handdator

Visa fullständig version : Har massage negativa effekter på återhämtning?


Nex
2004-11-03, 16:00
Här på jobbet bjuds vi på massage (rygg, axlar, nacke, armar) nån gång i månaden. Nästa gång är dags nu på fredag, och samtidigt är det dags för ett redigt ryggpass för mig på torsdag kväll. Jag funderar nu på om jag ska köra mitt pass enligt plan, eller slänga in ett benpass istället.

Kan det vara negativt att få massage på muskler som tränats tungt dan innan, t.ex. kan massagen störa återhämtningen?

Gabber
2004-11-03, 16:16
Här på jobbet bjuds vi på massage (rygg, axlar, nacke, armar) nån gång i månaden. Nästa gång är dags nu på fredag, och samtidigt är det dags för ett redigt ryggpass för mig på torsdag kväll. Jag funderar nu på om jag ska köra mitt pass enligt plan, eller slänga in ett benpass istället.

Kan det vara negativt att få massage på muskler som tränats tungt dan innan, t.ex. kan massagen störa återhämtningen?


vi får energimassage 1 gång varje vecka året runt och det ger mig en massa energi tyckar jag. inga problem med återhämtningen, bara bra och skönt.

Frazze
2004-11-03, 16:17
Nej. Abslolut inte. Inte det minsta. Tvärtom, massage är toppen för återhämtningen! Ökar det venösa återflödet, dvs du får bort slaggprodukter ur muckelvävnaden.

Massage i återhämtningssyfte :hbang:

edit: Dessutom kan man åstadkomma en dilatation av kapillärerna i den berörda muskeln. riktigt varför vet man inte riktigt, men det spekuleras i att man via massage påverkar det sympatiska nervsystemet, dessutom finns det indikationer på att massage kan leda till en ökad plasmavolym=blodet förtunnas=bidrar till en ökad cirkulation.

Nex
2004-11-03, 16:20
Klockers, då låter det som att jag ska synka ryggpassen med massagepassen. :D

Em1l
2004-11-03, 17:30
massage på jobbet! nu är de dags att ta ett snack med chefen! :)

Lizard
2004-11-03, 17:48
Nej. Abslolut inte. Inte det minsta. Tvärtom, massage är toppen för återhämtningen! Ökar det venösa återflödet, dvs du får bort slaggprodukter ur muckelvävnaden.

Massage i återhämtningssyfte :hbang:

edit: Dessutom kan man åstadkomma en dilatation av kapillärerna i den berörda muskeln. riktigt varför vet man inte riktigt, men det spekuleras i att man via massage påverkar det sympatiska nervsystemet, dessutom finns det indikationer på att massage kan leda till en ökad plasmavolym=blodet förtunnas=bidrar till en ökad cirkulation.


...för att inte tala om ökade oxytocinnivåer...

Lizard

pellepedal
2004-11-03, 18:23
Det är perfekt för återhämtningen att köra lite massage i duschen efter träningen.

AFanatic
2004-11-03, 19:00
edit: Dessutom kan man åstadkomma en dilatation av kapillärerna i den berörda muskeln. riktigt varför vet man inte riktigt, men det spekuleras i att man via massage påverkar det sympatiska nervsystemet, dessutom finns det indikationer på att massage kan leda till en ökad plasmavolym=blodet förtunnas=bidrar till en ökad cirkulation.

Intressant att det skulle vara sympatikuspåslag...måste vara vid idrottsmassage isånna fall? Har du någon källa man kan titta på?

Frazze
2004-11-03, 19:22
Intressant att det skulle vara sympatikuspåslag...måste vara vid idrottsmassage isånna fall? Har du någon källa man kan titta på?

De uppgifter jag har kommer från Anders Mattsson-Coll, rektor på naprapathögskolan. Jag ska försöka se om jag kan få en bättre källhänvisning!

Det här gäller en längre tids massage på en och samma muskel, 20min massage på vaden tror jag det var som var exempel. Skulle närmare fördubbla blodflödet. Fast det här sista stycken börjar bli lite väl tunn is :)

Jag ska gräva lite

Numero1
2004-11-04, 14:19
JAg vill påstå att det endast har positiva effekter på träningen...
Kör rygg dagen innan så påskyndar du återhämtningen.

Nex
2004-11-04, 17:17
Yep, ikväll ska ryggen få smaka! Det här forumet är bara så j**vla skönt... den simplaste fråga kan leda till fysiologiska djupdykningar. :D

AFanatic
2004-11-05, 17:25
De uppgifter jag har kommer från Anders Mattsson-Coll, rektor på naprapathögskolan. Jag ska försöka se om jag kan få en bättre källhänvisning!

