handdator

Visa fullständig version : Återhämtning..


Dav0d
2004-11-01, 21:58
Så som jag har uppfattat det är kreatin bra för vissa kampsporter och styrketräningens återhämtning. Finns det några andra tillskott som också hjälper till att återhämta sig och bryta ner musklerna mindre ?

T.ex CLA är det bra ?

erk
2004-11-01, 22:03
Glutamin ska vara bra för återhämtningen. Det är en aminosyra kroppen använder sig av speciellt mycket under återhämtningen. Jag har själv aldrig testat, men en kompis testade och han sa att han tyckte det var bra och att han upplevde märkbar skillnad.

Dav0d
2004-11-01, 22:08
Något som är bra som man inte behöver ta direkt efter passet, utan ligger i kroppen hela tiden ? För ibland så kan jag vara ute i fält om man säger så, och tar lång tid efter passet innan jag får näring. Eller så har jag extremt långa pass.

erk
2004-11-01, 22:15
Något som är bra som man inte behöver ta direkt efter passet, utan ligger i kroppen hela tiden ? För ibland så kan jag vara ute i fält om man säger så, och tar lång tid efter passet innan jag får näring. Eller så har jag extremt långa pass.

Jag tror inte det kan "ligga i kroppen" hela tiden om du inte äter det först :D

Skämt åsido. Inom 30 minuter efter passets slut ska man få i sig näring till återhämtningen, helst fortare. Grejen med det du får i dig är att det ska vara snabbt och inte ligga kvar länge. Men å andra sidan kan du väl ha med någon gainerbar eller något, fast form är långsammare än flytande.

Dav0d
2004-11-01, 22:21
Jo det vet jag.
Men som t.ex kreatin så ligger det i kroppen ett bra tag, och ligger man ute i fält så kanske man inte kan få tag i mat på några timmar efter ett pass. Och då vill jag ta något som gör så muskelnedbrytningen blir mindre samt återhämtningen blir snabbare mellan övningarna och passen.

(Får inte ta med mig något undertiden, som t.ex protein bar =)

erk
2004-11-01, 22:32
Kreatin påverkar inte proteinsyntesen något, så äter du kreatin måste du fortfarande ha protein under återhämtningsfasen.

Vad jag vet finns det inget "mirakelmedel" som ligger i magen och utsöndrar lite aminosyror under längre tid. Du får väl göra ett själv i värsta fall, slå in lite långsamt protein i ett hölje som bryts ner långsamt av kroppen och när det är nedbrutet kommer kroppen åt proteinet. Om det skulle funka vet jag inte, men som tankeexperiment funkar det iaf.

Dav0d
2004-11-01, 22:37
Tänkte mer som skulle ligga i blodet, kroppen eller i reserverna.

erk
2004-11-01, 22:40
Fast om det ligger i blodet utan att tas upp är det nog inte så bra. Ligger det i kroppen men inte i magen eller i blodet är det nog heller ingen höjdare..

Dav0d
2004-11-01, 23:11
Jo, men finns det inga reserver i kroppen som sakta men säkert förbättrar återhämtning eller muskelnedbrytning.
T.ex långsamma proteiner eller långsamma .....

CLA ska ju minska muskelnedbrytningen, stämmer detta, isåfall är det märkvärdigt mycket ?

King Grub
2004-11-02, 07:29
Jo, men finns det inga reserver i kroppen som sakta men säkert förbättrar återhämtning eller muskelnedbrytning.

Snabba kolhydrater och protein direkt efter aktivitet och maximerad närings- och energitillförsel under de kommande timmarna.

Bingo
2004-12-06, 16:30
Snabba kolhydrater och protein direkt efter aktivitet och maximerad närings- och energitillförsel under de kommande timmarna.Är det här bra att dricka efter ett styrke- eller löppass?

http://www.kolozzeum.com/product_info.php?cPath=23&products_id=63

Hur många liter dryck får man ur 2 kg pulver?

Edit: fettet, är det verkligen något bra att det finns med? Jag är för fet redan som det är. Finns det något fettfritt alternativ till ovan nämnda produkt? Eller är fettet bra för mig?

King Grub
2004-12-06, 16:47
Är det här bra att dricka efter ett styrke- eller löppass?

http://www.kolozzeum.com/product_info.php?cPath=23&products_id=63

Hur många liter dryck får man ur 2 kg pulver?

Edit: fettet, är det verkligen något bra att det finns med? Jag är för fet redan som det är. Finns det något fettfritt alternativ till ovan nämnda produkt? Eller är fettet bra för mig?

Det är inte bara bra, det är toppen. Och MCT-fett metaboliseras inte som "vanligt" fett. I och för sig blir du inte fet av fett i sig heller.

