handdator

Visa fullständig version : fråga angående reps


kalle_banan
2004-11-01, 20:47
jo, det är såhär va: folk brukar rekomendera ett repsantal mellan 1 och 4, (eller vad det nu är, det spelar ingen roll just nu) men ska det vara 1-4 resp på första settet eller alla set? jag brukar inleda på en vikt där jag klarar ca 7 reps, och sedan blir det ungefär 2 reps mindre nästa set osv (7, 5, 3). men ska man palla tex 3 reps på VARJE set eller är vad menas det egentligen?

King Grub
2004-11-01, 21:30
Klarar du, säg, åtta reps set efter set efter set på samma vikt, har du inte tagit i tillräckligt från början.

Glen
2004-11-01, 21:40
Klarar du, säg, åtta reps set efter set efter set på samma vikt, har du inte tagit i tillräckligt från början.

Mmm... Det där är väl en sanning med modifikation, är det inte ganska vanligt (ex bland styrkelyftare) att folk kör just på samma vikt flera set? Alltså en variant på att inte köra till failure?

kalle_banan
2004-11-01, 22:17
Klarar du, säg, åtta reps set efter set efter set på samma vikt, har du inte tagit i tillräckligt från början.
självklart, men är det på första settet man ska köra 8 reps, eller på alla set man ska köra 8 reps (förutsatt att det är 8 reps man pratar om som "optimalt" just då)

bosse_brutal
2004-11-02, 15:07
självklart, men är det på första settet man ska köra 8 reps, eller på alla set man ska köra 8 reps (förutsatt att det är 8 reps man pratar om som "optimalt" just då)


Ska jag köra tex 8reps, så börjar jag med en vikt där jag klarar ca 8reps, klarar jag fler, så höjer jag vikten, klarar jag färre så sänker jag vikten, men det fins ingen "absolut sanning", utan det berorr på hur man personligen vill lägga upp det

Patriarch K
2004-11-02, 15:51
Ska jag köra tex 8reps, så börjar jag med en vikt där jag klarar ca 8reps, klarar jag fler, så höjer jag vikten, klarar jag färre så sänker jag vikten, men det fins ingen "absolut sanning", utan det berorr på hur man personligen vill lägga upp det

Så gör jag också.

kalle_banan
2004-11-02, 20:38
sunmma sumarum: när man pratar om X-antal reps syftar man bara på första settet, dom andra setten är ointressanta.

z_bumbi
2004-11-02, 20:43
sunmma sumarum: när man pratar om X-antal reps syftar man bara på första settet, dom andra setten är ointressanta.

Det beror på vad man har tänkt sig faktiskt, ibland kör man samma reps rakt igenom och har beräknat det så att man klarar av att köra så men oftast är det väl som du beskriver det.