handdator

Visa fullständig version : Jag äter fel men HUR mycket fel???


Gabber
2004-11-02, 14:27
Tja,

Morgon:

Ett par skivor 4-5 bröd(mörd Lingonbröd) väldigt nyttigt och gott, med extrasaltat smör och en ostskiva eller kanske skinka.
2 koppar kaffe

Lunch: SAMMA VARJE DAG sen i april och jag lär nog aldrig ändra. Ris med kycklingfilé+sallad. Stor portion.

Middag: Varierar men brukar vara.

Ris med kyckling :)
Potatis med myckling
Ris och fläskkottleter
Potatis och fläskkottleter
Spaghetti
Pasta med kyckling
Kåldolmar
Ris med lax eller torsk
Potatis med lax eller torsk

Jag vet att jag äter för enidigt och kanske för lite men nu tänkte jag förbättra lite utan drastiska steg. Utan börja med små förändringar så jag inte tröttnar.

Nu känns det som om mitt sätt att äta hindrar tillväxten så jag borde ändra någonting men vad?

Frukost: 8:00
Lunch: 11:00
Mellanmål: 14:00
Middag: 18:00
Kvällstugg: 21:00

Nåt sånt skulle jag vilja att någon förslog mig.

Grejjen är att jag hatar gröt och flingo och liknande och det är ju inte mycket nyttigt kvar ELLER??? Om den nu finns så gillar jag väl inte det heller.

Men förseslå gärna lite ändringar.

Sverker
2004-11-02, 14:35
Om du nu trivs med din mathållning så varför ändra ?

Bättre att äta till 90 % ifall man är nöjd med livet än pina i sig 100 % nyttig mat som man avskyr.

Vad du kanske skulle få in är med frukt och grönt och ett litet mellanmål på förmiddagen. Grövre bröd till frukost är inte fel och med annat " klister " än smör. Finns ju mjukost t e x.
Ordentlig drink efter träningen använder du antar jag.

Annars ser det bra ut.

Frazze
2004-11-02, 14:35
mer protein till frukost!
Och varför extrasaltat smör?

Vad består "kvällstugget" av?

King Grub
2004-11-02, 14:43
Hur är det med fettintaget, intaget av bra fett, inte smör? Om alla mål liknar "ris, kyckling, sallad" blir det kanske svårt att komma upp i tillräckliga mängder, men du kanske bara inte skrev ut det?

Gabber
2004-11-02, 14:48
jag tycker samma sak, varför ska jag ändra på något jag älskar att äta.

extrasalt därför att jag älskar salt, är det onyttigt eller. jag svettas ju enormt mycket varje dag och då tar det väl och jämnar ut sig. alltså det kan ju inte vara skadligt, eller?

jag vet inte om jag tycker om mjukost eller leverpastej t.ex. smör är någonting jag lärt mig att tycka om. jag brukar annars stoppa i mig grekiskt fårost utan gränser på helgerna till frukost. hur är det med fårost? är det för fett kanske.

kvällstugget består av sötmandlar, frukt, torkade aprikoser, en macka kanske, beror på faktiskt. ge något exempel då, jag vet inte vad som inte är nyttigt och sånt, jag äter det jag tycker om. ibland stoppar jag i mig chocklad och glass men inte varje dag.

det är sådant jag vill ändra på men då måste jag ha alternativ till de.

proteindrinkar har jag lagt av med då jag inte tycker om smaken på de längre, använder vaniljsmak nu TwinLAB och jag har 4 kg kvar och 1 kg kreatin. som bara ligger hemma.

jag hade problem med att få ner drinken efter maten mm. och la av med den.

jag vet att jag borde skjutas men det är därför jag ber om råd från er...

King Grub
2004-11-02, 14:51
Drink efter maten behöver du inte på något sätt; det är kring träning den gör nytta.