Det här gäller en längre tids massage på en och samma muskel, 20min massage på vaden tror jag det var som var exempel. Skulle närmare fördubbla blodflödet. Fast det här sista stycken börjar bli lite väl tunn is :)

Jag ska gräva lite

Kanon :thumbup:

nordland
2004-11-05, 18:48
Yep, ikväll ska ryggen få smaka! Det här forumet är bara så j**vla skönt... den simplaste fråga kan leda till fysiologiska djupdykningar. :D

kör hårt.... Men kom ihåg att "INTE" träna en muskel på minst 3 dagar efter massage. Speciellt inte övningar som går över flera leder. Då lederna är alldeles för mjuka/lösa och tål inte att belastas tungt...

bear.flowertwig
2004-11-06, 14:18
Det är perfekt för återhämtningen att köra lite massage i duschen efter träningen.

Har försökt men min träningspartner vägrar dela dusch med mig :MrT:

pellepedal
2004-11-06, 15:04
Har försökt men min träningspartner vägrar dela dusch med mig :MrT:

De flesta muskelgrupper utom ryggen kan man massera själv för snabbare återhämtning.

z_bumbi
2004-11-06, 17:59
...för att inte tala om ökade oxytocinnivåer...

Lizard

Får människan påslag av ryggmassage, på djur är det inte så och jag undrar om vi människor av någon anledning har utvecklat denna förmåga?

mr ruhl
2004-11-06, 18:20
Det är perfekt för återhämtningen att köra lite massage i duschen efter träningen.

hade jag sett dig stå i duschen och "massera" dig själv så vet jag inte vad jag hade tagit mig till, sånt kan man göra hemma till en riktigt bra film om man inte har en tjej som kan göra det åt en :laugh:

Frazze
2004-11-06, 18:25
kör hårt.... Men kom ihåg att "INTE" träna en muskel på minst 3 dagar efter massage. Speciellt inte övningar som går över flera leder. Då lederna är alldeles för mjuka/lösa och tål inte att belastas tungt...


Jasså? Utveckla gärna?

pellepedal
2004-11-07, 11:50
hade jag sett dig stå i duschen och "massera" dig själv så vet jag inte vad jag hade tagit mig till, sånt kan man göra hemma till en riktigt bra film om man inte har en tjej som kan göra det åt en :laugh:

:kinky: :naughty:

Jag brukar duscha hemma efter träningen. Då är det ganska riskfritt att massera t.ex. biceps lite grann. Man får tänka på att det snabbar på återhämtningen ganska mycket.

Tolkia
2004-11-07, 12:23
hade jag sett dig stå i duschen och "massera" dig själv så vet jag inte vad jag hade tagit mig till, sånt kan man göra hemma till en riktigt bra film om man inte har en tjej som kan göra det åt en :laugh:
Det FINNS ju annars fler kroppsdelar än en, respektive kroppsdelar som reagerar annorlunda på beröring än nyssnämnda ...

F.ö. är det ofantligt störande att de muskelgrupper man (läs: jag) skulle behöva "knåda" mest av alla - nacke/skulderregionen - är just de man inte kommer åt med mindre än att man muterar fram ett par extra armar på ryggen.

Tolkia
2004-11-07, 12:38
Får människan påslag av ryggmassage, på djur är det inte så och jag undrar om vi människor av någon anledning har utvecklat denna förmåga?
Det här såg ju i och för sig intressant ut, tyvärr talar de inte om VILKA skillnaderna är som de ev. har sett (vilket ju får en att misstänka att de kanske inte är så enorma).
Tactile stimulus and neurohormonal response: a pilot study. (http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?cmd=Retrieve&db=pubmed&dopt=Abstract&list_uids=12775343)

Här verkar det som att de antar ett oxytocinpåslag, men s.a.s. bakvägen; de påvisar inte någon ökning i sig (sedan vet jag inte om det är någon skillnad på ev. effekter på oxytocinutsöndring beroende på var man masserar/stimuoerar). En viss övervikt på studier av nyförlösta, ammande kvinnor, mjölkande kor och tjurar i avel, f.ö. ...
Repeated massage-like stimulation induces long-term effects on nociception: contribution of oxytocinergic mechanisms. (http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?cmd=Retrieve&db=pubmed&dopt=Abstract&list_uids=12169113)

Åse Columbus
2004-11-07, 12:41
Jag ger massage till de anställda på mitt jobb....bara positiva gensvar!!!!

