handdator

Visa fullständig version : Tungt först eller sist?


Numero1
2004-11-01, 11:28
Vissa övningar (som i mitt fall ofta involverar flera muskelgrupper samtidigt) som t. ex. Marklyft, Djupa knäböj, benpress, Frivändningar mfl är jobbigare än andra. Jag antar att alla har vissa övningar som känns tyngre än andra trots att du kör yungt i alla övningar.

Väljer ni att ta de övningarna först eller sist i passet och i så fall varför?
Jag kör de tyngsta övningarna först i passet eftersom jag har lättare att ladda då och är piggast i kroppen i början av passet.

mini_Arnold
2004-11-01, 11:31
Marklyft har jag sist i passet.
Just därför för att det är fler muskler involverade. Och att där behöver man inte arbeta så mycket med armarna som i dem andra dragövningarna.
Skulle jag kört den först skulle jag aldrig orkat köra slut på mig i dem lättare ryggövningarna.

Frazze
2004-11-01, 11:33
Yepp. Tunga basövningar först i passet, alltid :)

Dels för att man(jag) har mer sinnernärvaro då, och kan köra mer kontrollerat, och verkligen ge allt i de övningarna. Jag tar hellre ut mig helt i marklyft som involverar en massa muskler, än att köra mig slut på enarmsrodd eller, ja, vad som helst egentligen. Basövningarna är prioriterade. Och dels för att jag vill vara en av de tuffa grabbarna som bara knallar in och börjar reppa på benböjen. Hård och cool liksom.

pellepedal
2004-11-01, 11:48
Det varierar.
Oftast blir det i mitten av passet.
Sällan först i alla fall.
Vill gärna ha nån övning före t.ex. marklyften som värmer upp och mjukar upp lite extra.

Munter
2004-11-01, 11:53
Brukar oftast köra de tyngsta övningarna först, men marklyftet är undantag då det tar alldeles för länge att mjuka upp kroppen tillräckligt.

Grahn
2004-11-01, 12:05
alltid först...tunga basövningar tycker inte jag man ska ge sig på när man redan är lite sliten......

Halldin
2004-11-01, 12:08
Har alltid Bänk/Böj/Mark först i passen.

Numero1
2004-11-01, 12:25
Intressant att höra att det är många som kör olikt mig, trots att de flesta verkar köra som jag, dvs de tyngsta övningarna först i passet.

Jag har med haft funderingen om att vara tillräckligt uppvärmd vs. ha mest energi/fokus/inte vara sliten

Boffen: Kan du utveckla? Jag förstod inte vad du menade??? Först skriver du att mark inte tar på armarna och sedan att du inte skulle orka köra dragövningarna efter marken. Vilka muskler menar du blir för trötta för dragövningarna efter marklyften???

Froddan
2004-11-01, 13:03
Alltid först. Såklart. :)

Numero1
2004-11-01, 13:08
Som de flesta verkar det som.... ;)

mini_Arnold
2004-11-01, 13:23
Intressant att höra att det är många som kör olikt mig, trots att de flesta verkar köra som jag, dvs de tyngsta övningarna först i passet.

Jag har med haft funderingen om att vara tillräckligt uppvärmd vs. ha mest energi/fokus/inte vara sliten

Boffen: Kan du utveckla? Jag förstod inte vad du menade??? Först skriver du att mark inte tar på armarna och sedan att du inte skulle orka köra dragövningarna efter marken. Vilka muskler menar du blir för trötta för dragövningarna efter marklyften???
2a gången jag kör mark, så jag skulle kanske inte ens ha svarat här :)
Förmodligen kommer jag också börja köra det sist, men än så länge kör jag inte ubertungt i mark pga att det är en ny övning :)
Återkommer om några veckor.

Peace

Numero1
2004-11-01, 13:30
Säg några år i stället....

Jimbo
2004-11-01, 14:10
jag kör Tyngsta övningen först i passet med många uppvärmingset tycker det gör att kroppen kommer igång

mini_Arnold
2004-11-01, 14:14
Säg några år i stället....
Exakt hur många år hade du tänkt dig? Så att jag vet....

Numero1
2004-11-01, 14:15
tja, säg ett...

Zodd
2004-11-01, 14:34
Jag kör det tyngsta sist, annars orkar jag inte ta i maximalt på dom mindre övningarna.

Numero1
2004-11-01, 14:35
Hur orkar du ta i maximalt när du har köt en massa annat innan då?

Zodd
2004-11-01, 14:43
Hur orkar du ta i maximalt när du har köt en massa annat innan då?

