handdator

Visa fullständig version : Någon haft nåt liknande?


Rataxes
2004-11-04, 09:14
Dragits med en väldigt mild halsirritation i snart 6 veckor nu! Började en dag i slutet av september när jag cyklade hem i alldeles för tunna kläder efter ett mycket intensivt gympass. Tog dock en massa vitlök, c-vitamin och annat tjafs så fort jag kände förkylningen komma, så den blossade aldrig ut. Var lite trött och hängig och muskelsvag i några dagar efteråt, men de gick över snabbt. Irritationen i halsen gick dock inte över, utan har hängt kvar som ett jävla spöke och börjar driva mig till vansinne. Känt mig frisk som en nötkärna i övrigt, ingen trötthet, hosta, snuva, heshet eller nånting, bara en för det mesta knappt märkbar skorv i halsen. Har några dagar känts som om den var borta, sen kommer den tillbaka, lika anonym som tidigare. Var hos doktorn och tog halsprov, fick svaret att det inte berodde på nån bakterie och inte kunde botas med pencillin, "bara att vänta ut den" :insane: :insane: :insane:

Börjar bli jäkligt trött på detta, för ett år sen då jag inte tränade hade detta inte stört mig ett dugg, men nu när man känner sig helt fysiskt kapabel att träna men vet att det ändå är :nono: så blir man helt :furious:
Undrade i alla fall om någon har upplevt nån liknande långvarig och fristående halsirritation och hur länge den höll i sig?

T-train
2004-11-04, 09:30
Dragits med en väldigt mild halsirritation i snart 6 veckor nu! Började en dag i slutet av september när jag cyklade hem i alldeles för tunna kläder efter ett mycket intensivt gympass. Tog dock en massa vitlök, c-vitamin och annat tjafs så fort jag kände förkylningen komma, så den blossade aldrig ut. Var lite trött och hängig och muskelsvag i några dagar efteråt, men de gick över snabbt. Irritationen i halsen gick dock inte över, utan har hängt kvar som ett jävla spöke och börjar driva mig till vansinne. Känt mig frisk som en nötkärna i övrigt, ingen trötthet, hosta, snuva, heshet eller nånting, bara en för det mesta knappt märkbar skorv i halsen. Har några dagar känts som om den var borta, sen kommer den tillbaka, lika anonym som tidigare. Var hos doktorn och tog halsprov, fick svaret att det inte berodde på nån bakterie och inte kunde botas med pencillin, "bara att vänta ut den" :insane: :insane: :insane:

Börjar bli jäkligt trött på detta, för ett år sen då jag inte tränade hade detta inte stört mig ett dugg, men nu när man känner sig helt fysiskt kapabel att träna men vet att det ändå är :nono: så blir man helt :furious:
Undrade i alla fall om någon har upplevt nån liknande långvarig och fristående halsirritation och hur länge den höll i sig?

Jo, visst har jag haft så. Vad som hjälper att att gurgla ett par ggr per dag med ljummet saltvatten..även "andas" in vattnet o släppa ut det genom mun. Låter sk-täckligt men fungerar. Saltvattnet gör du enklast genom att väma vatten på spisen eller i micron, o ha i så mycket salt att det smakar salt, men inte så mycket att det blir beskt(då blir det tyvärr kräkmedel*s*). Tror att det är ca en tsk per 2 dl vatten. Konstigt att läkaren inte rekomenderade det, brukar vara standardrekomendationen.

/T

Rataxes
2004-11-04, 09:48
Tack för tipset. Kände till det där om att gurgla saltvatten, men trodde det bara var nåt som lindrade smärtan (kan inte kalla det smärta i mitt fall), inte något som faktiskt kunde få irritationen att försvinna snabbare? Ska i varje fall testa genast.

T-train
2004-11-04, 09:50
Tack för tipset. Kände till det där om att gurgla saltvatten, men trodde det bara var nåt som lindrade smärtan (kan inte kalla det smärta i mitt fall), inte något som faktiskt kunde få irritationen att försvinna snabbare? Ska i varje fall testa genast.


Salt är bakteriedödande, likt det kroppsegna...bra även för slemmhinnorna i svalget...om de behöver lite hjälp på traven.

/T

JJ
2004-11-04, 09:52
Salt är bakteriedödande, likt det kroppsegna...bra även för slemmhinnorna i svalget...om de behöver lite hjälp på traven.

/T

Funkar bra på blåsor i munnen också, ivarjefall för mig. :thumbup:

tegel
2004-11-04, 11:48
Finns att köpa ett antiseptiskt koncentrat till gurgelvatten som heter NYODEX på apoteket. Det är mot lindriga irritationer i hals och svalg. Så fort jag känner att en förkylning är på väg så gurglar jag med detta ganska ofta (varann, var tredje timme) och det funkar kanon. Det kanske är effektivare än saltvatten?

