handdator

Visa fullständig version : Utbildning i skydd mot olyckor


Froddan
2004-11-01, 01:04
Ska söka Räddningsverkets utbildning i skydd mot olyckor och bli brandman!

Ska göra fystestet imorgon, tisdag. Så nu kände jag bara att jag behövde skriva av mig lite nervositet. :)

För er ovetande är fystestet mer ett konditionstestet. Man går i 4,5 km/h på ett rullband i åtta graders motlut under åtta minuter, klädd i full larmutrustning som väger ca 24 kg.

Nån här som är brandman? Eller ska söka till nästkommande utbildningsstart som mig? Eller bara har gjort testet?

Wahlgrenus
2004-11-01, 01:20
Jag ska söka till det nästa gång (Inte denna) och känner mig grovt deprimerad över det :)

Det jag ogillar starkt är att så många ska söka in och de har så lite platser.

"Av 1371 sökande antogs 141 män och 21 kvinnor till utbildningen i Skydd mot olyckor."

Hur stora är oddsen egentligen? :/


Ska prakticera på en brandstation snart så man på så sätt får in en fot :)

Froddan
2004-11-01, 11:46
Jag ska söka till det nästa gång (Inte denna) och känner mig grovt deprimerad över det :)

Det jag ogillar starkt är att så många ska söka in och de har så lite platser.

"Av 1371 sökande antogs 141 män och 21 kvinnor till utbildningen i Skydd mot olyckor."

Hur stora är oddsen egentligen? :/


Ska prakticera på en brandstation snart så man på så sätt får in en fot :)Varför ska du inte söka nu direkt?

Angående det stora sökantalet hittade jag den här intagningsstatistiken.
http://www.srv.se/templates/CRSCampaign_Page____5925.aspx
Håll till godo. :thumbup:

Wahlgrenus
2004-11-01, 12:08
Jo. Det var där jag kollade ju :P


Nej jag söker inte in nu då jag har för kass fysik samt jag pluggar upp betygen.

Buckethead
2004-11-01, 12:09
Gjorde lumpen som räddningsman(samma utbildning som deltidsbrandman) och då fick vi göra det där fystestet. Jag tyckte inte det var några problem att fixa den, som att gå på en promenad i uppförsbacke.

Froddan
2004-11-01, 12:28
Nej jag söker inte in nu då jag har för kass fysik samt jag pluggar upp betygen.Vad ligger du på betygsmässigt? Var vill du hamna?

Jag ligger ungefär på 16.7 - vågar man söka då tror du? :( Har hört att det varit en kraftig ökning vad gäller antagningspoängen från förra året i och med att många gör som du, söker flera gånger och läser upp betygen.

Froddan
2004-11-01, 12:31
Gjorde lumpen som räddningsman(samma utbildning som deltidsbrandman) och då fick vi göra det där fystestet. Jag tyckte inte det var några problem att fixa den, som att gå på en promenad i uppförsbacke.
Låter betryggande. Då borde det inte vara något problem för min del heller. Har precis lämnat värnplikten bakom mig, så att bära tungt i uppförsbackar är ju något man övat lite på. :thumbup:

palme
2004-11-01, 13:31
Lycka till mannen! Ett ädelt yrke, dock kraftigt underbetalt.

Wahlgrenus
2004-11-01, 16:03
Vad ligger du på betygsmässigt? Var vill du hamna?

Jag ligger ungefär på 16.7 - vågar man söka då tror du? :( Har hört att det varit en kraftig ökning vad gäller antagningspoängen från förra året i och med att många gör som du, söker flera gånger och läser upp betygen.

Jag ligger rätt lågt. Vill inte ens säga det ;)

Jag vill hamna på runt 15-16.

Ja jag tror det går att komma in på det. Bara du är berred på att hamna lite var som helst.

Froddan
2004-11-01, 19:48
Ja jag tror det går att komma in på det. Bara du är berred på att hamna lite var som helst.

Jarå. Men hur avgörs det? Ger högre betyg företräde i valet av studieort eller hur funkar det? Ska söka Skövde.

