handdator

Visa fullständig version : bästa möjliga återhämtning


rebbin
2004-11-05, 03:40
Vet inte vilken kategori jag skulle ställa denna fråga, så jag tog det här helt enkelt, Iallfall är problemet så att jag tränar väldigt mkt, varje dag i princip, då endast styrketräning, och allt flyter på.. förutom ÅTERHÄMTNINGEN! vill ha bättre sådan.. så vad kan man göra för att påverka den? och få den så bra som möjligt?? vill ha seriösa svar tack och inga ruttna skämt nu..!

mvh Robin

Ervin
2004-11-05, 04:26
ja du... träna itne varje dag... så enkelt är det. Musklerna växer när du vilar itne när du tränar dom varje dag. Så ta en dag emellan passen eller annat liknande kanske 3-1-3 principen? köra 3 dar vila 1. eller 2-1-2 eller ja något sådant... iaf.

Du växer när du vilar annars kan det resultera i överträning och det är inte så bra... Du kanske inte kan hålla lika dant tempo som din träningspartner som enligt min mening tränar alldelles för mycket...

Ta åt dig nu så att jag inte behöver komma ner och :smash: på dig!

Dalì
2004-11-05, 07:13
Finns de som rekommenderar ett ännu mera förhöjt proteinintag de dagar man inte tränar för att göra återhämtningen snabbare.

King Grub
2004-11-05, 07:26
Utnyttja timmarna närmast efter träningen till att maximera glykogen inlagring och återhämtning genom tillräckligt näringsintag:

"Consumption of protein/amino acids and carbohydrate immediately before and after training sessions may augment protein synthesis, muscle glycogen resynthesis and reduce protein degradation. The optimal rate of carbohydrate ingested immediately after a training session should be 1.2 g/kg/hour at 30-minute intervals for 4 hours and the carbohydrate should be of high glycaemic index."

Sports Med. 2004;34(5):317-27., Macronutrient considerations for the sport of bodybuilding.

rebbin
2004-11-05, 13:21
Mjaaaa Erre lille, endast seriösa svar sa jaaaaaa! haha jag tänker inte dra ner på träningen för att grannen min säger så! :D men skaförsöka trycka i mej timmarna efter tränings :D så dé får la bli matlåda till gymmet idag :D Pösseli pöss pöss

[QUOTE=Ervin]ja du... träna itne varje dag... så enkelt är det. Musklerna växer när du vilar itne när du tränar dom varje dag. Så ta en dag emellan passen eller annat liknande kanske 3-1-3 principen? köra 3 dar vila 1. eller 2-1-2 eller ja något sådant... iaf.

Du växer när du vilar annars kan det resultera i överträning och det är inte så bra... Du kanske inte kan hålla lika dant tempo som din träningspartner som enligt min mening tränar alldelles för mycket...

Ervin
2004-11-05, 17:42
Mjaaaa Erre lille, endast seriösa svar sa jaaaaaa! haha jag tänker inte dra ner på träningen för att grannen min säger så! :D men skaförsöka trycka i mej timmarna efter tränings :D så dé får la bli matlåda till gymmet idag :D Pösseli pöss pöss

[QUOTE=Ervin]ja du... träna itne varje dag... så enkelt är det. Musklerna växer när du vilar itne när du tränar dom varje dag. Så ta en dag emellan passen eller annat liknande kanske 3-1-3 principen? köra 3 dar vila 1. eller 2-1-2 eller ja något sådant... iaf.

Du växer när du vilar annars kan det resultera i överträning och det är inte så bra... Du kanske inte kan hålla lika dant tempo som din träningspartner som enligt min mening tränar alldelles för mycket...


Man ska äta ungefär 1 timma efter träning.. inte 2 timmar som vissa gör :rolleyes:

King Grub
2004-11-05, 18:05
Man ska äta ungefär 1 timma efter träning.. inte 2 timmar som vissa gör :rolleyes:

Både och för maximal återhämtning.

Ervin
2004-11-05, 18:11
Både och för maximal återhämtning.

vad menar du med det?

Att man ska äta 1 timma efter träning och sedan 2 timmar efter träning, så att det blir att man äter 1 timma efter träning och en timma efter den måltiden? Eller 1 timma efter träning och 2 timmar efter den måltiden?

King Grub
2004-11-05, 18:12
vad menar du med det?

Att man ska äta 1 timma efter träning och sedan 2 timmar efter träning, så att det blir att man äter 1 timma efter träning och en timma efter den måltiden? Eller 1 timma efter träning och 2 timmar efter den måltiden?

Läs mitt första inlägg i tråden.

Ervin
2004-11-05, 18:29
Läs mitt första inlägg i tråden.

alltså jag har läst det ett par gånger men jag kopplar inte... 30 minuters intervall i 4 timmar? alltså att man äter var 30 minut i 4 timmar hög GI mat?

King Grub
2004-11-05, 19:16
alltså jag har läst det ett par gånger men jag kopplar inte... 30 minuters intervall i 4 timmar? alltså att man äter var 30 minut i 4 timmar hög GI mat?

Ja, just det. GI:t kan dock sjunka med tiden; superhögt i drinken direkt efter passet och sedan högt men inte megahögt, för att komma ner på 70-80 i slutet.

Detta om man har råd kalorimässigt att maximera glykogeninlagringen.

aliquis
2004-11-05, 20:07
Jag är inte alltid särskilt sugen på en stor måltid direkt så att dela upp den i 2 med någon timmes mellanrum skulle nog passa mig utmärkt, nu blir den ju en halvstor och sedan blir man lite hungrig till nästa 3 timmar senare. Brukar dock ta över 1 timme till den första ibland :(, men min "drink" är ju å andra sidan inte supersnabb så..