
Hej!
Jag har en fråga, eller flera frågor kan man väl kanske säga. Jag har tränat i ca 5 månader och det har gått väldigt bra. I början ökade jag otroligt mycket, inte så konstigt eftersom jag aldrig tränat förut, och biceps var en av de muskelgrupper som det gick framåt mest i. Nu har det i princip stannat av helt just i biceps, och jag vet inte riktigt vad det beror på.

I början fick jag efter varje pass jag kört biceps en otrolig pump, vilket jag inte får längre. Jag undrar varför jag inte får det, och vad som gör att man får det ibland. Sen känns det heller som att det nästan inte tar något i själva bicepsen utan mer i armvecket, vilket kanske är anledning till att jag inte får någon riktig pump.

Jag får dock träningsvärk både i armvecket och i biceps så det borde väl iaf innebära att det tagit lite där också.

Så mina egentliga frågor är väl varför jag inte får det att kännas i biceps just när jag kör, och vad man kan göra åt det, tex några bra övningar som tar mer i biceps än i armvecket. Sen undrar jag också om det är bra att få pump eller om det inte spelar någon roll, jag tycker det känns bättre att få det efter, men vet som sagt inte om det har någon betydelse för träningen.

Väldigt tacksam för svar

Metal_boy_
2004-11-05, 16:18
testa den här övningen: sitt på golvet vid en cablecross eller annan annläggning med nedre trissa, ha en plan bänk över dina ben och lägg armbågarna över den samt luta dig lite bakåt och curla, med stång eller en hand i taget med handtag. Kör du med stång så använd en rak stång och håll något smalare än axelbrett....sträva efter kontakt i positiv fas och va noga med att hålla emot ordentligt på tillbaka vägen...gå inte tillbaka för djupt....får du inget pump av den är det märkligt :thumbup:

King Grub
2004-11-05, 16:21
testa den här övningen: sitt på golvet vid en cablecross eller annan annläggning med nedre trissa, ha en plan bänk över dina ben och lägg armbågarna över den samt luta dig lite bakåt och curla, med stång eller en hand i taget med handtag. Kör du med stång så använd en rak stång och håll något smalare än axelbrett....sträva efter kontakt i positiv fas och va noga med att hålla emot ordentligt på tillbaka vägen...gå inte tillbaka för djupt....får du inget pump av den är det märkligt :thumbup:

Den gillar jag! Fast jag sitter på huk på golvet och använder knäna som "bänk".

Karl_alfred
2004-11-05, 16:36
Har fått krampaktig kontakt med biceps med denna övning: sittande hantelcurl, båda armarna samtidigt och supinerat hela vägen. Har kass kontakt med de mesta andra för biceps.

Markus H
2004-11-05, 16:44
Scott Curls med EZ-Stång ger mig grymm kontakt, speciellet om man kör lite högre reps-antal (6-12) , sittande koncentrationscurls med hantel är också bra för mig ( http://www.exrx.net/WeightExercises/Brachialis/DBConcentrationCurl.html )... Testa!

Karl_alfred
2004-11-05, 16:46
Scott Curls med EZ-Stång ger mig grymm kontakt, speciellet om man kör lite högre reps-antal (6-12) , sittande koncentrationscurls med hantel är också bra för mig ... Testa!
ez var ett dåligt förslag om han ville träna biceps maximalt.

Markus H
2004-11-05, 16:46
ez var ett dåligt förslag om han ville träna biceps maximalt.

Sorry... såg inte det ...! :em:

(Bara för att jag själv får så ont av att köra scott curls med rak...)

Karl_alfred
2004-11-05, 16:49
http://www.exrx.net/WeightExercises/Brachialis/DBConcentrationCurl.html[/url] )... Testa!
En fråga angående denna, ska man verkligen gunga som han gör?

Karl_alfred
2004-11-05, 16:49
Sorry... såg inte det ...! :em:

(Bara för att jag själv får så ont av att köra scott curls med rak...)
Hehe lungt grabben :cheers:

Markus H
2004-11-05, 16:51
En fråga angående denna, ska man verkligen gunga som han gör?


Det tycker jag INTE, speciellet inte på så spe vikt...
Kan kanske hända att det blir att man gungar lite, men jag har aldrig tänkt på att jag gungar så , men vem vet.

Karl_alfred
2004-11-05, 16:53
Det tycker jag INTE, speciellet inte på så spe vikt...
Okej, tack. Fler som har åsikter kring detta?

tegel
2004-11-05, 17:49
Pumpet säger ju inte så mycket om övningen är bra eller inte...
Utför man övningen "rätt", dvs med rätt rörelselängd, rätt vikt, explosivt och med hög intensitet så kommer resultaten vare sig du känner något pump eller inte (förutsatt att du sköter återhämtingen förstås).

Sen kan man ju sitta och reppa i scottcurlen tills man får ett jädra pump..utan att det ger särskilt mycket. Är man ute efter uthållighet kanske det är bra, men är det volym och styrka man vill ha så tror inte jag att det är det optimala.