En som är lite hypokondriker har tom sagt att hon mår bättre hela helgen efter en genomgång av mig på torsdagen.... :thumbup:

När det kommer till nacke o axlar och att göra självmassage...om man sakta och fokuserat rullar axlarna BAKÅT..så kan man påverka det området med positiv inverkan...typ..skelettet masserar musklerna inifrån. Men det måste vara koncentration och fokusering med i detta.

Åse

nordland
2004-11-07, 22:48
Jasså? Utveckla gärna?

okej.... Vi säger att du har fått massage för bröst och axelmuskulaturen. musklerna blir mjuka och "lösa"... 4 timmar efter massagen får du för dig att träna ett bröst pass. som ex kör du bänkpress. Du gör som vanligt och sätter igång. Allt känns okej och du får grym kontakt i muskeln då musklerna "sitter" som de ska för en gångs skull. Du fortsätter och lasta på, och kör ditt första arbetsset. En 3 reppare, och då smäller det... ena axeln åker ur led... Detta pga att muskulaturen runt axlarna varit "för" mjuk och inte klarat av den belastning som en lite stelare axel skulle klarat av....

du kan prova själv för skojjs skull. be någon massera muskulaturen runt axelleden. prova sedan köra ett lätt bröstpass med hantelpresar. jag kan garantera att det inte blir något "optimalt" övningsutförande utan hantlarna kommer att vingla och fara ganska okontrollerat. Detta pga att du inte har samma stabilitet i axlarna som innan massagen.....

Semiramis
2004-11-08, 10:33
okej.... Vi säger att du har fått massage för bröst och axelmuskulaturen. musklerna blir mjuka och "lösa"... 4 timmar efter massagen får du för dig att träna ett bröst pass. som ex kör du bänkpress. Du gör som vanligt och sätter igång. Allt känns okej och du får grym kontakt i muskeln då musklerna "sitter" som de ska för en gångs skull. Du fortsätter och lasta på, och kör ditt första arbetsset. En 3 reppare, och då smäller det... ena axeln åker ur led... Detta pga att muskulaturen runt axlarna varit "för" mjuk och inte klarat av den belastning som en lite stelare axel skulle klarat av....

du kan prova själv för skojjs skull. be någon massera muskulaturen runt axelleden. prova sedan köra ett lätt bröstpass med hantelpresar. jag kan garantera att det inte blir något "optimalt" övningsutförande utan hantlarna kommer att vingla och fara ganska okontrollerat. Detta pga att du inte har samma stabilitet i axlarna som innan massagen.....
Finns det några vetenskapliga belägg för detta?

nordland
2004-11-08, 11:05
De vette fan. Men jag tycker det säger sig självt.... sen har jag sett det med egna ögon och varit med om det själv. Och det vill jag inte en gång till....

Grahn
2004-11-08, 12:00
Håller emd Nordland, likt stark stretching så är nog ordentlig massage innan tung träning ingen höjdare. Efteråt däremot!

Semiramis
2004-11-08, 14:03
Håller emd Nordland, likt stark stretching så är nog ordentlig massage innan tung träning ingen höjdare. Efteråt däremot!
Det låter ju rimligt att inte träna direkt efter, men ingen träning minst tre dagar efter massage som det påstogs i det tidigare inlägget? Då skulle jag nästan aldrig kunna träna. Då blir det till att ge upp massagen, hemska tanke.

nordland
2004-11-08, 17:33
tror du missförstod mig.... Träna inte den muskelgrupp som masserats förrän den är tillbaka i sin normala stelhet...

Nu kan det inte missförstås......

z_bumbi
2004-11-08, 18:57
nordland: Sen ska man kanske göra skillnad på olika typer av massage samt olika typer av träning.

Om man satsar på att bli så stark som möjligt och delvis har lyckats med det samt får en rejält hård massage så är det dumt att gå ner och köra tungt på gymet dagarna efter.

Kör man styrketräning på motionsnivå och inte får så hård massage så är riskerna mindre även om de finns där.

Får man massage varje vecka eller flera gånger per vecka så får man rågöra med massören om vad han/hon tycker om det hela, det kan ju vara så att man är tvungen att träna för att förbättre problemet och då har man fastnat i ett moment 22.
Se bara till att massören vet vad styrketräning är och gärna själv har utövat det under en längre period så att han/hon inser skillnaderna mellan olika träningsupplägg och inriktningar så brukar det lösa sig.

stenis
2004-12-16, 15:33
Tar upp tråden lite med en fråga.

Är det farligt att få en massage på en del av kroppen som har inflammation.. Eller kan det däremot vara bra att få massage vid inflammation? Har hört att det ska vara dåligt, men man ska inte lita allt för mycket på dessa källor jag hört detta från..

mvh stenis

AFanatic
2004-12-16, 15:39
Tar upp tråden lite med en fråga.

