handdator

Visa fullständig version : Legalisera kloning?


Köttbullen
2004-11-02, 19:49
Jag gör ett projekt arbete om kloning, och vill gärna ni svara på en fråga, kommer komma lite fler me tiden.

Ska kloning vara lagligt? I Sverige är kloning illegalt idag, bara så ni vet.

Ska Kloning vara lagligt? Den svenska lagen om kloning är illegalt, bygger idag på rädlsa för det nya och okända. Det finns inga direkta anledningar eller argument för detta.

Snubben
2004-11-02, 19:57
Kloning borde tillåtas.

T.ex klona organ eller dylikt till människor som behöver.

scudmissile
2004-11-02, 20:01
Klona dig så dina barn och din fru slipper sörja när du dör..

RobbeliRobban
2004-11-02, 20:26
Jag är för kloning, men det är viktigare med genförädling, eller styrda mutationer.

Chrilleman
2004-11-02, 20:31
Ja, lagligt till viss del. Ex klona organ och växter.

Klona människor är en intressant tanke. Det finns väl i princip 2 sätt att se på saken (om man tar hänsyn till att man vill ha en ny version av samma människa. Inte bara samma kropp).
1: Man är religiös och tror att människan har en själ. Då lär kloning inte fungera. Hur för man över själen till en ny kropp??
2: Man tror att medvetandet består av det som är lagrat och processas i hjärnan. Om man kan utvinna detta och föra över det till en ny hjärna så bör man kunna klona en människa också.
Detta leder dock till samma problem (paradox) som i filmen 'sjätte dagen'. Arnold blir klonad och klonen får samma "medvetande" som Arnold. Men båda två lever, så då blir frågan vem som känner sig som Arnold (Jag är ju medveten om att jag är jag). Om Arnold hade dött när klonen var klar så hade Arnold känt sig som Arnold i klonens kropp. Eftersom det var så för de andra klonade personerna i filmen. Nu blev det ju inte så för Arnold och hans kopia. Detta är ju applicerbart på en "verklig kloning" också. Hur gör man med medvetandet??

mini_Arnold
2004-11-02, 20:51
Skulle vara bra med en ny arnold när denne har past away :D

Snubben
2004-11-02, 22:19
2: Man tror att medvetandet består av det som är lagrat och processas i hjärnan. Om man kan utvinna detta och föra över det till en ny hjärna så bör man kunna klona en människa också.
Detta leder dock till samma problem (paradox) som i filmen 'sjätte dagen'. Arnold blir klonad och klonen får samma "medvetande" som Arnold. Men båda två lever, så då blir frågan vem som känner sig som Arnold (Jag är ju medveten om att jag är jag). Om Arnold hade dött när klonen var klar så hade Arnold känt sig som Arnold i klonens kropp. Eftersom det var så för de andra klonade personerna i filmen. Nu blev det ju inte så för Arnold och hans kopia. Detta är ju applicerbart på en "verklig kloning" också. Hur gör man med medvetandet??

Detta kan enbart lösas genom Sten Sax Påse tekniken. Först till 3 får leva!

High1ander
2004-11-03, 08:56
Kloning innebär inte att man gör en "kopia" på det sättet att man kan göra en 24 årig marinsoldat på 3 dagar i teströr, nej det tar 24 år, och då är den klonen "genetiskt" klonad... dvs ska ha samma genuppsättning som orginalet, men bör knappast se likadan ut. För enäggstvillingar skiljer sig lite, pga miljön inte är indentisk. T.ex. en skillnad i livmodern är tillräckligt för att göra skillnad på ett barn...

Så att odla arméer är bara befängt.

Jag är för kloning.

isakssonmartin
2004-11-03, 10:46
min fråga är varför ?? vad skulle det var för nytta med att klona
som om det inte finns tillräckligt med folk på jorden vi har dubblat befolkningen från 3miljarder på 50talet till över 6miljarder nu

Yankeee
2004-11-03, 10:48
Ser inte heller någon anledning till varför kloning skulle vara bra.
Människor ska dö.

Edit: Om du ska göra en poll kan du iallafall se till att göra en "opartisk" sådan.

Piranha
2004-11-03, 10:51
Så mycke skit som det moderna samhället ställer till så kanske vi alla är sterila om 100 år ..


Då är kloning den enda lösningen för vår överlevnad...

RobbeliRobban
2004-11-03, 10:56
Klart kloning har nytta, i kombination med genförädling, manipulerade mutationer o dyl är möjligheterna obegränsade.

När man har "hittat guld" sas, med en perfekt genupssättning, perfekta medfödda förmågor så klonar man resultatet, med tillräcklig modifikation så att man kan skapa individualitet.

Varför inte ligga steget före gud och naturen som omväxling?

Yankeee
2004-11-03, 11:02
Klart kloning har nytta, i kombination med genförädling, manipulerade mutationer o dyl är möjligheterna obegränsade.

När man har "hittat guld" sas, med en perfekt genupssättning, perfekta medfödda förmågor så klonar man resultatet, med tillräcklig modifikation så att man kan skapa individualitet.

Varför inte ligga steget före gud och naturen som omväxling?

Allvarligt robban. Är du seriös när du skriver dina inlägg? Jag lyckas aldrig se om det är något lamt försök till att vara rolig eller om du är seriös.

