handdator

Visa fullständig version : Startstyrka i bänkpress.


Athletix
2004-11-02, 19:48
(Jag har sökt men det kommer upp alldeles för mycket post´s)

Har på senaste tiden ökat mycket i styrka speciellt i Bänk/Mark/Böj :thumbup: , men iom att jag kör på tyngre vikter i bänken så har det uppstått ett problem.

Jag är för klen i startläget?! (Inte i botten utan när stången ska av bänken).
Oerhört frustrerande när man väljer en vikt som man vet att man klarar 5-8 reps på å sen knappt får av stången av bänken!!! :furious:

Är det mina axlar som inte har hängt med i utvecklingen eller?
Borde inte den här styrkan tränas när man kör bänkpress? Eftersom jag pressar ju förbi det läget i varje reps(Iofs med litte fart...).

Förövrigt så är jag 1,75 och har skapligt korta armar om det spelar nå´n roll.
(Med tanke på att när stången är längst ner i "stället" så pressar jag upp ungefär 10cm, sen är mina armar utsträckta).

Vad är det som gäller? Träna i just det läget eller?

MVH///Uffe

z_bumbi
2004-11-02, 20:01
Be om hjälp med avlyft eller så ställer du in ställningen så att den passar dig bättre.

Athletix
2004-11-02, 20:05
Det känns lite omständigt att be nå´n om hjälp vid varje set(jag kör själv).
Ställningen går inte att göra något åt jag ställer alltid in den så lågt som det går.
Det måste ju vara någon muskel som "släpar efter" eller är det för mina korta armar?

z_bumbi
2004-11-02, 20:18
Ställningen går inte att göra något åt jag ställer alltid in den så lågt som det går.
Det måste ju vara någon muskel som "släpar efter" eller är det för mina korta armar?

Om du har "för korta" armar så är det ju ställningen det är fel på, den ska gå att ställa in bättre helt enkelt men du är ju inte överdrivet kort så din längd har nog inget med saken att göra om det nu inte är en helt usel ställning (Inget ovanligt på många gym av någon anledning.).

Utan att se dig lyfta kan jag nog inte säga så mycket mer.

Athletix
2004-11-02, 20:30
Ja, det kanske är ställningen...vet att den kommer ifrån nå´n serie som heter "David"(Vit lackade maskiner/bänkar).
Det känns ju lite kasst om det är träningsutrustningen det är fel på.

"Utan att se dig lyfta kan jag nog inte säga så mycket mer." Vad skulle du kolla efter om du såg mig köra bänk då? Kan ju be någon annan kolla..

abjorn
2004-11-02, 20:32
David ställningen ska väl gå att höja/sänka :confused:

Athletix
2004-11-02, 20:36
Klart att den går att höja/sänka...men tydligen inte tillräckligt för mig?

z_bumbi
2004-11-02, 20:36
Ja, det kanske är ställningen...vet att den kommer ifrån nå´n serie som heter "David"(Vit lackade maskiner/bänkar).
Det känns ju lite kasst om det är träningsutrustningen det är fel på.

Jag kommer inte ihåg hur Davids bänkpressarna ser ut, det var säkert 7 år sen jag såg en sist. :)

"Utan att se dig lyfta kan jag nog inte säga så mycket mer." Vad skulle du kolla efter om du såg mig köra bänk då? Kan ju be någon annan kolla..

Om du ligger långt från ställningen.
Om det är vikten som är för hög så utförandet i övrigt blir lidande vilket även innebär att vikten blir alldeles för hög att lyfta av.
Finns väl en del saker till man bara ser genom att vara på plats.

ante
2004-11-02, 20:38
Har samma problem själv, beroende på att jag ligger "styrkelyftslikt" på träningsbänken när jag kör bänkpress.

För 2-3 år sedan när jag låg mer "byggarlikt" med hela ryggen i bänken och inte bröstkorgen lika fram/uppskjuten så hade jag inte några problem att lyfta av stången själv på tyngre vikter.

Kanske kör du med liknande teknik, därav problemen!?

Edit: Kan vara som z_bumbi säger också att jag, och också du ligger längre ner på bänken, därav problemen.

Athletix
2004-11-02, 20:44
z_bumbi: Stången ligger väl ungefär vid mellan nästippen och hakan innan man lyfter av stången...

Ante: Ja, jag har lite böjd rygg när jag kör...inte mycket men ändå. (Och fötterna på golvet). Ska prova nästa pass att ligga med hela ryggen mot bänken så får jag se hur det blir...

mr_ping2
2004-11-02, 23:09
Den som ändå hade 10cm lyftväg.... :(

nordland
2004-11-03, 08:52
z_bumbi: Stången ligger väl ungefär vid mellan nästippen och hakan innan man lyfter av stången...

Ante: Ja, jag har lite böjd rygg när jag kör...inte mycket men ändå. (Och fötterna på golvet). Ska prova nästa pass att ligga med hela ryggen mot bänken så får jag se hur det blir...

är armarna mycket böjda när du fattar tag i stången?... kan du låsa ut armbågarna utan att lyfta av stången så ligger du för långt ner på bänken...

Annars är det specialträning för det långa tricepshuvudet som gäller...

Athletix
2004-11-03, 14:51
Nordland: Armarna är inte så mycket böjda, men jag kan inte sträcka ut dem utan att lyfta stången.

Specialträning för långa tricepshuvudet...vad för övningar?

Blir nog till att ta med en bågfil till gymmet nästa gång och justera lite;)

O.W.
2004-11-03, 15:20
[U]Förövrigt så är jag 1,75 och har skapligt korta armar om det spelar nå´n roll.(Med tanke på att när stången är längst ner i "stället" så pressar jag upp ungefär 10cm, sen är mina armar utsträckta).

Vad är det som gäller? Träna i just det läget eller?

MVH///Uffe

Det låter som om du tänker fel, du ska inte sänka ställningen mer för att det blir tyngre att lyfta av. Som du skriver att det är 10 cm mellan "stället" och till dina armar är utsträckta förstår jag att det blir tungt att lyfta ut. Höj ställningen istället så att du när du rättar på armarna vid avlyftet just kommer över hakarna. Hur långt man kommer över hakarna i cm är olika men kanske ca 1-5 cm. Dvs höj ställning istället och prova fram höjden så kommer det bli lättare.