handdator

Visa fullständig version : Laktosfritt whey?


Dalì
2004-11-05, 12:43
Hur gör man egentligen för att rena vasslet från laktos?
Mister inte whey lite av sina positiva egenskaper om det renas från laktos?

aliquis
2004-11-05, 17:22
Om inget annat renas bort mister det väl ingenting av värde just ur återhämtningssynpunkt. Om det är ett vanligt isolat jämfört med ett koncentrat du menar mister man ju dock en del. Men finns säkert bättre o sämre metoder att rena vasslet med.

erikhudik
2004-11-05, 19:14
Finns ju (nästan) laktosfria proteinpulver...

Ultra Milk Whey från Dalblads är smarrig...

"Ultra Milk Whey, ett vassle och mjölkproteinkoncentrat som förhindrar muskelnedbrytningen optimalt. Produkten är nästan helt fri från fett och laktos."

Sverker
2004-11-05, 19:23
Det där är en blandning mellan vassleprotein och kalciumkasinat, snabbt och långsamt protein.



Är man intresserad av ett sådant protein finns det ett Complett protein i sin tredje version i våran shop som håller betydligt lägre halt laktos :thumbup:
Med god mintsmak också.

King Grub
2004-11-05, 19:24
Och ändå användes ordet "optimalt" i marknadsföringen...

Nitrometan
2004-11-06, 13:58
finns ju ett hydrolyserat vassleprotein i Kolos webbshop som är så nära laktosfritt det går att komma. Smakar ...spännande också.

[edit - stavar som en kratta idag]

Dalì
2004-11-06, 22:06
Har ni förslag på fler märken?

muskelbyggarn
2004-11-06, 22:13
Helt laktosfria vassleprotein finns inte på marknaden för oss broilers :D men det finns en del produkter som har under 0,5-1% laktos vilket är mycket lågt.

Fairings nya WPI är ett sådant isolat med liten andel laktos ( under 1% ). Om jag inte minns fel så är produkten renat med CFM metoden, vilket bevarar vasslets naturliga struktur bäst, men ändå håller en hög proteinhalt och låg fett och laktoshalt.


Vänl,,,
Tobbe

Dalì
2004-11-06, 23:41
CFM-metoden låter avancerat hi-tech? Förklara mer gärna, tack?

Peter
2004-11-07, 00:09
Vassleisolat kan tillverkas med två olika metoder. Jonbyte och micro/ultrafiltrering. Micro ultrafiltrering bevarar vissa ömtåliga proteinfraktioner (ex lactoferrin, lactoperoxidas och glukomakropeptid) som förstörs vid jonbytesmetoden.

Fairing
2004-11-07, 10:07
Valj ett rent kaseinprotein ex. sloow protein om du är känslig för laktos och inte har råd med ett WPI

Sloow Protein har max 0,3% laktos

Dalì
2004-11-07, 11:34
Så, om jag vill ha ett så gott som laktosfritt wheyprotein bör jag välja ett kaseinprotein elr om jag har pengarna köpa ett isolat?
Det finns bara de alternativen?

z_bumbi
2004-11-07, 11:56
Så, om jag vill ha ett så gott som laktosfritt wheyprotein bör jag välja ett kaseinprotein elr om jag har pengarna köpa ett isolat?
Det finns bara de alternativen?

Soja och ägg finns ju också men jag skulle köpa ett isolat att ha efter träningen och se om man tål det ytterst lilla mängden laktos man får i sig med 30-40 g isolat (Max 0,4 g enligt siffrorna ovan.).
Resterande drinkar under en dag skulle jag köra med kasein med låg laktoshalt men försöka att inte använda så mycket utan att äta vanlig mat så mycket som möjligt.

Dalì
2004-11-07, 14:49
Sojaprotein? Nej,tack.
Äggprotein? Har hört att andra fått gasbildningar & skitit värre skitar än om du käkat 1kg bruna bönor. Vet inte om det stämmer faktiskt.

EiseltUK
2004-11-07, 19:25
Det finns även filktrerade proteiner som innehåller relativt så lite laktos (<2 %)att det inte brukar ställa till problem för laktosintolerata.

Dalì
2004-11-07, 22:18
Det finns även filktrerade proteiner som innehåller relativt så lite laktos (<2 %)att det inte brukar ställa till problem för laktosintolerata.

Kan du säga vilka det är elr räknas det som reklam?