handdator

Visa fullständig version : Fettvävnad


Thegatekeeper
2004-11-04, 14:18
Tja på er alla!

Läste i en Friskis&Svettis tidning att det inte går att tappa
mer än 0,5 - 0,6 kg fettvävnad i veckan, stämmer det?

Är det individuellt eller är det en norm....? :confused:

/Jeppe

King Grub
2004-11-04, 14:36
Tja på er alla!

Läste i en Friskis&Svettis tidning att det inte går att tappa
mer än 0,5 - 0,6 kg fettvävnad i veckan, stämmer det?

Är det individuellt eller är det en norm....? :confused:

/Jeppe

En viktminskning på ett halvt kilo fettvävnad på en vecka innebär att man legat på ett energiunderskott på minst 3500 kcal under den tiden. Visst går det att ligga på ett ännu större energiunderskott och därmed också förlora mer kroppsvikt, även fettvikt, men risken för att mer och mer av den förlorade kroppsvikten kommer att bestå av muskelmassa är överhängande, och ju större underskott, desto mer av vikten som förloras kommer att utgöras av muskelmassa, i stället för fettvävnad.

Mental
2004-11-04, 16:01
En viktminskning på ett halvt kilo fettvävnad på en vecka innebär att man legat på ett energiunderskott på minst 3500 kcal under den tiden. Visst går det att ligga på ett ännu lägre energiöverskott och därmed också förlora mer kroppsvikt, även fettvikt, men risken för att mer och mer av den förlorade kroppsvikten kommer att bestå av muskelmassa är överhängande, och ju större underskott, desto mer av vikten som förloras kommer att utgöras av muskelmassa, i stället för fettvävnad.


Ännu lägre energiöverskott?

Heh, jaja, under överlevnadsövning i lumpen snittade vi på 500kcal in under varje dag, och vad vi gjorde av med i marcherande, springande hoppande och gud vet allt vill jag inte tänka på.
Man mår inte bra av det, och man fick tillfälle att prova på fältkoma ett par ggr under den övningen.

Men då tappar man mer än bara fettvävnad vill jag lova :)

King Grub
2004-11-04, 16:34
Ännu lägre energiöverskott?

Heh, jaja,

Oh hjälp en felskrivning. Vad skall vi ta oss till?

Em1l
2004-11-04, 16:41
mental - får se till att gräva mer rötter om du vill ha i dig mer energi på överlevnadsveckan :)

blunder
2004-11-04, 16:44
Oh hjälp en felskrivning. Vad skall vi ta oss till?

Vi får nog banna dig från forumet helt enkelt! ;)

Johan
2004-11-04, 17:53
Jag fick tillfälle att studera fettvävnad på lite närmare håll förra veckan när jag gjorde en ofrivillig fettsugning i handen med en konservburk som vertyg :)
Såg bra äckligt ut när det "vita" kom fram ur såret.

Whey
2004-11-05, 15:35
Men att kroppen inte kan förbränna mer än 0,5 kg fett per vecka är alltså bara en trist lögn?

King Grub
2004-11-05, 15:38
Men att kroppen inte kan förbränna mer än 0,5 kg fett per vecka är alltså bara en trist lögn?

Javisst.