handdator

Visa fullständig version : Mat man inte blir mätt av


physique
2004-11-01, 01:15
Jag har väldiga problem att växa över 95 kilo, har legat stilla där i 2 månader nu. Måste väl helt enkelt äta mer och eller oftare. Jag har redan stora problem att lyckas äta fem gånger om dagen så därför får det bli mer varje gång. Problemet är att jag inte lyckas proppa i mig så mycket som jag kanske borde.

Därför söker jag nu tipps av koluzzeumarna om vilka livsmedel som är bra i byggsynpunkt och som inte mättar så bra, dvs lättätna. :eating:

Det livsmedel som jag tycker fungerar bäst att äta då man är "mätt" är ägg så jag kör omelett en gång om dagen. Pasta, potatis, ris och gröt däremot blir jag fort mätt av.

Jag är för övrigt 193cm och äter ca 3800-4000 kcal om dagen.

Frantic
2004-11-01, 01:18
Jag blir alltid hungrig när jag tuggar tuggummi oavsett om det inte var längesedan jag åt. Det var inte direkt det du fråga de efter men....

Mago
2004-11-01, 01:39
Nötter kan jag tänka mig är ganska bra.

physique
2004-11-01, 08:46
Vet någon var man kan köpa billiga sötmandlar?

Såg att de ökat priset på willys från 11 till 16 kr för 200g :(

z_bumbi
2004-11-01, 09:12
physique: Fett är underskattat för att öka i vikt och lättast är att få i sig det genom att öka fettmängden i den vanliga maten.
Slå i en skvätt extra rapsolja i köttfärsåsen, ät majonäs till köttet, om en viss del av de extra kalorierna kommer från mättat fett spelar inte heller någon större roll om du även ökar enkelomättade fettet (Jag tvivlar på att det spelar så stor roll annars heller men..).

Att öka mängden kolhydrater runt träningen gör också att man snabbt får i sig mer energi och då även får rejält med näring för musklerna, drink före, under och efter passet gör ju lätt att man har dubblat mängden kalorier i samband med träningen.

Edit: Läste ditt inlägg igen, det är ju inte så konstigt om du inte går upp i vikt om du ibland utelämnar en femtedel av dagsintaget genom att då äta fyra mål istället för fem.