Det tar inte lika mycket energi att köra mindre övningar innan, det funkar för mig att köra så iaf.

Numero1
2004-11-01, 14:44
Tar du i tillräckligt då?

Zodd
2004-11-01, 15:08
Jodå, mina ryggpass är inte att leka med. ;) orkar ändå ta i på marken i slutet.

mini_Arnold
2004-11-01, 15:34
Tack zodd, nu behöver jag inte återkomma om ett år :thumbup:

Grahn
2004-11-01, 16:07
Jodå, mina ryggpass är inte att leka med. ;) orkar ändå ta i på marken i slutet.

Alltså antingen prioriterar du det ena eller det andra, du kan inte mena att marken går lika bra efter du kört tunga rodd till failiure som den hade gjort om du körde den först.
Munters poäng med uppvärmning köper jag men det antyder ju en viss prioritering.

Zodd
2004-11-01, 16:41
Alltså antingen prioriterar du det ena eller det andra, du kan inte mena att marken går lika bra efter du kört tunga rodd till failiure som den hade gjort om du körde den först.
Munters poäng med uppvärmning köper jag men det antyder ju en viss prioritering.

Har aldrig kört mark först, kanske det skulle gå lite bättre men det är ju andra/fler muskler som används. Får väl prova att köra det först nångång.

Såhär tror jag det är: (;))
Mark först, orkar 100% då orkar jag bara ta i 70% på dom andra övningarna.
Dom andra övn. först, orkar 100% och orkar ändå ta i 85% på marken.

Men jag har som sagt inte testat mark först, men jag blir väldigt trött av mark.

Knäböj
2004-11-01, 17:08
Jag fattar inte riktigt vad det har för betydelse överhuvudtaget..? Jag lägger oftast djupa knäböj sist i mina benpass,mest för att muskelkontakten i framsida lår är mycket god efter att ha benpressat/sparkat/curlat innan...Sen om jag kan lägga på si eller så många kilon sista övningen i passet säger väl mest om hur duktig jag har varit på att ta i de tidigare övningarna. Tror det blir lite viktprestige att ställa sig under skivstången det första man gör ett benpass och böja med massor av kilon (eller klassikern:bänkpress först i bröstprogrammet :rolleyes: )...Jag kör tunga övningar först vissa pass men oftast sist...Variation.

Yankeee
2004-11-01, 17:12
Jag fattar inte riktigt vad det har för betydelse överhuvudtaget..? Jag lägger oftast djupa knäböj sist i mina benpass,mest för att muskelkontakten i framsida lår är mycket god efter att ha benpressat/sparkat/curlat innan...Sen om jag kan lägga på si eller så många kilon sista övningen i passet säger väl mest om hur duktig jag har varit på att ta i de tidigare övningarna. Tror det blir lite viktprestige att ställa sig under skivstången det första man gör ett benpass och böja med massor av kilon (eller klassikern:bänkpress först i bröstprogrammet :rolleyes: )...Jag kör tunga övningar först vissa pass men oftast sist...Variation.

Nja, det handlar väl mer om att det ger mer att köra tungt i basövningarna än i de andra?

Chrilleman
2004-11-01, 17:14
När det gäller ryggpasset så ligger marklyft sist (ev något set ryggresningar efter marken). Anledningen är att jag vill ha en pigg korsrygg till ex roddövningarna.
Har provat att ha marklyften först, men efter Arnes eminenta kurs är jag omvänd. :thumbup:

Grahn
2004-11-01, 17:26
När det gäller ryggpasset så ligger marklyft sist (ev något set ryggresningar efter marken). Anledningen är att jag vill ha en pigg korsrygg till ex roddövningarna.
Har provat att ha marklyften först, men efter Arnes eminenta kurs är jag omvänd. :thumbup:

Varför köra marklyft med en trött korsrygg heldre än rodd?!

swarre
2004-11-01, 17:38
Blir gärna att jag kör de tyngre övningarna (basövningarna) i början av passet. Tycker det är skönt att ge så mycket som möjligt i början av passet för att sedan följa upp med lite övningar att finslipa med =)

Chrilleman
2004-11-01, 17:46
Varför köra marklyft med en trött korsrygg heldre än rodd?!

Jag tycker att det känns bättre.
Tidigare har det hänt att korsryggen har gett upp först i vissa roddövningar. Nu har jag inte det problemet. Korsryggen orkar ge stöd i roddarna, men är ändå tillräckligt pigg för marklyft.
Jag ökar ändå i marklyften, så jag är nöjd.