handdator

Visa fullständig version : Nytt schema, nya frågor


CroCop
2004-11-03, 00:54
Tjenare alla! Tänkt lägga upp ett nytt schema och behöver några tips och råd för bästa resultat.¨
Några viktiga punkter är; Jag tränar just nu ingen benträning pga skada, prioriterar biceps och bröst istället då.. biceps för mitt ego :em: , och bröst för det är den muskelgrupp som släpar mest..
Så vad tycker ni? ett 5dagar/vecka program är det jag är ute efter, möjligtvis 6 dagar/vecka (idrott på skolan)
ett upplägg som jag funderat på är följande:

Måndag: Rygg/biceps
Tisdag: Vila
Onsdag: Bröst/axlar
Torsdag: Triceps/Mage
Fredag: Biceps/Underarmar
Lördag: Vila
Söndag: Triceps/Bröst (bara några få set Bröst)

Vad sägs, är jag helt ute och cyklar? :confused:

CroCop
2004-11-03, 17:53
Ingen som har nåt som helst tips?! så det är med andra ord ett bra schema?

emmzan
2004-11-03, 18:05
Jag tror att du kommer ha ont alternativt iaf vara väldigt sliten i axlarna efter en kort period med det schemat då du kör axlar samtliga pass direkt eller indirekt.

CroCop
2004-11-03, 18:31
Jag tror att du kommer ha ont alternativt iaf vara väldigt sliten i axlarna efter en kort period med det schemat då du kör axlar samtliga pass direkt eller indirekt.

Men hur ska jag få det att stämma då? känns som att ja har provat alla möjliga upplägg :(

emmzan
2004-11-03, 20:01
Om du kör varje muskelgrupp bara 1 gång/v och vilar fler dagar?

CroCop
2004-11-04, 01:31
Men jag har ju tid för mer träning och vill gärna köra biceps och bröst 2 ggr i veckan.. de borde väl ge mer resultat va?

Numero1
2004-11-04, 14:30
Disco

kimonque
2004-11-04, 14:48
Men jag har ju tid för mer träning och vill gärna köra biceps och bröst 2 ggr i veckan.. de borde väl ge mer resultat va?

Beror väl på om du hinner återhämta dig ordentligt mellan de passen.

CroCop
2004-11-04, 16:49
aja kanske konstigt formulerad fråga skit samma. Numero1 ja skulle gärna vilja se dig träna ben med en nyopererad fot... innan dess så tycker jag du gör bäst i att inte uttala dig om nåt du inte vet någonting om. "Peace"

z_bumbi
2004-11-04, 17:16
Måndag: Rygg/biceps
Tisdag: Vila
Onsdag: Bröst/axlar
Torsdag: Triceps/Mage
Fredag: Biceps/Underarmar
Lördag: Vila
Söndag: Triceps/Bröst (bara några få set Bröst)

Vad sägs, är jag helt ute och cyklar? :confused:

Ska du prioritera något så försök få en vilodag innan och efter det passet om det är möjligt, då får du tid att ladda innan (Både fysiskt och psykiskt.) och kroppen har tid att återhämta sig i fred efteråt.
Går inte det så få en vilodag innan eller efter passet så får du i alla fall en av fördelarna med vilodagen.

Lägg bröst för sig på ett av passen och kör inte triceps två gånger i veckan om det är bröst och biceps som är det viktiga.
Onsdagen kommer antagligen att innebära att triceps är ganska trött på torsdagen så den lösningen är inte helt bra.

Mer är inte heller alltid bättre utan den ökade vilan kan överkroppen behöva samt faktiskt även foten för att läka bra.
Kör du riktigt hårt de pass som du prioriterar så behövs kanske inte dubbla mängden träning utan bara mer vila och mat.

Ett exempel
Bröst
Vila
Rygg, biceps, underarmar (Några set biceps bara.)
Bröst, Axlar, triceps (Några set bänk med lätt vikt och fart.)
Vila
Biceps, mage (Mage bör inte inkräkta på träningen av biceps på något sätt.)
Vila

Jag kan mycket väl tänka mig att ta bort biceps från ryggdagen då den får ganska mycket stryk i alla fall.

Eller så sprider du ut det över en längre period än en vecka, jag har här inte ändrat på något i det ursprungliga schemat utan bara lagt till en extra vilodag så viss justering är kanske nödvändigt men det ger en bättre bild av hur det kan se ut.

Måndag: Rygg/biceps
Tisdag: Vila
Onsdag: Bröst/axlar
Torsdag: Vila
Fredag Triceps/Mage
Lördag Biceps/Underarmar
Söndag Vila
Måndag Triceps/Bröst (bara några få set Bröst)
Tisdan Vila

Kolla på detta och lägg gärna upp ett nytt förslag.

CroCop
2004-11-05, 03:22
Har läst igenom tipsen nu och tycker att detta upplägget kan funka bra!
Bröst
Vila
Rygg, biceps, underarmar (Några set biceps bara.)
Bröst, Axlar, triceps (Några set bänk med lätt vikt och fart.)
Vila
Biceps, mage (Mage bör inte inkräkta på träningen av biceps på något sätt.)
Vila
Foten är det inga problem med, den är ihopläkt och allt efter operationen men för mycket belastning avrådes tills vidare så det är lugnt med den biten =)
Oerhört tacksam för det seriösa svaret, ska börja med schemat och kanske lägga in nån ändring som jag givetvis då skriver in här när jag kommer hem från stugvistelsen. tills dess får jag tacka för svaren och önska en trevlig helg =)

Em1l
2004-11-05, 08:20
om du nu kan träna lite med foten så skulle jag ha lagt till ben i programmet nu ändå.. ner o kör lätt på 15-20 reps och håll igång benen och lär kroppen rörelsemönstret, finslipa på tekniken behöver många göra. i alla fall där jag gymmar :)

men de är bara vad jag skulle ha gjort.