Gabber
2004-11-02, 14:53
Hur är det med fettintaget, intaget av bra fett, inte smör? Om alla mål liknar "ris, kyckling, sallad" blir det kanske svårt att komma upp i tillräckliga mängder, men du kanske bara inte skrev ut det?

jadu, jag har aldrig suttit och räknat osv men jag gissar väl på att per dag får jag i mig tillräckligt med fett. men om det är bra fett kan nog diskuteras.

fettet borde jag nog få i mig på kväällen då det är hemlagat och mer "MAT" än när man äter ute, hoppas du förstår min uppfattning här.

kanske borde sitta och räkna hur myket jag får i mig per dag eller?

King Grub
2004-11-02, 15:00
kanske borde sitta och räkna hur myket jag får i mig per dag eller?

Du kan ju provräkna fram en siffra för en genomsnittlig dag, både vad gäller protein, kolhydrat, fett och energi, så du (och vi) har något att utgå från.

kal_erixon
2004-11-02, 15:33
om du vill ha tips på vad du ska äta så läs recept.
typ receptsamlingen här på kolo.

om du vill ha tips på när du ska äta vad kan jag inte hjälpa dig :angel:

Gabber
2004-11-02, 16:10
Du kan ju provräkna fram en siffra för en genomsnittlig dag, både vad gäller protein, kolhydrat, fett och energi, så du (och vi) har något att utgå från.


alltså det här med att räkna ihop hur mycket av allt jag äter o hur mycket det K/P/F det finns i allt är ju vårt.

Ska man räkna in ALLT, typ en skiva ost på mina mackor som jag inte ens vet hur mycket de väger?

Jag vet inte hur mycket riset väger eller något annat för den delen. Hur ska jag då veta hur mycket av allt jag får i mig. Måste jag köpa en våg bara för detta?

Livsm. KJ KCAL P K F


Kyckling 480 115 21,5 0 3,1
Ris 521 125 2,6 0,4 27,2
Bröd 1050 250 8 47 3,5

Om vi tar efter det siffror jag fick fram från livsmedelsverket och paketen så äter jag typ.

200 g ris, 100 g kyckling, 2 mackor så blir det =
42,7 g protein
148,4 g kol.
11 g fett

men sen käkar jag en hel del sallad till detta som jag inte vet hur jag ska räkna(tomat, sallad, gurka, majs)???

men vad säger detta nu då. Jag äter det där varje dag på jobbet(lunch)

ska försöka räkna på hela dagen men det verkar vara omöjligt utan våg. jag gissar ju bara mängen. det är säkert mer då jag äter för två personer.

King Grub
2004-11-02, 16:14
Ska man räkna in ALLT, typ en skiva ost på mina mackor som jag inte ens vet hur mycket de väger?

Ja, givetvis.

Måste jag köpa en våg bara för detta?

Japp.

Jag förutsatte att du hade det redan. Annars går det ju inte.

Gabber
2004-11-02, 16:26
Ja, givetvis.



Japp.

Jag förutsatte att du hade det redan. Annars går det ju inte.

hade ju inte det, får man fråga vart man kan köpa en sådan som visar så låga vikter med precision. vi har på jobbet en postvåg men jag tänker inte väga mat på jobbet :)

Gabber
2004-11-02, 16:32
jag får fram typ 4050 kcal på Uppladdningen. och för att gå ner i vikt skulle man ligga 500 under per dag. det är ju bara att minska på portionerna eller? inte så jävla lätt när man alltid vill äta men det borde väl hjälpa. och iså fall är det ju skitklätt att banta.

men allvarligt, 4050 kcal är mitt ungefärliga behov.

så för att öka i vikt ska jag alltså öka mängden P/K/F så det hamnar på 500 mer än idag?

vill bara ge en eloge till dig och alla andra som orkar och klarar av att i detalj räkna och hålla koll på allt, fyfan. jag tycker det är intressant men väldigt svårt.

physique
2004-11-02, 16:34
På loppmarknad köpte jag min matvåg. Den kostade 25kr och kan väga 0-12kg med 5 gram intervaller.