handdator

Visa fullständig version : Nojig


obesogen
2004-11-03, 14:10
Tjena! Jag har kommit igång duktigt nu under hösten och gått upp nästan 8 kilo på ca 2 månader. Detta är såklart inte bara muskler utan en del fett har även lagt sig på magen. Jag har alltid haft rutor, det har jag fortfarande men dom börjar försvinna så smått. Nu har jag fått noja och stör mig smått den ytters lilla billringen jag fått. Dock så ökar jag bra och äter mycket och nyttigt. Jag tänker att nu under vintern gör det ju inget med lite extra fett jag deffar det under våren, samtidigt är jag lite nojig för att magfettet inte släpper så lätt.
Jag vägde förut 65, nu 73 på 177 cm. Går jag upp för fort?ÄR det nått jag ska ändra på, känner någon ingen sig och kan ge lite lugnande ord?

Köttbullen
2004-11-03, 14:14
8 kg på 2 månader , om du har tur kan 1 kg vara muskler.
Det säger väl sig själv.. överdriv inte bulken

King Grub
2004-11-03, 14:34
Går jag upp för fort?

Det är helt upp till dig. Trivs du? Det är garanterat minst 90% fett du lagt på dig, men det är inte hälsofarligt (inte i din ålder och med din träning i alla fall), men inte gynnar det muskeluppbyggnaden heller.

Zakath
2004-11-03, 14:37
Låter kanske lite väl drastiskt, 4kg på 2 månader hade varit mer rimligt och ungefär gett samma effekt tror ajg. Men det är heller ingen jättegrej, du ksanske ska dra ner lite på matintaget eller börja röra på dig mer.
Jag rekommenderar starkt att du rör på dig mer :thumbup:

z_bumbi
2004-11-03, 14:38
obesogen: 8 kg, 2-3 kilo vätska och resten är nog fett och muskler så det verkar inte vara så farligt.
Om du fortsätter i samma ökningstakt skulle jag kanske bli lite mer orolig men risken är ganska liten, märker du att du fortsätter öka lika snabbt i fortsättningen så får du väl ta ställning till saken då.

obesogen
2004-11-03, 15:36
Det är helt upp till dig. Trivs du? Det är garanterat minst 90% fett du lagt på dig, men det är inte hälsofarligt (inte i din ålder och med din träning i alla fall), men inte gynnar det muskeluppbyggnaden heller.

Nej jag trivs inte, stör mig hårt på fettet på magen. Men jag kom på att jag glömde något. Jag har under våren/sommaren haft enorma problem med magen med viktnedgång som följd. Det var först i augusti jag kom till bukt med problemet och då vägde jag ca 65, min normalvikt är ca 67-68. Mitt mål är att gå upp till 75, men inte i fett! 75 hård alltså. Frågan är hur jag ska göra för att lägga på mig så mkt muskler som möjligt istället för fett?
Mitt kostschema:
8:00 80 g fiberhavregröt, 2 dl mjölk, vassle 30 g
10:00 två bananer
12.00 lunch, typ stor portion spagetti-köttfärssås, mjölk
14.00 macka med keso o grönsaker
16.30-1700 middag, typ kycklingfile ris o grönsaker
20.00 kanske lite fil
23.00 keso eller ostkaka

Sen vid träningsdagar vassle o malto.

Jag tränar styrka split 3, 3-4 ggr i veckan och försöker röra mig hyfsat de andra dagarna. Ingen kondition, vet att det skulle behövas men jag vet inte riktigt var jag ska lägga in den och vad för kondition jag ska köra, har konstant träningsvärk i någon del av kroppen och den brukar sitta i 5 dar efter varje pass.
Tänkte att detta var optimalt och att jag skulle försöka skita i att jag lägger på mig fett och sen deffa framåt våren,,,,fast jag kanske är helt ute och cyklar? Berätta för mig hur jag ska ändra kosten/träningen för att bygga massa och inte lägga på mig 90% fett? Kalori + måste man väll ändå ligga på för att kunna bygga?

King Grub
2004-11-03, 15:55
Kalori + måste man väll ändå ligga på för att kunna bygga?

Ett måttligt kaloriöverskott! Du har de senaste två månaderna ätit i dig ett överskott på mer än 50000 kcal (om du inte dragit på dig en väldig massa vätska).

obesogen
2004-11-03, 16:00
Ett måttligt kaloriöverskott! Du har de senaste två månaderna ätit i dig ett överskott på mer än 50000 kcal (om du inte dragit på dig en väldig massa vätska).

Men hur ska jag ändra mitt kostschema/träningschema då? Tycker inte jag äter sådär jättemycket. O hur vet man om man dragit på sig mkt vätska eller inte?

edit: hur mycket är hälsosam viktuppgång i månaden? Stämmer det att om man har fett att ta av bygger man lättare muskler? jag menar tidigare var jag så smal att det fanns ju ingen energi att ta av,nu finns det ju det

Zakath
2004-11-03, 18:55
Jag tycker inte du åt särskilt mycket, men du kanske bara har lätt för att lägga på dig :confused:
Så då är det bara att röra på dig lite extra, så mår du bättre som bieffekt!

obesogen
2004-11-04, 11:50
Jag tycker inte du åt särskilt mycket, men du kanske bara har lätt för att lägga på dig :confused:
Så då är det bara att röra på dig lite extra, så mår du bättre som bieffekt!

Det lustiga är att jag brukar ha riktigt svårt att lägga på mig och riktigt lätt att gå ner i vikt.

King Grub
2004-11-04, 11:51
Det lustiga är att jag brukar ha riktigt svårt att lägga på mig och riktigt lätt att gå ner i vikt.

Du kanske har blivit vuxen. :)

Yankeee
2004-11-04, 12:29
Du kanske har blivit vuxen. :)

Brukar det inte vara tvärtom? :)

King Grub
2004-11-04, 12:32
Brukar det inte vara tvärtom? :)

Ummm... nej? Han har ju tydligen fått lättare att lägga på sig.

Yankeee
2004-11-04, 12:43
Ummm... nej? Han har ju tydligen fått lättare att lägga på sig.

Oj, jag läste fel :sleep:

kal_erixon
2004-11-04, 13:21
om du precis har börjat träna är de nog ingen fara.
jag tycker inte heller att då åt särskilt mycket. kanske mycket vatten

edit-> du lär inte ha fått idag de kcal överskottet som behövs för att gå upp 8kg på 2 månader med den kosten. om du inte har förbränning igelkott :D
skulle inte funka för mig iaf

obesogen
2004-11-04, 22:36
Men hur ska jag ändra mitt kostschema/träningschema då? Tycker inte jag äter sådär jättemycket. O hur vet man om man dragit på sig mkt vätska eller inte?

edit: hur mycket är hälsosam viktuppgång i månaden? Stämmer det att om man har fett att ta av bygger man lättare muskler? jag menar tidigare var jag så smal att det fanns ju ingen energi att ta av,nu finns det ju det


bumpar då ja inte fått svar på mina frågor

Johan
2004-11-04, 23:27
Den generella rekommendationen för viktnedgång brukar vara 0.5kg i veckan, så då kanske det fungerar bra den andra vägen också.
Jag tycker i alla fall det verkar som en lagom takt, då lägger du förhoppningsvis inte på dig för mycket fett.
Jag kan inte tänka mig att mycket fett på kroppen skulle gynna muskeluppbyggnaden speciellt mycket, energin som du bygger muskler av får du genom maten, protein.