handdator

Visa fullständig version : Holland here i come....


Gabber
2004-11-01, 14:19
Tja,

Vaknade idag och sökte en kurs på Stockholms Universitet, Grundkurs i Nederländska. Jag älskar Holland och vill flytta dit eller jobba där en vacker dag.


Men vad anser ni om detta? Är det smart att lämna Sverige och bara dra härifrån därför att man tror sig få det bättre i ett annant land?

Jag vet att det är mycket fel på Holland men fan det är lika mycket fel här. Jag har nånting i mig som drar mig dit men kan inte förklara.

Är det någon som bott i Holland som vill dela med sig av sina erfarenheter, dåliga eller bra?

Ett annat problem jag har är att min fru är kåt i Italien medan jag i Holland. Och båda vill flytta härifrån :) vilket är lite konstigt då Sverige är ett underbart land att bo i.

Men jag vill prova på nya saker, t.ex. jobba i Holland. Men jag är fan rädd för att prova mig fram.

Jag vet ju inte ens vad fan jag vill med denna tråd.

Hades
2004-11-01, 14:24
Klart du ska flytta om du vill det! En person som hela tiden strävar efter att vidga sina vyer kommer aldrig bli inskränkt. Om man inte vågar ta risker så inser man efter några år att man bara stått och stampat utan att ha kommit någonvart i livet. Jag ser livet som en resa, och hur kul är en resa om man aldrig lämnar hotellet?

Piranha
2004-11-01, 14:43
Hasch får du annars lätt tag i även här i sverige ..

Allvarligt .. holland är ju ett skitland ..

Gabber
2004-11-01, 14:45
Hasch får du annars lätt tag i även här i sverige ..

Allvarligt .. holland är ju ett skitland ..

åker inte dit för haschens skull bara så du vet.

Mextreme
2004-11-01, 15:59
Har aldrig bott där men har vänner från Holland. Har alltid trivts mycket bra när jag varit där. Holländarna är härligt laidback, öppna och vänliga. Om jag har fattat rätt har de ungefär samma system med t.ex. arbetsrätt och socialt skyddsnät som här men lite färre pekpinnar. Ingen feministisk hängbröstvänster som dikterar jämlikheten.

Kallar man språket Nederländska, som du skrivit, nu???

Gabber
2004-11-01, 16:20
Har aldrig bott där men har vänner från Holland. Har alltid trivts mycket bra när jag varit där. Holländarna är härligt laidback, öppna och vänliga. Om jag har fattat rätt har de ungefär samma system med t.ex. arbetsrätt och socialt skyddsnät som här men lite färre pekpinnar. Ingen feministisk hängbröstvänster som dikterar jämlikheten.

Kallar man språket Nederländska, som du skrivit, nu???


Jag antar det då det heter Grundkurs i Nederländska på www.su.se.

jag skulle vilja veta mer om Hollands siuation. typ brottsstatistik, arbetslöshets, skulder m.m. allt med andra ord och även Sveriges men jag hittar inte någon sån sida?? någon som vet?

ölobrännvin
2004-11-01, 17:41
Åk för fan det skulle jag själv göra om jag inte hade låst mej i trygghetens beroende framkallande drog!

*Flash*
2004-11-01, 18:07
Om du får med dig frugan så åk för helskotta!
Själv vill jag och ska jag till Australien nångång, gillar inte Sverige något vidare..

kalle_banan
2004-11-01, 18:37
skit i frugan och ta med mig istället :D
:smokin:
jag har f.ö en kusin i holland, hon har man och barn där, hon verkar trivas bra faktiskt.

Everest
2004-11-01, 18:55
Gillar verkligen inte holländare, skriker och är allmänt dampiga och har världens fulaste språk :smash:

Hardcore_pb
2004-11-01, 19:38
Om du får med dig frugan så åk för helskotta!
Själv vill jag och ska jag till Australien nångång, gillar inte Sverige något vidare..

me too :naughty:

hade en utbytes student från australien på gymmnasiet verkar vara ett riktigt skönt land :love: plus att deras klimat är sååå mycket bättre än vårat...

/Hardcore

Molotov
2004-11-01, 20:39
Funderar också på att lämna landet när man är klar med utbildningen... Kanske Australien. Sverige börjar bli lite för groteskt

*Flash*
2004-11-01, 20:44
me too :naughty:

hade en utbytes student från australien på gymmnasiet verkar vara ett riktigt skönt land :love: plus att deras klimat är sååå mycket bättre än vårat...

/Hardcore
Jepp klimatet är helt underbart, fast man får passa sig lite för solen där men annars så..
Australiensarna är ju helt underbara dessutom :love:

Halldin
2004-11-01, 20:48
Jepp klimatet är helt underbart, fast man får passa sig lite för solen där men annars så..
Australiensarna är ju helt underbara dessutom :love:
Australien är ju hell on earth, jag hade varit konstant rädd för ormar som kommer upp ur toalettstolen eller dylikt. :rolleyes:

Fok
2004-11-01, 21:30
Tja,

Vaknade idag och sökte en kurs på Stockholms Universitet, Grundkurs i Nederländska. Jag älskar Holland och vill flytta dit eller jobba där en vacker dag.


Men vad anser ni om detta? Är det smart att lämna Sverige och bara dra härifrån därför att man tror sig få det bättre i ett annant land?

Jag vet att det är mycket fel på Holland men fan det är lika mycket fel här. Jag har nånting i mig som drar mig dit men kan inte förklara.

Är det någon som bott i Holland som vill dela med sig av sina erfarenheter, dåliga eller bra?

Ett annat problem jag har är att min fru är kåt i Italien medan jag i Holland. Och båda vill flytta härifrån :) vilket är lite konstigt då Sverige är ett underbart land att bo i.

Men jag vill prova på nya saker, t.ex. jobba i Holland. Men jag är fan rädd för att prova mig fram.

Jag vet ju inte ens vad fan jag vill med denna tråd.

Jag tycker du ska ha en eloge som läser nederländska och inte åker med på företagsekonomitåget. Ber om ursäkt att jag inte berör frågeställningen, ville bara säga det.

Edit: Det här var inte tänkt att klanka på någon som läser FEK. Jag menade att det är kul när folk läser det de är genuint intresserade av, alltför många gör inte det, mig själv inkluderad till en viss gräns.

MiniYates
2004-11-02, 00:28
Jag har bott i Amsterdam sen två år nu. Det är ett schyst ställe att bo på!

Holländare är trevliga folk överlag och det är lätt att komma in samhället, spec om man kan språket någorlunda. I storstäderna klarar du dig dock till 100% på engelska, det är mer att man försöker som uppskattas. Angående jobb så är det väl sådär, de har ett rörigt system med flera hundra olika arbetsbyråer - men det finns jobb att tillgå. Utelivet är schyst med betydligt fler alternativ än i Sverige där det bara finns högljudda krogar som utbud. Jag som jobbar som säkertshetsvakt har det jäkligt lugnt på kvällarna då det mycket sällan är slagsmål och andra stökigheter. Har varit med om två rejäla fighter hittils och det under två års tid....I Göteborg hände det två gånger i veckan...minst. Polisen lägger resurserna på att omhänderta stökiga och gapiga alkolister istället för marijuana/hasch rökare och det speglar av sig i att gatuvåldet är lägre. Jag som trodde det skulle vara galna pundare som jagade en med kanyl så man fick lite action på jobbet...

Anyway...kom över en sväng och se hur du tycker det är. Bra gym finns det också som ändå är viktigast av allt!