handdator

Visa fullständig version : kladdkaka med fruktsocker eller sötniongsmedel?


Mr A
2004-11-02, 14:13
Jag har läst lite recept här på forumet om kladdkaka med bla kesella och fruktsocker i. Har tänkt att tillaga denna kaka till någon ätardag. Nu till min fråga: Kan man inte använda druvsocker (dextropur) istället för fruktsocker eller sötningsmedel till kladdkakan?? Någon som provat det?

Jag har läst att under ätardagar ska man få i sig snabba kolhydrater från glukos, stärkelse, maltodextrin och dextros och mindre av sukros och fruktos.

Sverker
2004-11-02, 14:40
Fruktsocker är ju egentligen ingen höjdare att baka med. Sötningsmedel är inte det heller lyckat eftersom det inte ger stagda och volym åt kakan.
Glukos/dextropur är inte så sött så då blir vanligt socker 10 ggr bättre. Det går bättre att baka med socker och så är det faktiskt 3 ggr sötare än glukos så det behövs mindre.

Tolkia
2004-11-02, 23:39
Skall man baka kakor som skall höja sig (t.ex. där ägg skall vispas med socker) är det inget vidare att ersätta mer än hälften av sockret med sötningsmedel; socker bildare nämligen volym tillsammans med äggen på ett helt annat sätt än t.ex. strösuketter. Det är också VIKTIGT att kolla upp att man använder ett sötningsmedel som tål ugnsvärmen; annars tappar det helt den söta smaken och blir bara beskt och äckligt. Rekommenderar strösuketter, avråder från hermesetas strö.