handdator

Visa fullständig version : Sträckningar?


Dalì
2004-11-04, 09:32
Hur länge brukar en sträckning vara?

Börje H
2004-11-04, 09:52
Det beror helt på hur kraftig sträckning du ådragit dig. Rupturer/sträckningar brukas klassificeras i 3 grader:
Grad 1- En sträckning med viss blödning i muskeln men utan sönderrivning av större muskelbuntar.
Grad 2- Partiellt avsliten muskel, vanligtvis mitt på muskelbuken eller i övergången från sena till muskel.
Grad 3- Komplett avslitning av antingen muskel eller sena.

En "vanlig" sträckning är oftast av grad 1. Det räcker då oftast att ta det lungt och inte belasta den aktuella muskeln på 1-2 veckor och sedan succesivt öka belastningen igen.

/Börje

Föresten, vilken muskel gäller det?

Sverker
2004-11-04, 10:04
Är det bra eller förvärras bara sträckningen genom att träna muskeln med mycket lätta vikter inom det rörelseområde som smärtan tillåter ?

Börje H
2004-11-04, 10:31
De första dagarna direkt efter skadan bör muskeln inte belastas alls. Om det sedan känns ok att köra lite genomblödningsträning så är det inget negativt. Svårigheten är ju bara att ta det nog lungt... När smärtan sedan tillåter är det viktigt att rörlighetsträna, annars är risken stor att muskeln blir förkortad.

Frazze
2004-11-04, 10:35
Sverker. Inom de rörelser du kan göra utan smärta är det med stor säkerhet positivt.

Numero1
2004-11-04, 10:47
Jag hade inte börjat träna hårt igen efter 1-2 veckor. Sträckningar är ett riktigt otyg som när du minst anar det kan gå upp igen....Urk!

Dalì
2004-11-04, 11:17
Jag fick min sträckning i ryggslutet, höger sida av korsryggen/ländryggen vid bäckenet. Förmodar att det är där iaf, eftersom jag inte kan anatomin fullt ut.
Troligen en Grad1 vad det verkar vara. Det ömmar och står jag böjd ex. för att plocka upp nå´t från golvet gör det ont efter någon minut.

På jobbet är jag beroende av hur elr snarare "att" ryggen fungerar eftersom det är mkt dragande och lyftande dessutom med axlar & armar.

Vir
2004-11-27, 23:53
På tal om sträckningar, hur vet man att man har en?

Jag har väldigt liten erfarenhet av skador så jag har ett litet problem nu när jag sitter med en öm axel och funderar på om det kan vara en sträckning eller något annat. Har man ont i muskeln eller i något ledband och hur kan man ta reda på vart man har ont utan att behöva gå till en läkare?

I mitt fall så var jag ute och åkte snowracer med några polare i en röd skidbacke igår natt och jag har förmågan att inte känna när jag gör mig illa, antagligen för att mina adrenalin nivåer är skyhöga när det händer. När jag väl vaknade upp så kände jag mig rejält misshandlad. Fraktur i svanskotan, blodavgutningar på käken etc. Inget allvarligt. Problemet ligger i axeln som jag har väldigt ont i när jag utför vissa rörelser. Skulle vilja veta om det kan röra sig om en sträckning eller om det kan vara något annat. Jag har hur som hellst inte ont i själva muskeln.

Shadow Warrior
2004-11-28, 08:04
Jag har hafft en sträcking i vänster pec nu typ 6veckor, fick den i botten läget då jag körde flyes, har illustrerat en bild här för att förklarar hur det känns: Där jag har målat grönt känns det när jag tränar, vilar pecsen nu men känner ändå av det ibland i tex pushdowns sisst, om jag tränar pecsen (lätt) så får jag efter ett tag en stickande kännsla mellan setten (när jag inte späner muskeln) där jag har målat blått... känns liksom om om det är inne i muskeln nånstans där....



Så varför går inte skiten över för? Vilar ju pecsen nu helt och hållet liskom....

Kalleh
2004-11-28, 11:21
Om man vid ett tillfälle ådragit sig en sträckning på en muskel, innebär det att man i framtiden har mycket lättare att sträcka denna muskel igen? Och om man har en återkommande sträckning, vart bör man vända sig för att få ordning på detta?