T-train
2004-11-04, 11:55
Finns att köpa ett antiseptiskt koncentrat till gurgelvatten som heter NYODEX på apoteket. Det är mot lindriga irritationer i hals och svalg. Så fort jag känner att en förkylning är på väg så gurglar jag med detta ganska ofta (varann, var tredje timme) och det funkar kanon. Det kanske är effektivare än saltvatten?

Hittade inte den i FASS, har du stavat rätt. Vad har den för aktiva substanser?

Numero1
2004-11-04, 11:58
Jodå det har jag med.
Jag vilade i några vreckor men när det inte blev bättre började jag träna igen.

Rataxes
2004-11-10, 08:54
Efter 4 dagar med saltvatten och 2 dagar med nyodex kan jag konstatera att det inte har skett tillstymmelse till förbättring! Förbättring betyder i mitt fall att den ska ha försvunnit helt eftersom irritationen är så pass lindrig.

Det hela är ett stort mysterium för mig. Har inte hittat någonting på Internet om att virus, ens i undantagsfall, kan sitta kvar i kroppen i flera månader med endast mild halsirritation som effekt. De enda bakterier som kan orsaka halsont och sitter kvar i längre än ett par veckor är de som ger extrem halssmärta, sväljsvårigheter och svårigheter att andas. Dessutom tycker jag att om det hade varit bakterier så borde de antingen ha upptäckts av halsprovet jag tog hos doktorn, eller dött under den senaste veckans gurgelkur.

Om någon vet om det överhuvudtaget är möjligt för virus att endast ge en mycket lindrig halsirritation (som sagt, smärtar aldrig förutom kanske första minuten eller så efter uppvaknande på morgonen, och då väldigt lite) som håller i sig i mer än 6 veckor, så säg gärna till. För jag börjar luta åt att detta beror på nåt helt annat än en sjukdom och ska testa ett träningspass. Börjar bli rätt trött på att ha behövt stanna upp utvecklingen i 6 veckor pga en sån här skitsak.

Numero1
2004-11-10, 10:28
Kör på!
Bara bra om du blir riktigt sjuk så kan du bli frisk sedan och börja träna igen istället för att gå och vara halvsjuk i 3 månader....

Räsänen
2004-11-10, 10:57
Har nog samma problem jag med.. var sjuk för ca. 3-4 veckor sedan, och har sedan dess haft nått skumt med halsen, känns lite som en lindrig halsbränna och/eller torr i halsen.

Bokrea
2004-11-10, 16:31
Har haft samtliga symptom.

hade under tiden mycket svårt att äta godis med syror, som bildas ångor i munnen pga sockret, surt osv. tex maoams.

jag söpp bort mitt. drack jätte mycke spirt en helg, vit helg nästa o sen festa så hårt det bara går. o då försvann det.

hade grov svullnad i halsen, o på slutet såg det sönderslittet kött aktigt ut. men nu är det borta.

det smittar, men inte alla. min mamma hade det först o fick medecin för "streptococer" men inte vanliga sådana, utan speciella.

enligt mej går det supa bort allt. t.o.m minnet! :angel:

p.s på slutet hade jag så att om jag gäspade o sedan försökte prata efter så gick det inte. torkade ut totalt. konstigt.

hoppas det går över!

Rataxes
2004-11-10, 18:33
Kör på!
Bara bra om du blir riktigt sjuk så kan du bli frisk sedan och börja träna igen istället för att gå och vara halvsjuk i 3 månader....
Vette fan om jag vågar köra på ändå. Om det nu verkligen bara är en ovanligt seglivad virusinfektion och man får hjärtinflammation för att man var för otålig skulle man nog ångra det ganska ordentligt, om man ens kan det.

owster
2004-11-11, 12:09
Vette fan om jag vågar köra på ändå. Om det nu verkligen bara är en ovanligt seglivad virusinfektion och man får hjärtinflammation för att man var för otålig skulle man nog ångra det ganska ordentligt, om man ens kan det.

Jag tror du kan träna. Har haft exakt samma sak sen i påskas, och den 20 November ska jag äntligen på komma till öron/näsa/hals på sjukhuset :) .

Jag har iaf tränat med lindrigt halsont sen i somras, och har även varit och tagit EKG för någon månad sedan för att vara på den säkra sidan.

Rataxes
2004-11-14, 10:42
Ok nu verkar halssmärtan äntligen vara borta, men den har ersatts av en milt svidande smärta i gomen. Kan detta ha orsakats av att jag har gurglat nyodex rätt intensivt, eller är detta något nytt stadium i sjukdomen? Ska ivf ta ett pass imorgon, får se om halsirritationen kommer tillbaka då, annars borde det ju bara vara att köra på.

AJO
2008-06-19, 13:37
Ok nu verkar halssmärtan äntligen vara borta, men den har ersatts av en milt svidande smärta i gomen. Kan detta ha orsakats av att jag har gurglat nyodex rätt intensivt, eller är detta något nytt stadium i sjukdomen? Ska ivf ta ett pass imorgon, får se om halsirritationen kommer tillbaka då, annars borde det ju bara vara att köra på.

