handdator

Visa fullständig version : Allergisk mot fisk?


MacLeod
2004-11-04, 19:50
Är det någon här som är allergisk mot fisk? I så fall, hur mår ni efter ni äter?
Jag har fått för mig att jag är allergisk, men bara om jag äter en större mängd. Äter jag sushi så känner jag inte av någonting.
Samma sak händer ibland om jag poppar i mig fiskleverolja, smärtar under brösthöjd ungefär och fortsätter så i ca 2 timmar.
Tycker bara att det är lustigt att jag inte får ont i magen, utan mer "ovanför" den. Nån som känner igen det?

nottis
2004-11-04, 20:29
Min erfarenhet är att fiskallergiker VET att de är allergiska. Reaktionen brukar inte vara så kul om fiskallergiker får i sig fisk, det är ofta dödligt t.o.m. Men det finns säkert lindriga former även av denna allergi...

z_bumbi
2004-11-04, 20:37
Blossande ansikte.
Illamående
Lättare andningsvårigheter.
Detta är jag känner lukten av rå eller i vissa fall tillagad fisk.

Äter jag så spyr jag på en gång.

MacLeod
2004-11-05, 01:15
Har nu försökt att leta upp info på nätet,men det finns inte allt för mycket att läsa. Men det verkar variera mkt från person till person hur man reagerar, och vad man reagerar på.
Har dock aldrig upplevt något värre än smärtor som jag beskrev, ibland även av lukten av lagad torsk samt röding.
Förbannat lustigt är det iaf.

Grahn
2004-11-05, 07:04
Hur går det om du tar fiskolja?

T-train
2004-11-05, 07:35
Är det någon här som är allergisk mot fisk? I så fall, hur mår ni efter ni äter?
Jag har fått för mig att jag är allergisk, men bara om jag äter en större mängd. Äter jag sushi så känner jag inte av någonting.
Samma sak händer ibland om jag poppar i mig fiskleverolja, smärtar under brösthöjd ungefär och fortsätter så i ca 2 timmar.
Tycker bara att det är lustigt att jag inte får ont i magen, utan mer "ovanför" den. Nån som känner igen det?

Jag tål ingen fisk, värst är det dock med fet fisk. När jag var yngre var det mildare, då regaerada jag inte på torsk o liknande, men efter att jag fick i mig lax av misstag så klarar jag inte av någon fisk. Vad ska jag säga om symtomen..tja magen pajar..får jag i mig fet fisk så kräks jag hysterisk..när jag fick i mig lax så blev det sjukan :insane: Inte så kul..men när jag var yngre så var det som sagt inte mycket symptom om jag "bara" åt relativt mager fisk. Det är inte speciellt ovanligt..men vanligast bland barn. Vad man gör med barn är undviker det en längre period o testar sedan igen med magrare fisk. Ibland växer det bort.

Edit: Vill bara tillägga att jag har en konstaterad "intolerans" mot fettet i fisken. Inte så enkelt som omega3 enbart(har inte gjort klart utredningn då jag tyckte det var rätt onödigt). Tål räkor, men inte hummer o krabba som är fetare. Alltså, inte att förväxlas med skaldjursallergi.

/T-train

Tolkia
2004-11-05, 07:35
Spelar det någon roll vilken fisk det är fråga om? "Äkta" fiskallergi brukar vad jag vet ge just de "klassika allergisymptom" som z_bumbu beskriver, men det förekommer okså att man reagerar miot fisk med höga halter av histaminer - med just magsmärtor (se länk).
Hur reagerar du förresten på skaldjur? Ganska vanligt att fiskallergiker t.o.m. reagerar mer på dessa än på fisk.

SLV om fiskallergi (http://www.slv.se/default.asp?FrameLocation=/templatesSLV/SLV_Page____7545.asp)
Allergimat.com om fiskallergi (http://www.allergimat.com/page.asp?id=45)

Sverker
2004-11-05, 08:41
Rent fiskfett kan man inte vara allergisk mot. Inget annat fett heller faktiskt.


Det man kan reagera på är rester av protein från fisk i oljan som inte tvättats bort i reningen när man utvunnit oljan.
Bättre kvalite och möjligheten ökar för att oljan är ren och inte startar någon allergisk reaktion.

Är man tveksam så skall man givetvis istället välja linolja för att få i sig de viktiga Omega-3 fettet.

T-train
2004-11-05, 08:58
Rent fiskfett kan man inte vara allergisk mot. Inget annat fett heller faktiskt.


Det man kan reagera på är rester av protein från fisk i oljan som inte tvättats bort i reningen när man utvunnit oljan.
Bättre kvalite och möjligheten ökar för att oljan är ren och inte startar någon allergisk reaktion.

Är man tveksam så skall man givetvis istället välja linolja för att få i sig de viktiga Omega-3 fettet.

Det är väl ganska logiskt att man inte kan vara allergisk mot "rent" fett(dock kan man vara överkänslig mot fet mat pga att gallan reagerar). Utan att det med största sannolikhet är andra ämnen som gör att man får en reaktion. Dock kan fett binda rätt många ämnen...Iaf hur som haver, de flesta som inte tål fisk brukar märka det.

/T-train