handdator

Visa fullständig version : Hur ska jag äta???


Henkan
2004-11-04, 13:31
Hej

Vill satsa lite extra nu för o bygga upp mig under vintern och undrar hur detta ser ut som är t,ex en vanlig skoldag. Är 20år gammal, 2m lång och väger 106-108kg i bra form...men ska slipa till det lite under våren men vill bygga som effektivt som möjligt under vintern.

en dag ser ut såhär:

07.00 frukost....2dl havregryn med 1 kiwi + russin + 1 proteinshake med 40G protein.

10.00 i skolan: något lätt...typ lite musli och en bulle/macka

12-13.00 Lunch. Brukar ta 10-12köttbullar/lite pasta och blanda runt med sallad och lite lätt creme fraiche.

kl 16.00 I proteinshake 40g + fil med 1dl havregryn..lite flingor och frukt i.

16.30-18,30 är det tränings på gymmet må-tis och torsd + fre.

19.00 40g protein. något lagat mål...typ pasta med köttfärssås.

Inna läggdags.... antingen en proteinshake och något macka eller lite fil + frukt till.

Jag tycker jag äter rätt häslosamt....men är mkt villig att få nya tips på maträtter + ev tillskott som man kan prova. Tänkte köra igång med kreatin men blir man inte väldigt "svälld och mullig" av det???

Förresten är det bra att ta en snabb promenad på c.a 15-20min direkt efter träningspasset?

Mvh henrik

Frazze
2004-11-04, 13:36
Tänkte köra igång med kreatin men blir man inte väldigt "svälld och mullig" av det???


Mvh henrik


Nej, det blir du inte. Den vätska du lägger på dig hamnar I musklerna. Således ser du rent muskulärt större ut om det ens blir någon visuell skillnad.

King Grub
2004-11-04, 13:37
Det ser ut som ett bra upplägg tycker jag. Med den längden och den vikten i den åldern lär du ha en rejäl energiförbrukning, med eller utan träning, och märker du att det är svårt att öka i vikt är det ju bara att öka på det du äter lite grand i taget.

Klockan 10:00-målet låter inte allför inspirerande komplett; något mer proteinrikt till müslin skulle nog inte skada.

Ta en protein+maltodextrin/dextrosdrink direkt före och efter passet istället för att låta det gå en halvtimme.

Tänkte köra igång med kreatin men blir man inte väldigt "svälld och mullig" av det???

Nej, vatteninlagringen skall ske i musklerna, inte under huden.

Förresten är det bra att ta en snabb promenad på c.a 15-20min direkt efter träningspasset?

Nej, det är inte bra. Ingen katastrof på något sätt, men den fyller ingen funktion heller. Rör gärna på dig, men inte just innan styrkepasset; använd energin där i stället och sköt konditonsträningen/förbränningsträningen separat.

Henkan
2004-11-04, 14:02
tack för svaren men tycker ni att det för övrigt ser bra ut? Ska tänka på det där med proteinrikande mat vid förmiddagen också. Har inhandlat en 4kg whey 80 ch brukar blanda ut det så det blir 40g per servering. Är detta ett bra protein anser ni??

Ska börja med kratin nu är det tänkt men är det någon skillnad rent märkesmässigt? Köpte en kreatinbruk från naturapoteket och tänkte börja men där står det att man ska inta 5g dagligen under 5dagar men är det då under hela dagen?? Alltså endast 1 servering? Hur mkt är 5gpå en tesked?

Efter det 5 dagarna så skulle man inta 2g före och 2g efter träningen.

Vad tror niu om detta?

King Grub
2004-11-04, 14:30
tack för svaren men tycker ni att det för övrigt ser bra ut?

Som jag skrev tycker jag det ser bra ut överlag, ja.

Har inhandlat en 4kg whey 80 ch brukar blanda ut det så det blir 40g per servering. Är detta ett bra protein anser ni??

Bra och bra... det är ett koncentrat, dvs den långsammaste sortens vassleprotein. Ett budgetalternativ, helt enkelt. Visst finns det bättre, om man med "bättre" menar "snabbare".

Didde
2005-01-24, 21:33
Vilket märke är Whey-80? eller är det ett eget märke? Finns det någon länk så man kan se vart man kan köpa eller vad man ska leta efter?

Thomas

King Grub
2005-01-24, 21:42
Vilket märke är Whey-80? eller är det ett eget märke? Finns det någon länk så man kan se vart man kan köpa eller vad man ska leta efter?

Thomas

Den som svarar på den frågan med en länk, får en varning.

Här (http://www.kolozzeum.com/index.php?cPath=21) kan du köpa protein i alla pris- och kvalitetsklasser.

ZLTN
2005-01-24, 22:31
Om man räknar bort långsamma proteiner innan läggdags. Är det bättre med snabba proteiner hela dagen?

King Grub
2005-01-25, 06:27
Om man räknar bort långsamma proteiner innan läggdags. Är det bättre med snabba proteiner hela dagen?

Nej, absolut inte. Då skulle du dessutom få leva på enbart vassle på proteinsidan, eftersom det är det enda riktigt snabba protein som finns. Långsamt protein ger bättre proteinutnyttjande än just kring träning. På morgonen skadar det säkert inte heller om en del av proteinet är snabbt.