Bingo
2004-12-06, 16:51
Det är inte bara bra, det är toppen. Och MCT-fett metaboliseras inte som "vanligt" fett. I och för sig blir du inte fet av fett i sig heller.Fast jag blir väl inte så vansinnigt mager heller av fett :D

Men ok, jag är övertygad - I belive in the product! Hur mycket skall jag beställa? Jag behöver 5 ggr/vecka och köpa för tre månader verkar lagom.

Bingo
2004-12-07, 22:13
Är det verkligen ingen som använder Fairing - Rapid Recovery och som kan tala om hur mycket/hur många portioner man får ur två kilo? Jag har ingen lust att betala 50 spänn för varje glas...

Gör mig glad, vänner, stig fram och sanningsvittna :bow:

HenrY
2004-12-07, 22:17
Är det verkligen ingen som använder Fairing - Rapid Recovery och som kan tala om hur mycket/hur många portioner man får ur två kilo? Jag har ingen lust att betala 50 spänn för varje glas...

Gör mig glad, vänner, stig fram och sanningsvittna :bow:

Du bestämmer ju själv portions strl;)

Bingo
2004-12-07, 22:37
Du bestämmer ju själv portions strl;)Haha, jo det förstås :D

Men säg så här då. Varje söndag är jag ute på ett motionsområde och springer en mil. Efter den milen köper jag en halvlitersflaska av nån återställardricka. Sorten varierar men de är goda och jag vill gärna dricka en efter varje träningspass.

Enl innehållsdeklarationen innehåller de buteljerade återställarna ca 300-400 Kcal, mycket protein och mycket kolhydrater - högvärdiga grejer äre/verkar vara (vassleprotein och maltos). De kostar dock mellan 30 och 40 kr. Det tycker jag är dyrt. Inte för dyrt men dyrt. Dock är det bekvämt att köpa drickat färdigblandat så jag slipper hålla på och mixa pulver.

Så då vill jag veta om det är lönt att köpa ovan nämnda pulver eller om jag lika gärna kan köpa nån liknande skit på flaska. Notera att det för mig inte spelar någon roll om jag köper det bästa, bra nog duger gott åt mig.

Sverker
2004-12-08, 06:55
Är det verkligen ingen som använder Fairing - Rapid Recovery och som kan tala om hur mycket/hur många portioner man får ur två kilo? Jag har ingen lust att betala 50 spänn för varje glas...

Gör mig glad, vänner, stig fram och sanningsvittna :bow:

Jag använder Rapid Recovery efter träningen. En lagom portion till mig är 100 g. Ger dig 21 g hydrolyserat vassleprotein, 15 g MCT och 57 g snabba kolhydrater.
http://www.kolozzeum.com/product_info.php?cPath=23&products_id=127

Kan ju inte veta vad du behöver men 80 - 100g per portion är ganska rimligt.

aliquis
2004-12-08, 07:48
80g skulle ju iaf ge samma mängd energi vilket blir 15kr/servering, så billigare än de andra dryckerna är det ju iaf.

Bingo
2004-12-08, 11:24
Jag använder Rapid Recovery efter träningen. En lagom portion till mig är 100 g. Ger dig 21 g hydrolyserat vassleprotein, 15 g MCT och 57 g snabba kolhydrater.
http://www.kolozzeum.com/product_info.php?cPath=23&products_id=127

Kan ju inte veta vad du behöver men 80 - 100g per portion är ganska rimligt.Ok, tusen tack :thumbup:

Bingo
2004-12-08, 11:32
80g skulle ju iaf ge samma mängd energi vilket blir 15kr/servering, så billigare än de andra dryckerna är det ju iaf.Jo, om man bortser från frakt- och postförskottskostnaderna så hamnar portionspriset däromkring. Tyvärr kostar det 139 kr att få hem grejerna (fraktkostnaden uppgår i mitt fall till 39% av varuvärdet!!! På vippen att jag avstod pga det). Det är alltså dyrare att få hem ett litet paket med två kilo pulver från Sverige än att få hem ett däck från Tyskland. Och då får man ändå däcket till dörren...

--> Webshopansvarig, se för fan till att fixa a) en vettigare frakt (billigare och till dörren), och b) att man kan betala med kort så man slipper postförskottsavgiften.

aliquis
2004-12-08, 13:25
Du hade ju kunnat beställa mer, vad gäller frakten så skickar ju flera företag som "företagspaket" till privatpersoner och hoppas det går bra, hempaket är dyrt...
Men visst borde man kunna skicka med dhl/ups/.. även inom sverige? också reflerkterat i att massa datorprylar från danmark är billigare än färre från sverige ;D