handdator

Visa fullständig version : Seriösa rep frågor.


slakker
2004-11-03, 23:15
Tänkte ställa dessa frågor på den andra tråden som uppenbarligen tappade ämnet lite. :angel:

Hur som hellst. Har en polare som är simmare, hans tränare säger att han inte får bygga någon mer massa, men mer styrka skulle vara perfekt. Så han blev tillsagd att köra 4 reps övningar (tungt), "för då bygger man ingen massa, enbart styrka". Av det jag har lärt mig så är kortrepparna bra likväl för massa som styrka. (max ot osv..)

Jag har bara tränat ett par månader, och det känns lite dumt att försöka "läxa upp" en elit simmare med min erfarenhet. Så jag skulle gärna ta emot lite svar om, "när det bygger" och varför...

Grahn
2004-11-03, 23:31
"ingen massa och enbart styrka" är givetvis helt fel.
Dock kan ingen ge dig exakta svar på vad som bygger och varför då ingen med säkerhet vet ännu.

Jense
2004-11-03, 23:36
sen skiljer det från person till person.. men man ska inte koncentrera sig på repsantal och setantal bara.. om man kör dåligt, dvs utan någon som hells intensitet, fel teknik, osv så kan man köra sin reps och set nästan förgäves

Knäböj
2004-11-03, 23:38
Jag själv är nog en "lågreppare" när det gäller pressövningar,dvs jag kör från 6 ner till 4 reps,sedan sänker jag vikten lite osvosv...(kallas säkert något flashigt)
Jag bygger bra massa på detta viset vilket är det enda jag är ute efter,styrkan får bli en bonus om den kommer ;)

Mitt sätt att träna motsäger alltså helt resonemanget att låga reps endast eller mestadels skulle ge styrka...Menmen det är bara min erfarenhet,ingen "sanning". :rolleyes:

Mextreme
2004-11-04, 08:49
Det finns inget reptal som bygger bara styrka eller bara massa.
Det där låter som något "fikabords experterna" kläcker ur sig på mitt jobb.
"Jag vill inte bli jätte grov så jag kör 15 reps". Jag brukar svara: "-Ja, och det har verkligen fungerat för dig."
Jag tycker att reptalens betydelse är en av de mest överdrivna faktorerna inom träning.

slakker
2004-11-04, 14:09
Ok, tack för svaren. Jag tyckte också att det lät väldigt konstigt, men iom att det är elit nivå tycker jag att deras tränare borde ha lite koll iaf. :smash:

z_bumbi
2004-11-04, 14:28
Äter han inte mer kalorier än vad han gör av med är ju chansen väldigt liten att han lägger på sig muskelmassa oavsett vilka reps han kör och tycker hans tränare att han behöver bli stark så är det ju låga reps som gäller.

slakker
2004-11-04, 14:32
Ok, så man kan bygga mycket styrka enbart genom att köra tungt? Även fast kcal är i underintag?

Mextreme
2004-11-04, 15:10
Nej det kan man inte.
Något övningsspecifikt starkare kan man bli men för att bygga upp styrkan kan man inte ligga på underskott.
I princip är det samma sak att bygga styrka och volym.

bubbe
2004-11-04, 17:00
Nej det kan man inte.
Något övningsspecifikt starkare kan man bli men för att bygga upp styrkan kan man inte ligga på underskott.
I princip är det samma sak att bygga styrka och volym.

Är det verkligen så? då måste det betyda att man kan inte bli starkare
dvs inte förbättra tekniken, utan att få mer massa och tyngre kropp?

slarvigt skrivet av mig, jag skriver om:

så här menar jag, Kan man verkligen inte bli starkare utan att öka sin muskelmassa lika med kroppsvikt?

Grahn
2004-11-04, 18:08
Klart man kan! Man lär sig använda det man har bättre, funkar iofs bara till en viss gräns.

mmartin
2004-11-04, 18:15
men vad exakt gör då många reps??

Blodflödet ökar liksom pumpen men hur utseendemässigt ändras man? "slimmare" då eller eftersom låga antal bygger mer massa och styrka?

Mextreme
2004-11-05, 08:30
men vad exakt gör då många reps??

Blodflödet ökar liksom pumpen men hur utseendemässigt ändras man? "slimmare" då eller eftersom låga antal bygger mer massa och styrka?


Betydelsen av repsantalet är ofta överdriven och påverkar i mycket liten mån form och utseende på muskeln.

Edit: Nu talar jag om det normala för styrketräning, anaeroba rep spannet, för arbete.

Mextreme
2004-11-05, 08:39
Är det verkligen så? då måste det betyda att man kan inte bli starkare
dvs inte förbättra tekniken, utan att få mer massa och tyngre kropp?

slarvigt skrivet av mig, jag skriver om:

så här menar jag, Kan man verkligen inte bli starkare utan att öka sin muskelmassa lika med kroppsvikt?

Muskelmassa är inte lika med kroppsvikt.
Som jag skrev innan kan man bli något övningsspecifikt starkare men det går i princip inte att bygga upp styrkan eller muskelmassan på energiunderskott.