Froddan
2004-11-01, 19:48
Tack palme! :)

Wahlgrenus
2004-11-01, 19:56
Jarå. Men hur avgörs det? Ger högre betyg företräde i valet av studieort eller hur funkar det? Ska söka Skövde.
Det borde ge företräde ja :)

Jag vet inte säkert då jag inte sökt in någon gång.

vildängel
2004-11-01, 22:08
Jag ska söka antingen dit eller till PHS, men det blir först om ett par år. Vi fick testa rökdykartestet i gymnasiet, dock utan larmställ utan bara med tuber, och det var inga större problem, så det klarar du säkert lätt. Lycka till! :thumbup:

Froddan
2004-11-02, 18:59
Tjoho! Jag klarade, det var inga som helst problem. Vädligt svettigt dock. :)

myggan
2008-08-05, 13:29
Bumpar den här tråden så slipper jag göra en ny.

Någon som har blivit antagen och som skall börja läsa nu till hösten?
Jag börjar läsa på Sandö 1 september. Känns väldigt skoj. :)

Om någon redan gått utbildningen eller håller på får ni gärna berätta lite vad man gör egentligen.
Det enda jag egentligen vet är att det är teori varvat med mycket praktik.

zeusden1
2008-08-05, 15:02
Vill man skydda sig mot olyckor i arbetet ska man se denna. Väldigt utbildande.

kYWhhEiQ9kI

mij82
2008-08-05, 15:27
Bumpar den här tråden så slipper jag göra en ny.

Någon som har blivit antagen och som skall börja läsa nu till hösten?
Jag börjar läsa på Sandö 1 september. Känns väldigt skoj. :)

Om någon redan gått utbildningen eller håller på får ni gärna berätta lite vad man gör egentligen.
Det enda jag egentligen vet är att det är teori varvat med mycket praktik.

Jag pluggar SMO, ska börja tredje terminen nu till hösten, är det nåt speciellt du vill veta så är det bara att fråga på. :)

Jag går dock i Rosersberg, fast vi får se hur det blir nu efter nyår, skolan kommer förmodligen läggas ner efter nyår, blir spännande och se vart vi får ta vägen sista terminen. *screwy*

Men iallafall, det är en grymt rolig utbildning, vissa delar mindre roliga, vissa delar helt galet roliga.

myggan
2008-08-06, 00:12
Jag pluggar SMO, ska börja tredje terminen nu till hösten, är det nåt speciellt du vill veta så är det bara att fråga på. :)

Jag går dock i Rosersberg, fast vi får se hur det blir nu efter nyår, skolan kommer förmodligen läggas ner efter nyår, blir spännande och se vart vi får ta vägen sista terminen. *screwy*

Men iallafall, det är en grymt rolig utbildning, vissa delar mindre roliga, vissa delar helt galet roliga.

Kan du inte berätta lite saker som ni har fått göra? Vad var galet roligt och vad var mindre roligt? :)

Är lite nyfiken på om det är mycket tester under utbildningen med som man bör förbereda sig på ?

mij82
2008-08-06, 06:58
Kan du inte berätta lite saker som ni har fått göra? Vad var galet roligt och vad var mindre roligt? :)

Är lite nyfiken på om det är mycket tester under utbildningen med som man bör förbereda sig på ?

Är nyvaken, så jag ber om ursäkt för konstiga meningar och stavfel. :sleep:

Man kan säga att ungefär hälften av utbildningen är teoretisk och resten då praktisk. nu kan det skilja sig lite mellan skolorna kanske men det bör se ungefär lika ut på alla.
Allt började med introduktion och inspark som vart tokrolig! Sen fortsatte vi termin ett med säkerhet och samhälle tror jag det kallades, inte så spännande, mycket läsande och skrivande om risker och riskhantering. Vi hade lite pedagogik också i början.

Efter ett gäng veckor så fick vi äntligen springa ut på övningsfältet likt ett par kor på grönbete, fast först efter teori om det vi skulle ha, om hag ine minns fel så började vi med losstagning d.v.s. klippa bilar med stora manliga verktyg. Ganska roligt faktiskt, vi höll på med detta några veckor.

Efter det så började vi med rökdykningsteori, sen fick vi göra kalldykningar, vi var fullt påklädda men hade skoskydd på maskerna istället för rök, detta går enbart ut på att lära sig sökteknink. Rätt skoj också faktiskt!

Sen började vi termin två med riktig rökdykning (efter att vi fått lära oss strålförarteknik), tokrorligt! Galet varmt, svettigt, tugnt, men hur kul som helst. Där körde vi också lite andra grejer, i också, håltagning, klättring, också kul. Sen hade vi två veckor vattenlivräddning, körde utomhus med torrdräkt, riktigt roligt, speciellt eftersom det var +1 i vattnet. :hbang:

Sen hade vi kem, riktigt skoj emellanåt, kemdräkterna är ett helvette utom denna jord, men annars är det riktigt skoj närman övar med gasol, då slipper man dessutom kemdräkterna.

