handdator

Visa fullständig version : Lära sig närings/träningslära?


edgen_ÖSD
2004-11-02, 15:33
Var kan man inte massa kunskap om detta? Då menar jag inte tex forum, även om det också är ett grymt bra informationskälla, utan kurser på universitet etc.

kal_erixon
2004-11-02, 15:35
om man inte kan nå jättemycket kan man börja med att läsa uppladdningen.
jag tycker den är bra, men kanske inte så djupgående fakta men lite grundläggande iaf.

Frazze
2004-11-02, 15:41
Länk (http://www.studera.nu/hittautb/combo_result.jsp?page=1&reverse=0&order=titel&amne=40.1500&examina=0&searchMode=S%F6k&universitet=0&studieort=-1&eduType=all&intensity=all&startdatum=0&sprak=0)

Kossa Mu
2004-11-02, 16:47
Jag har nyss läst Livsmedelskemi o håller på nu o läser Fysiologi och metabolism.
Det känns som att jag har börjat förstå mer o mer varför det är som det är. Tror dock att nästa kurs som jag ska läsa som är Näringslära kommer att vara ännu intressantare.

z_bumbi
2004-11-02, 17:07
Jag har nyss läst Livsmedelskemi o håller på nu o läser Fysiologi och metabolism.
Det känns som att jag har börjat förstå mer o mer varför det är som det är. Tror dock att nästa kurs som jag ska läsa som är Näringslära kommer att vara ännu intressantare.

Vilken utbildning?

Sverker
2004-11-02, 17:21
En utbildning med rätt inriktning i alla fall :D

z_bumbi
2004-11-02, 17:23
En utbildning med rätt inriktning i alla fall :D

Jo helt klart och jag är avis som sjutton..

Kossa Mu
2004-11-02, 17:52
Vilken utbildning?

Jag läser till kostvetare i Umeå. Dock så vet jag inte om det är rätt utbildning för mig då chansen är stor att man slutar som en livsmedelsinspektör. Kommer troligen att söka in till dietist senare då man läser samma som dom det första året.

z_bumbi
2004-11-02, 17:56
Jag läser till kostvetare i Umeå. Dock så vet jag inte om det är rätt utbildning för mig då chansen är stor att man slutar som en livsmedelsinspektör. Kommer troligen att söka in till dietist senare då man läser samma som dom det första året.

Jag har kollat på båda utbildningarna men tyvärr tror jag inte det blir dietist i vår av en rad orsaker. :( (Uppsala tar in dietister på våren.)

Kossa Mu
2004-11-02, 18:04
Ok, om jag kommer in på dietist eller ej är ganska osäkert. När man ska hoppa in i ett program så ska man ha läst kurserna innan(vilket jag kommer att ha gjort), sen så går de tydligen gå på högskolepoängen och har man samma poäng så lottar de. Ska dock kolla upp hur det verkligen står till snart.

jojje.net
2004-11-02, 19:21
Skall du lära dig näringslära är kanske nutritionslinjen på stockholms universitet/KI att rekommendera. Så mkt träningslära blir det inte direkt på nutritionslinjen utan den utbildningen får man skaffa sig själv vid sidan om. Utbildningen är väldigt kliniskt inriktad och främst på ett molekylärtplan även om det finns en folkhälsoinriktning. EN väldigt schysst bas att ha om man är sugen på att studera vidare med andra kurser eller doktorera.
Nutritionslinjen (http://edu.mednut.ki.se/nutlin/linjen/nutindex.htm)

Mer träningsinriktat och även en hel del kost är hälsopedagogprogrammet på Idrottshögskolan. Denna utbildning är typ lite som en PT utbildning fast med högskolepoäng. Jag tror att denna utbildning är mer vad folk som är ute efter näringslära och träningslära än vad tex. nutritionslinjen är.
Hälsopedagogprogrammet (http://www.ihs.se/templates/ihsNormalPage.aspx?id=700)


Lite tips om du vill läsa till nutritionist
Att komma in på nutrtionslinjen kan vara lite halvklurigt om inte betygen är på topp. Men det finns hopp ändån. Det är alltid lite omsättning på folk på alla utbildningar. Slutar det inte någon efter år 1 så slutar det ngn efter år 2 osv.
Se till att läsa likande kurser som de läser på utbildningen så är du redo att hoppa in så fort det blir en plats ledig. Första året är det bara kemi... det finns ett basblock på universitetet som motsvara det som man läser. Andra året är molekylärbiologi och fysiologi som gäller. Finns fristående kurser för detta med.
Sen börjar nutritionskurserna och förhoppningsvis skall du då kunna få en plats där då. Var i ständig kontakt med studierektorn (Pia Hedberg) så ordnar det sig.

Det jag gjorde när jag läste till nutritionist var att jag bytte ut lite av kemin mot mer biokemi, ett val som jag tycker var riktigt bra nu efteråt. Biokemi är aldrig fel.
Det jag ångrar är att jag inte läste 20p Fysiologi A istf de 10p humanfysiologi som ingår i utbildningen. Då hade jag lättare kunnat läsa vidare Fysiologi B och C utan att behöva ansöka om dispens osv.

AFanatic
2004-11-03, 18:55
Själv läser jag Anatomi och fysiologi 10 p, stor vikt vid neurologi (nerver) samt osteologi (skelett) och myologi (muskler) och just Träningslära A 20 p.

Träningslärans största delkurs är fysiologi på 10 poäng. Allt handlar om kroppen på ett funktionellt plan mycket fysiologi m.a.o, i förhållande till träning. Myologi, metabolism, VO2, H,Ca, ATP hit o dit.

Trytter
2008-09-01, 21:17
Själv läser jag Anatomi och fysiologi 10 p, stor vikt vid neurologi (nerver) samt osteologi (skelett) och myologi (muskler) och just Träningslära A 20 p.

Träningslärans största delkurs är fysiologi på 10 poäng. Allt handlar om kroppen på ett funktionellt plan mycket fysiologi m.a.o, i förhållande till träning. Myologi, metabolism, VO2, H,Ca, ATP hit o dit.

Kanske lite långsökt med en 4 år gammal tråd men var läste du ovanstående kurser?

Angel
2008-09-01, 21:32
Jag har läst Nutrition 7,5hp på högskolan. Det var allmän näringslära, näringslära inriktad mot olika sjukdomstillstånd och näringslära hos barn. Mycket intressant faktiskt. Nu till hösten skall jag läsa en kurs som heter Kost,motion och hälsa eller något liknande.

Scratch89
2008-09-01, 22:03
Kost- och friskvårdsprogrammet.

http://www.mhm.gu.se/utbildning/program/kost_friskvard/