Summa summarum, har du stannat i utvecklingen av biceps kanske det beror på att du inte kör med tillräcklig intensitiet och explosivitet. Personligen så tror jag att dessa faktorer är väldigt viktiga. Ta stående skivstångscurl till exempel, den kan du köra på två sätt: Vid det ena sättet curlar du upp stången med kraft och vid det andra sättet curlar du upp stången med sån kraft och explosivitet som om nån precis stuckit in ett glödande järnspett i ryggen på dig. Det är skillnaden mellan att gå vidare och att stanna och stampa på samma vikt...:)

Yxel
2004-11-05, 18:45
Kan det inte vara så att biceps utvecklats mer än armvecket med muskelfästen och leder och allt vad som nu finns där :) Kanske är det som hindrar dig från att få maximal belastning.
Bara en fundering...

GymTT
2004-11-05, 18:56
Enligt min mening ska du prova lite andra övningar för biceps och lite andra vikter. Då du kommer till en viss gräns får du inte ut ngt mer av muskeln i just den övningen, skifta övning och prova att köra på lite andra viktantal.
En bicepsövning som jag gillar är "koncentrerad biceps", du vet säkert vilken jag menar men jag förklarar ändå: Du sitter upp på en bänk och har en bänk framför dig där du använder dig av en stång eller hantel en och en, du lägger baksidan av armen mot bänken och slutet av bänken skall vara i armväcket ungefär, sen är det bara att börja pumpa upp och ned. Var noggran med att armen är helt rak innan du pumpar upp nästa gång.

Hoppas något av alla tips hjälper dig och kom gärna med kommentarar om hur det går! Kör hårt :thumbup: / TT

abjorn
2004-11-05, 18:57
Tycker ni han gungar mycket? Allvarligt, binder ni fast er när ni kör biceps eller?

Markus H
2004-11-05, 19:03
;) Tycker ni han gungar mycket? Allvarligt, binder ni fast er när ni kör biceps eller?


Kan kanske hända att det blir att man gungar lite, men jag har aldrig tänkt på att jag gungar så , men vem vet.

bonydrop
2004-11-05, 19:06
Tack ska ni ha alla som sagt nåt. Får ta och prova lite grann då. Och det va skönt att höra att pumpen inte är så viktig för utvecklingen, men i vilket fall som helst är det en skön känsla :)

Jag tycker själv att jag varierar rätt bra med min träningen, med det mesta jag tycker man kan variera. Men många av mina kompisar som tränat ett bra tag säger att de flesta kommer in i en platå efter att man tränat ett tag. Men det vill jag ju inte. Har väl inte riktigt gjort det än, står ju inte stilla i alla muskelgrupper, alltid något som utvecklas från vecka till vecka.

Karl_alfred
2004-11-05, 20:20
Tycker ni han gungar mycket? Allvarligt, binder ni fast er när ni kör biceps eller?
Ja absolut dör att köra en sån övning.

Ulf A Big
2004-11-05, 22:45
Hej!
Jag har en fråga, eller flera frågor kan man väl kanske säga. Jag har tränat i ca 5 månader och det har gått väldigt bra. I början ökade jag otroligt mycket, inte så konstigt eftersom jag aldrig tränat förut, och biceps var en av de muskelgrupper som det gick framåt mest i. Nu har det i princip stannat av helt just i biceps, och jag vet inte riktigt vad det beror på.

I början fick jag efter varje pass jag kört biceps en otrolig pump, vilket jag inte får längre. Jag undrar varför jag inte får det, och vad som gör att man får det ibland. Sen känns det heller som att det nästan inte tar något i själva bicepsen utan mer i armvecket, vilket kanske är anledning till att jag inte får någon riktig pump.

Jag får dock träningsvärk både i armvecket och i biceps så det borde väl iaf innebära att det tagit lite där också.

Så mina egentliga frågor är väl varför jag inte får det att kännas i biceps just när jag kör, och vad man kan göra åt det, tex några bra övningar som tar mer i biceps än i armvecket. Sen undrar jag också om det är bra att få pump eller om det inte spelar någon roll, jag tycker det känns bättre att få det efter, men vet som sagt inte om det har någon betydelse för träningen.

Väldigt tacksam för svar
Det kan vara bra att vila vissa muskelgrupper som man legat i extra under några månader. Du har säkert andra muskelgrupper som släpar efter en del.Ta och fördela över den tid du lagt på biceps på någon annan muskelgrupp. Oftast men kanske inte alltid så brukar utebliven pump bero på att muskeln är lite eller mycket övertränad. En frisk muskel får även pump vid låga reps och mycket pump vid intensivt arbete. En tumregel man bör ha är att när pumpen börjar försvinna från muskeln då är den för trött för fortsatt träning.
"Omtanke och stöd"
kan alla behöva behöva lite då och då

Metal_boy_
2004-11-06, 18:09
Den gillar jag! Fast jag sitter på huk på golvet och använder knäna som "bänk".

ja det funkar me, men då får man ha lite koll på balansen men det är inga direkta svårigheter :)