Ninjasmurf
2004-11-03, 12:07
Än så länge genererar kloningen av djur ett sämre resultat en orginalet. så jag ser ingen anledning till att använda det för att förbättra djur och människor. Att däremot klona inre organ med samma genuppstättning som patienten skulle vara en bra "uppfinning" då det råder brist på dessa för transplantation.

RobbeliRobban
2004-11-03, 13:09
Allvarligt robban. Är du seriös när du skriver dina inlägg? Jag lyckas aldrig se om det är något lamt försök till att vara rolig eller om du är seriös.

Vem vet? Inte jag. Jag skulle gissa på att jag har blivit av med jobbet, och dövar min depression genom att irritera dig.

Yankeee
2004-11-03, 14:09
Än så länge genererar kloningen av djur ett sämre resultat en orginalet. så jag ser ingen anledning till att använda det för att förbättra djur och människor. Att däremot klona inre organ med samma genuppstättning som patienten skulle vara en bra "uppfinning" då det råder brist på dessa för transplantation.

Så om det blev ett "bättre" resultat så skulle du se en anledning till kloning?

Som sagt, varför se till att fler lever längre när vi inte ens kan ta hand om de vi har idag?

palme
2004-11-03, 14:41
Tycker inte folk ska få sitta och välja om ungen ska ha blå ögon och stor *** eller så. Men klart det ska få användas inom medicinskvård. Vi skulle kunna hjälpa väldigt många personer.

Garnax
2004-11-03, 16:34
Man ska kunna använda kloning till en del saker för att hjälpa människor. klona hela människor ställer jag mig idag tveksam till. ända praktiska funktionen av det är att människor som inte kan få barn på naturlig eller provrör osv kan bli föräldrar till en genetisk kopia av sig själv som inte vill adoptera. Jag kan inte säga att det är varken rätt eller fel...

Att göra en klon av t.ex en diktator kommer inte leda till en ny diktator utan en människa som ser ut som diktatorn. man kan bara klona de fysiska tingen.

Medvetandet går inte att klona...minnen,uppväxt osv går inte heller...

Ninjasmurf
2004-11-03, 20:37
Så om det blev ett "bättre" resultat så skulle du se en anledning till kloning?

Som sagt, varför se till att fler lever längre när vi inte ens kan ta hand om de vi har idag?

Bara för att klona organ, resten nej.

kal_erixon
2004-11-03, 22:16
om de fanns en till av mig... fan va less alla skulle bli :naughty:

Tolkia
2004-11-03, 22:56
Frågan är vad som är ett "bättre resultat". Bättre än vad? Hur mycket bättre? Och vem skall avgöra detta ("bättre" lär ju ha ganska olika innebörd beroende på vem som definierar det - ta t.ex. utseendeidealet - givetvis skulle den stora massan idag gärna vilja motsvara det, och för den delen kunna garantera sitt barn att det skull komma att motsvara det, men ur överlevnadssynpunkt, eller för den delen i en annan kultur än vår, är det ju knappast "bättre"?)?

Tycker själv att kloningsdebatten lider svårt av att de flesta har så lite kunskap både om vad kloning egentligen är, hur det går till och vad man idag kan göra/inte göra - det spårar i princip alltid ur i en astronomiskt polariserade debatt där ena sidan försvarar det som vägen till ett samhälle utan sjukdomar med obegränsad tillgång till kompatibilitetsgaranderade reservdelsorgan för alla människor och den andra sidan fördömer det som vägen till ett mardrömssamhälle av enäggstvillingar styrda av en framklonad "ny" Hitler.

High1ander
2004-11-04, 07:05
Frågan är vad som är ett "bättre resultat". Bättre än vad? Hur mycket bättre? Och vem skall avgöra detta ("bättre" lär ju ha ganska olika innebörd beroende på vem som definierar det - ta t.ex. utseendeidealet - givetvis skulle den stora massan idag gärna vilja motsvara det, och för den delen kunna garantera sitt barn att det skull komma att motsvara det, men ur överlevnadssynpunkt, eller för den delen i en annan kultur än vår, är det ju knappast "bättre"?)?

Tycker själv att kloningsdebatten lider svårt av att de flesta har så lite kunskap både om vad kloning egentligen är, hur det går till och vad man idag kan göra/inte göra - det spårar i princip alltid ur i en astronomiskt polariserade debatt där ena sidan försvarar det som vägen till ett samhälle utan sjukdomar med obegränsad tillgång till kompatibilitetsgaranderade reservdelsorgan för alla människor och den andra sidan fördömer det som vägen till ett mardrömssamhälle av enäggstvillingar styrda av en framklonad "ny" Hitler.
Håller med, de flesta vet inte vad de gafflar om...

Förstår inte varför folk drar in att vi är för många på jorden? Ska vi förbjuda vanligt hjärttransplantation också?
Är det någon social darwinism ni tänker på, eller gillar ni inte kloning för ni tror att man kommer skapa kopior av sig själv? Isf blir dessa kopior som bäst ganska lika och det måste växa upp i samma takt som alla andra små barn...

Gud tycker det är Ok att vi leker Gud, annars skulle han inte ge oss chansen :)

kal_erixon
2004-11-04, 12:31
newsflash. gud finns inte, de har han sagt till mig :smash:

Grahn
2004-11-04, 13:56
Klona organ eller liknande för transplantationer eller något vore väl användbart. Legalisera kloning av människor? Why? Vad ska vi med det till?!