handdator

Visa fullständig version : Jordnötter - gött och bra eller?


TheLoser
2004-11-01, 20:43
Jag har hört att nötter är nyttigt och bra. Därför införskaffade jag 1 kilo jordnötter.
Men sedan pratar jag med en grabb på gymmet och han sa att det inte klassades
som nötter och inte var bra att äta för att de var svårt att förbränna jordnötterna.

Men jag skulle bara vilja ha bekräftelse för att det är ok att äta jordnötter för att
få energi och protein som ett mellanmål.

//Tomas

Frazze
2004-11-01, 20:46
Svårt att förbränna nötterna? Äh, snack. Hur menar han då?
Nackdelen med vanliga jordnötter är dels att de innehåller tillsatt härdat fett, och att det är en massa salt. Köp torrostade=inget tillsatt fett.

King Grub
2004-11-01, 20:46
Det stämmer att jordnötter inte är nötter, utan baljväxter.

Däremot stämmer det inte att energin i jordnötter skulle vara svårare att förbränna eller att den lättare skulle lagras som kroppsfett.

King Grub
2004-11-01, 20:48
"Our findings suggest potential benefits of higher nut and peanut butter consumption in lowering risk of type 2 diabetes... To avoid increasing caloric intake, regular nut consumption can be recommended as a replacement for consumption of refined grain products or red or processed meats."

JAMA. 2002 Nov 27;288(20):2554-60.

:thumbup:

King Grub
2004-11-01, 20:52
"Work from our laboratory, as well as others, suggests a protective role of phytosterols (PS), especially beta-sitosterol, from colon, prostate, and breast cancer... The data suggest that peanuts and its products, such as peanut oil, peanut butter, and peanut flour, are good sources of PS."

Nutr Cancer. 2000;36(2):238-41.

"Nuts are high in fat but have a fatty acid profile that may be beneficial in relation to risk of coronary heart disease. Nuts also contain other potentially cardioprotective constituents including phytosterols, tocopherols and squalene. In the present study, the total oil content, peroxide value, composition of fatty acids, tocopherols, phytosterols and squalene content were determined in the oil extracted from freshly ground walnuts, almonds, peanuts, hazelnuts and the macadamia nut... Our data indicate that all five nuts are a good source of monounsaturated fatty acid, tocopherols, squalene and phytosterols."

Int J Food Sci Nutr. 2004 May;55(3):171-8.

m1cke
2004-11-02, 09:12
Hörde får ett tag sedan att jordnötternas fett sitter kvar i magen i 14 dagar..
Hur kan man tro på något sådant?

Såg att det finns en liten bok, "25 myter om kost" bläddrade lite snabbt och såg en myt "man kan äta hur mycket jordnötter som helst efter som de har lågt GI" är det verkligen en myt, har aldrig hört någon säga något "positivt" om jordnötter, det är ju alltid att de är så farliga..

King Grub
2004-11-02, 09:15
Såg att det finns en liten bok, "25 myter om kost" bläddrade lite snabbt och såg en myt "man kan äta hur mycket jordnötter som helst efter som de har lågt GI" är det verkligen en myt,

Det är klart att det är en myt; GI eller inte GI går du ju upp i vikt om du får i dig mer energi än du gör av med, och äter du, säg, två kilo jordnötter på en dag, får du i dig 11000 kcal...

m1cke
2004-11-02, 11:54
Jag menade att jag aldrig hört någon som tror att man kan äta hur mycket jordnötter som helt för att de ha lågt GI, känns som de hittat på nya myter...
De flesta vet väl att jordnötter är väldigt energirika och har mycket (bra) fett och därmed drar slutsatsen att de är "farliga"