Är det farligt att få en massage på en del av kroppen som har inflammation.. Eller kan det däremot vara bra att få massage vid inflammation? Har hört att det ska vara dåligt, men man ska inte lita allt för mycket på dessa källor jag hört detta från..

mvh stenis

Är det en akut skada så får man i stort sett inte massera på skadan..däremot kan man massera runt det skadade området (ökar blodcirkulationen). Helst ska skadan ha läkt / inflammationen lagt sig, men nu var ju frågan en annan.

Men har det gått några dagar-vecka så kan man köra lättmassage, dock får man vara försiktig så att man inte förvärrar något så att läkningsprocessen blir längre/ att tillstånden försämras.

stenis
2004-12-16, 15:51
Är det en akut skada så får man i stort sett inte massera på skadan..däremot kan man massera runt det skadade området (ökar blodcirkulationen). Helst ska skadan ha läkt / inflammationen lagt sig, men nu var ju frågan en annan.

Men har det gått några dagar-vecka så kan man köra lättmassage, dock får man vara försiktig så att man inte förvärrar något så att läkningsprocessen blir längre/ att tillstånden försämras.

har haft denna inflammation i flera veckor.. om det nu är en inflammation, läkaren sa det, men dom har jag hört är rätt snabba med att ställa den diagnosen direkt det är något fel..

Dock känner jag knappt av smärtan längre, bara ibland.. så vad tror ni, ska massören få knåda underarmarna lite (där jag hade inflammationen, om det nu var en sådan)

mvh stenis

AFanatic
2004-12-16, 15:54
I egenskap av att kunna titulera mig massör, så se det jag skrev ovan.

aliquis
2004-12-16, 16:27
någon får gärna massera vad som nu sitter mot "inre" sidan av vänster skulderblad på mig...

stenis
2004-12-17, 19:56
AFanatic: du har PM :D

mvh stenis

AFanatic
2004-12-18, 13:42
någon får gärna massera vad som nu sitter mot "inre" sidan av vänster skulderblad på mig...

Subscapularis? :laugh: :thumbup:

Åse Columbus
2004-12-18, 16:01
Man ska inte massera en inflammation..då sprider man inflammationen!

Man ska inte träna efter massage..utan massera efter träning :rolleyes:

Man ska inte sträcka om man har inflammation..kan leda till ruptur i muskeln. (Att det går sönder)


Åse

Mccartney
2004-12-18, 16:48
massage är bara bra...........som andra har sagt....man får bort slaggprodukter som man har i musklerna...men massage...är också ett bra träningspass för musklerna...så ingen träning efter massagen plus tänk på att dricka vatten efteråt.

Massage är däremot inte bra om man vill bevara explosiviteten i musklerna....

Frazze
2004-12-19, 12:18
så vad tror ni, ska massören få knåda underarmarna lite (där jag hade inflammationen, om det nu var en sådan)

mvh stenis


Förhoppningsvis har massören så pass mycket vett att han/hon kan göra den bedömningen från fall till fall...

Mccartney
2004-12-19, 14:16
Har egentligen bara gott att säga om massage....jag fick en bristning i framsida lår ...i våras....gick till en läkare....så sade han att jag skulle göra vissa övningar....men han tyckte inte jag skulle få massage....

Som vanligt lyssnade jag inte på vad han sade utan gick och fick massage...och det fungerade utmärkt med ett par intensivbehandlingar under en tre veckors period...det kostar...men helt klart gick läkningen snabbare...

Däremot skall man se upp...det finns massage...som bara är för välbefinnandet...sedan finns det idrottsmassage...som kanske inte villka som helst skall gå till.......Idrottsmassage kan göra extremt ont...jag har fått massage för bristningar i baksidan...där massören trycker näst intill sönder muskeln...men det är bra om man snabbt vill komma tillbaks till träningen.

Massage är klart underskattat!!!

Tolkia
2004-12-19, 19:58
Massage är däremot inte bra om man vill bevara explosiviteten i musklerna....
Hur menar du då?

stenis
2004-12-20, 11:50
sådär, första massagepasset har man varit iväg på då..

slutsats av massör: (Väldigt) Korta muskler

Fan va ont det gjorde då.. aja, får skylla mig själv asso.. fuskar man med stretching (borde va problemet) så blire såhär.. Rätt avslappnad nu såhär efter iaf, men när man låg där o hon knåda o tröck musklerna i ryggen, AAJJJ!!!

Kom ihåg stretchingen pojkar o gummar.. den glömmer aldrig jag mer iaf!

Kanon att de finns folk som kan sig på muskler osv. som kan hjälpa en! :)

mvh stenis