handdator

Visa fullständig version : frågor om periodisering


kapten-lars
2004-11-01, 16:34
Hej allihopa!

Jag har fått problem med underarmarna, tror det är nåt med nån muskel, har haft ont i 4-5 dagar nu, började med att jag lyfte en massa saker ( i jobbet) en halv dag. Känns lite grann som träningsvärk men det känns när jag lyfter saker som tex matkassar, har haft problem förra sommaren också... tror jag var slarvig med träningen så armen blev bra av det, men jag vet att jag fortsatte träna.

Tänkte om jag skulle träna lättare 2-3 veckor så at underarmen får vila sig lite, inte ta i så att det gör ont (kan bli problem om det gör ont nät man redan får ont av att bära matkassar).

Tycker ni att jag ska lägga ner träningen tills att allt är bra igen?

Allmänt om periodisering, tycker ni att det är för kort tid att periodisera träning mindre än en månads intervaller?

Ska komplettera om ni behöver veta något mer
MVH Lars

erk
2004-11-01, 20:23
Vilken typ av smärta är det? "Lite grann som träningsvärk" är en ganska diffus formulering. Själv har jag haft smärta liknande benhinneinflammation i underarmen, att det strålar smärta längs underarmsbenet vid framför att bicepscurls med stång.

När jag har känt denna smärta har jag försökt ta det lugnt, nästa armpass värma upp rejält och om det fortfarande är kvar ta uppehåll i övningen som smärtar och förlita mig på andra övningar.

kapten-lars
2004-11-01, 23:16
ja jag tror man kan säga att det gör ont i hela underarmen, på undersidan, jag har iofs varit kass med uppvärmning, det har jag inte tänkt på..

men periodiseringen då? är 2-3 veckor för liten intervall?

ops
2004-11-01, 23:23
Du kan periodisera mellan 2pass ex. Pass1. 8X3 Pass2. 3X8, sen kan man bygga vidare tex. 2X12 pass 3, detta är den lättaste varianten av periodisering.
Angående underarmarna prova massage och "joxa" med kinesiska stress kulor och streching, detta varje dag.

Jimbo
2004-11-01, 23:34
Jag Funderar på att köra nått sådant hära efter nästa vilovecka vad tror ni om det.
vitkerna ska vara så pass att det är fail eller nära oavset reps antalet?

v1 Vilovecka[inget kreatin]
v2 Lätt (10-15reps)[inget kreatin]
v3 Mellan (8-10reps)[inget kreatin]
v4 Mellan (8-10reps)[ny uppladdning]
v5 Tungt (4-6reps)
v6 Tungt (4-6reps)
v7 Tungt (4-6reps)
v8 Tungt (4-6reps)

edit: förlåt att jag kapa tråden