handdator

Visa fullständig version : Mat vid magsjuka


aliquis
2004-11-04, 18:06
Om maten mer eller mindre rinner rätt igenom, bör man äta mer då? Eller hinner det mesta av energin att tas upp ändå? Trött och hungrig blir man ju, men trött beror väl även på vätska och att det är trist o tråkigt och hunger på att man blir så "tom".

Dalì
2004-11-04, 18:32
Vad du bör göra är att dricka vätska. Själv drack jag alltid avslagen coca-cola & mineralvatten som jag tyckte aldrig hade smakat godare än då jag var magsjuk.

aliquis
2004-11-04, 18:34
men jag vill veta hur mycket man bör äta också ;/, inte för man lär vare sig bli fet eller svälta på en dag eller tre men ändå... kåla har jag tänkt köpa men det har inte blivit av.

Klein
2004-11-04, 19:43
Banan och mjölk stoppar diarre om du håller dig till just de två livsmedlen alltså.

Tolkia
2004-11-04, 21:07
Normalmycket skulle jag säga - om man är i sådan kondition att maten rinner rakt igenom brukar väl matlusten i regel inte var den bästa ... större delen av näringsupptaget sker ju i tunntarmen, det brukar vara "rusningen" genom tjocktarmen man märker av mest (det är där kroppen återtar vattnet, därav rännskitan när den delen av tarmpaketet strejkar). Ät så att det känns hyfsat bra om det känns OK att äta helt enkelt - att fylla magsäcken till bristningsgränsen skall man dock kanske undvika; ät lite i taget. Glöm inte bort just vätska, i och med att vattenåtertaget inte fungerar förlorar man åtskilligt, och det kan nog bidra till att man känner sig trött.
Jag skulle också rekommendera att man av hänsyn till lilla magen håller sig till mera lättsmält mat, typ te, rostat bröd, skorpor, soppor av olika slag (ja, inte ärtsoppa kanske), frikadeller, kokt fisk, mosad potatis, morotspuré, blåbärspuré, aprikospure - barnmatsburkarna är suveräna - bananer etc. och skippar sådant som bönor, kål och blodiga (eller för den delen genomgrillade) biffar tills saker och ting lugnat ned sig igen ...

Äh ... inser precis att fisk, frikadeller och mjölkprodukter går bort med dunder och brak, du var vegan, eller hur? Nå, resten av förslagen kanske fungerar.

Edit: Innan någon skriver det obligatoriska "blåbär":
- torkade blåbär (även soppa): stoppande
- färska blåbär: lösande
- blåbärspuré: rätt neutralt, tror jag (har inte hört något om att det skall ha vare sig den ena eller den andra effekten)

Slartibartfast
2004-11-05, 15:12
ISCH! Varför gick jag in i den här tråden!? Känns som om jag blir smittad elektoniskt. *går och tvättar händerna*

Krya på dig!

hatar magsjuka.

Metal_boy_
2004-11-06, 12:49
du ska ta avslagen cola eller sockerdricka samt vättskeersätning och ta en matsked med fem minuters mellanrum...du ska inte äta! nu är det viktigare att du får i dig vätska men inte för fort och bakterierna måsste få rensas ut. Äter du då eller dricker så kommer du bara spy färskvara...gör som jag säger så kommer det bara bli spyattacker utan spyor och sen avtar det efter ett par krampningar och då kan du prova att dricka lite mer

läkarordinationer :thumbup:

såg att du skiter men det gäller samma sak där..