handdator

Visa fullständig version : När ni säger mörkchoklad


Callister
2004-11-02, 09:17
Menar ni såndär 70% eller mer choklad?
Vad räknas blockchoklad som? Jag tycker blockchoklad e mkt godare än annan choklad och stimulerar suget mer, men jag vet ju inte, blockchoklad kanske är hårdnade smörbitar med socker o choklad på? ;) Men så långt som jag förstått så är det kakaopulver och vegetabilisikt fett istället för kakasmör o nåt?

:thumbup:

aliquis
2004-11-02, 11:04
Errr.. kakaopulver och vegetabiliskt fett istället för kakaosmör?
Ja det låter ju fint värre...

Kikade upp kakaosmöret på shenet och det var visserligen ingen höjdare, 65% mättat fett, men om det är tillsatt vegetabiliskt fett så är det väl antagligen kokos som inte på något sätt är bättre.

Sverker
2004-11-02, 11:59
Blockchoklad borde jag kunna...men glömt :em:
Något med mycket lite kakaosmör och med margarinfetter som gör att koncistensen blir fastare och det duger som överdrag till konfekt eller som riven på tårtor.

Däremot så blir blockchoklad+ kokosfett = ischoklad dvs någn smetig som man blandar hemma i köket och häller upp i små formar.

Pandrone
2004-11-02, 12:01
Käkar Marabous Premium Dark 70% när jag är choklad-sugen. Räcker med en liten bit så orkar man inte mer :D.

z_bumbi
2004-11-02, 12:06
Errr.. kakaopulver och vegetabiliskt fett istället för kakaosmör?
Ja det låter ju fint värre...

Ska man vara petig så är kakaosmör vegetabiliskt fett. :D

Callister
2004-11-02, 12:34
Aha men jag läste lite snabbt på den men finns ingen innehållsförteckning, men är blockchoklad bättre än Marabou t.ex? Mörk choklad är väl det? ;)

AFanatic
2004-11-02, 13:25
Ligger inte gränsen för blockchoklad runt 65 % kakao?

Vanlig choklad ligger väl på 55-35 % cirka.

Styrkebyggare
2004-11-03, 17:42
Tycker att fördelen med mörk choklad är att man äter mycket mindre. Att klämma 200 gram ljus mjölkchoklad (25% kakao) är ju inga problem. Med 70 eller 85% (brukar köpa Galler) så räcker det gott med några bitar (20-30 gram).

Upplever inte att mörk choklad är frän eller besk - det handlar bara om att äta den långsamt.