handdator

Visa fullständig version : Duger dessa livsmedel?


Glen
2004-11-03, 11:41
Jag har ett ganska litet antal livsmedel som utgör 95% av min kost, och jag tänkte om detta är ok eller om jag missar något viktigt. Det jag äter är följande:

-Tonfisk
-Kyckling
-Köttfärs
-Ägg
-Banan
-Mjölk
-Pasta
-Vassle och proteinpulver
-Vitamin- och mineraltabletter (i stil med "en om dagen")

Så, är det något väsentligt som jag missar här som ni kan se? Käkar väldigt lite grönsaker, kan vitamintabletterna ersätta grönsaker på ett hyfsat sätt tro?

Sverker
2004-11-03, 12:25
Var är den fina feta fisken någonstans ?
Du behöver mer Omega-3 fett i kosten. Fet fisk är överlägsen och linolja ett acceptabelt alternativ.

Grönsaker är grunden, fulla av antioxidanter, vitaminer och gelbildande kostfibrer. Se vitamintabletten som ett komplement men grönsakerna är grunden.

Bara pasta som kolhydratkälla ? Finns andra som ris och potatis.

Glen
2004-11-04, 15:20
Var är den fina feta fisken någonstans ?
Du behöver mer Omega-3 fett i kosten. Fet fisk är överlägsen och linolja ett acceptabelt alternativ.

Grönsaker är grunden, fulla av antioxidanter, vitaminer och gelbildande kostfibrer. Se vitamintabletten som ett komplement men grönsakerna är grunden.

Bara pasta som kolhydratkälla ? Finns andra som ris och potatis.


Jo jag brukar äta lax med jämna mellanrum men inte speciellt ofta, får ta tag i det där. Finns det förresten några grönsaker som är särskilt bra/innehållsrika eller som man inte bör vara utan? jag är ganska förtjust i paprika och tomat, är det bra grejer att bygga sin "grönsaksgrund" på tro?

Sverker
2004-11-04, 15:25
Paprika och tomat är mer tilltugg baserat på vatten än någon nyttig grönsak.
Morötter, vit-, bryssel-, grön-, röd-kål, ärtor, bönor etc.

Dessa grönsaker är ju fulla av gelbildande fibrer som är bra för magen och maxade med antioxidanter som beta-karoten, C-vitamin, antozyanider etc.

Glen
2004-11-04, 15:30
Paprika och tomat är mer tilltugg baserat på vatten än någon nyttig grönsak.
Morötter, vit-, bryssel-, grön-, röd-kål, ärtor, bönor etc.

Dessa grönsaker är ju fulla av gelbildande fibrer som är bra för magen och maxade med antioxidanter som beta-karoten, C-vitamin, antozyanider etc.


Hmm.. det var ju förbaskat, men man äter ju inte för nöjets skull så det är väl bara att tugga och svälja. Morötter är ju iof inte så tokiga men dom brukar vara ganska torra ibland tyvärr. Tack för svaren förresten :thumbup:

Grahn
2004-11-04, 15:34
Varenda (?#"#=)/")/(! gång jag köper morötter glömmer jag bort dem och de blir dåliga i kylen. :em:

Dalì
2004-11-04, 15:50
Varför inte köpa frysta morötter? Glömma bort dem i frysen skadar dem inte lika mycket som färska i kylen?

Glen
2004-11-04, 15:52
Varför inte köpa frysta morötter? Glömma bort dem i frysen skadar dem inte lika mycket som färska i kylen?


Det har jag aldrig stött på. Hur är smaken på dom?

Sverker
2004-11-04, 15:53
Varför inte köpa frysta morötter? Glömma bort dem i frysen skadar dem inte lika mycket som färska i kylen?

Kroppen har svårare att komma åt och ta upp betakaroten från råa morötter.
Upptaget blir 100 ggr bättre från kokta morötter.

Frysta morötter är förkokta/blancherade och är alltså bra när man vill få i sig betakaroten.

TCOG
2004-11-04, 15:58
köp morötter och gör egen juice av det, blir jättegott :thumbup: minst lika gott som Brämhults.

Glen: varför äter du inte Ris/Gröt/Potatis ? finns massa bra kolhydratskällor.

Dalì
2004-11-04, 15:59
köp morötter och gör egen juice av det, blir jättegott :thumbup: minst lika gott som Brämhults.

Hur gör du den juicen?

TCOG
2004-11-04, 16:02
Hur gör du den juicen?

i en maskin. gammal sådan, men det finns nyare maskiner om du nu vill ha.

går också att göra äppeljuice.

Glen
2004-11-04, 16:08
köp morötter och gör egen juice av det, blir jättegott :thumbup: minst lika gott som Brämhults.

Glen: varför äter du inte Ris/Gröt/Potatis ? finns massa bra kolhydratskällor.


Jo jag glömde bort att skriva havregryn på listan ser jag, så där har jag ju en till kolhydratkälla (däremot så är min mage inte speciellt förtjust i havregryn tyvärr...). Vad gäller ris så tar det ju så förbannat lång tid att koka, och jag är en man med mycket litet tålamod när det kommer till vissa saker. Potatisen tycker jag är lite tråkig, och sen har jag nog svårt att trycka i mig tillräckligt med kalorier som det är så då är kokt potatis inte det man längtar efter i första taget

Miranda
2004-11-05, 10:46
Paprika och tomat är mer tilltugg baserat på vatten än någon nyttig grönsak.
Morötter, vit-, bryssel-, grön-, röd-kål, ärtor, bönor etc.

Dessa grönsaker är ju fulla av gelbildande fibrer som är bra för magen och maxade med antioxidanter som beta-karoten, C-vitamin, antozyanider etc.

Men hallå där... du har rätt om tomater men paprika är väl bland det nyttigaste man kan äta, späckat med c-vitamin osv???

M

Sverker
2004-11-05, 10:57
Men hallå där... du har rätt om tomater men paprika är väl bland det nyttigaste man kan äta, späckat med c-vitamin osv???

M

Ja, paprika är fullproppad med både betakaroten och C-vitamin + ett antal andra antioxidanter. Möjligt att det var ett misstag det jag skrev.

Problemet är snarare att man ofta använder paprika som utsmyckning på ostsmörgåsar eller som lite färg i en grönsallad så MÄNGDEN paprika man får i sig per måltid brukar vara ganska liten.

Grahn
2004-11-05, 11:01
Phew...paprika äter vi i mängder här! :)