Blev du av med det för gott? Vad var som hjälpte tror du, gurglande med saltvatten och nyodex?

Saosin
2008-06-20, 09:37
Jag har haft ungefär samma. hade virus i halsen för några månader sen och det smyger på en lite då och då sedan dess. Har dock spelat fotboll och tränat lite då och då när jag känt mig frisk. Men har på senare tiden fått värk i bröstet så nu vilar jag från allt ist. Man blir fan tokig på det!

Sloppy Joe
2011-02-14, 01:17
Dragits med en väldigt mild halsirritation i snart 6 veckor nu! Började en dag i slutet av september när jag cyklade hem i alldeles för tunna kläder efter ett mycket intensivt gympass. Tog dock en massa vitlök, c-vitamin och annat tjafs så fort jag kände förkylningen komma, så den blossade aldrig ut. Var lite trött och hängig och muskelsvag i några dagar efteråt, men de gick över snabbt. Irritationen i halsen gick dock inte över, utan har hängt kvar som ett jävla spöke och börjar driva mig till vansinne. Känt mig frisk som en nötkärna i övrigt, ingen trötthet, hosta, snuva, heshet eller nånting, bara en för det mesta knappt märkbar skorv i halsen. Har några dagar känts som om den var borta, sen kommer den tillbaka, lika anonym som tidigare. Var hos doktorn och tog halsprov, fick svaret att det inte berodde på nån bakterie och inte kunde botas med pencillin, "bara att vänta ut den" :insane: :insane: :insane:

Börjar bli jäkligt trött på detta, för ett år sen då jag inte tränade hade detta inte stört mig ett dugg, men nu när man känner sig helt fysiskt kapabel att träna men vet att det ändå är :nono: så blir man helt :furious:
Undrade i alla fall om någon har upplevt nån liknande långvarig och fristående halsirritation och hur länge den höll i sig?

Det som jag fetmarkerade stämmer till 100% på mig, nästan som om jag själv skrev det. Någon som har lite andra idéer och tips (var ju ett tag sedan tråden startades)? Är det som sagt bara att vänta ut eländet? Känner mig ju helt frisk för övrigt och tränar på som vanligt (utan någon märkbar skillnad i att det blir värre efter träning). Ska testa att gurgla lite saltvatten de närmsta dagarna och se vad som händer iaf.

Xzion
2011-02-14, 01:50
Jag är faktiskt mäkta imponerad över att du hittade en tråd med det du sökte svar på så långt tillbaka i tiden!

Jag kör faktiskt enbart på det som har stått i tråden hittils, mycket mycket sömn använder jag mig av också, det är nog det som hjälper mig mest.

Damien Thorne
2011-02-14, 07:48
Dragits med en väldigt mild halsirritation i snart 6 veckor nu! Började en dag i slutet av september när jag cyklade hem i alldeles för tunna kläder efter ett mycket intensivt gympass. Tog dock en massa vitlök, c-vitamin och annat tjafs så fort jag kände förkylningen komma, så den blossade aldrig ut. Var lite trött och hängig och muskelsvag i några dagar efteråt, men de gick över snabbt. Irritationen i halsen gick dock inte över, utan har hängt kvar som ett jävla spöke och börjar driva mig till vansinne. Känt mig frisk som en nötkärna i övrigt, ingen trötthet, hosta, snuva, heshet eller nånting, bara en för det mesta knappt märkbar skorv i halsen. Har några dagar känts som om den var borta, sen kommer den tillbaka, lika anonym som tidigare. Var hos doktorn och tog halsprov, fick svaret att det inte berodde på nån bakterie och inte kunde botas med pencillin, "bara att vänta ut den" :insane: :insane: :insane:

Börjar bli jäkligt trött på detta, för ett år sen då jag inte tränade hade detta inte stört mig ett dugg, men nu när man känner sig helt fysiskt kapabel att träna men vet att det ändå är :nono: så blir man helt :furious:
Undrade i alla fall om någon har upplevt nån liknande långvarig och fristående halsirritation och hur länge den höll i sig?

Jag har så nu.

Jag är inne på nionde veckan nu. Mycket irriterande.

Rikard Jansson
2011-02-14, 07:50
Min rekommendation är sprit och vila :)

Färssen
2011-03-04, 11:51
Har också lidit av något skumt halsont ett bra tag nu, som träningen blivit minst sagt lidande av. Gurglat saltvatten hela veckan och jag tycker mig känna en viss förbättring. En annan lattjo effekt är att mina tonsilstenar (matrester och skräp som samlas i hål i halsmandlarna, ofarligt men äckligt) tycks ha svårt att få fäste och hålen i halsmandlarna minskar. Har alltid misstänkt att tonsilstenarna kan ha något med halsinfektionerna att göra, men läkarna har vart av en annan åsikt...

Så, gurgla saltvatten FTW. Vidrigt i början, men man vänjer sig. Ta INTE för mycket salt som någon skrev, då blir det expresspya deluxé.