Sen var det in i salen igen för teori sista halvan av terminen, då hade vi säkerhet och samhälle, inte så värst spännande, men hyffsat lärorikt. Vi skrev lite rapporter och sådant.

Hos oss har det inte varit några tester eller liknande under detta året, det enda var ett rullbandstest nu innan sommaren inför LIAn i höst. Men det verkar skilja sig lite mellan skolorna där, vissa skolor verkar ha lite tester och grejer, tror Revinge körde nån grej första terminen där man testade hur mycket luft man gör av med eller liknande.

Annars så bör du tänka på att anställningstester inför sommaren ofta görs från slutet av Jan fram till April ungefär.

Så nåt slags genomgång, har du frågor så fråga på. :)

myggan
2008-08-06, 11:16
Hehe, låter riktigt kul :)

Är det tuffa tentor och så eller? Dvs dom teoretiska.

BisseN
2008-08-06, 13:07
Jobbar som brandis och gick SMO i Rosers. Kom just hem från att ha jobbat dygn, blev inte mycket sova haha. SMO som utbildning är väl sådär, kändes många gånger som att det va slöseri med tid (utbildningen kunde lugnt vara på ett år istället för två) och många ämnen kändes helt irrelevanta för ändamålet. Flertalet verkar tro att dom blir brandmän bara för att dom går SMO och ska få jobb vilket de senare får erfara att så inte är fallet. Utibildningen är den lätta biten, och man får många trevliga minnen under resans gång.

Det är ju världens bästa yrke =P, vilket man måste känna för att stå ut med allt hela vägen för att komma in i matchen. Lycka till!

myggan
2008-08-06, 13:18
Jobbar som brandis och gick SMO i Rosers. Kom just hem från att ha jobbat dygn, blev inte mycket sova haha. SMO som utbildning är väl sådär, kändes många gånger som att det va slöseri med tid (utbildningen kunde lugnt vara på ett år istället för två) och många ämnen kändes helt irrelevanta för ändamålet. Flertalet verkar tro att dom blir brandmän bara för att dom går SMO och ska få jobb vilket de senare får erfara att så inte är fallet. Utibildningen är den lätta biten, och man får många trevliga minnen under resans gång.

Det är ju världens bästa yrke =P, vilket man måste känna för att stå ut med allt hela vägen för att komma in i matchen. Lycka till!

Jag ser utbildningen som ett ypperligt tillfälle att hårdträna i 2 år.
Jag kommer bo på skolan och jag förmodar att det är många likasinnade där som brinner för träning och gillar att röra på sig.

Att bli brandman är absolut ett av mina större mål i livet och så länge jag får vara frisk och kry så kommer jag nå det målet.
Det är jag säker på. :)

mij82
2008-08-06, 20:12
Tentorna är inte så speciellt svåra kan jag inte påståt, ganska låg nivå på utbildningen egentligen, inte direkt högskolenivå.
Annars så håller jag med BisseN, utbildningen borde gå att korta ner, blivit endel svärande över att det emellanåt går så sjukt långsamt med sakerna.

BisseN vart jobbar du nånstans nu och vilken klass gick du?

Frantic
2008-08-06, 20:46
Kan också instämma i att utbildningen borde kortas med runt ett år. Vissa saker är väldigt onödiga och jag vet att många i min klass instämmer. Ska börja termin 3 snart och går i Revinge

myggan
2008-08-07, 09:55
Själv har jag jobbat med samma jobb i 6 år nu och har ett väldigt studiesug, så för mig gör det inget om utbildningen är lite onödigt lång.

Skall bara bli kul. :)

Jag förmodar att skolorna har någon form av gym, får man träna gratis där?

mij82
2008-08-07, 20:50
Själv har jag jobbat med samma jobb i 6 år nu och har ett väldigt studiesug, så för mig gör det inget om utbildningen är lite onödigt lång.

Skall bara bli kul. :)

Jag förmodar att skolorna har någon form av gym, får man träna gratis där?

Nu vet jag inte exakt hur det ser ut på Sandö, men i Rosersberg så finns det gym, idrottshall, fotbollsplan och olika långa elljusspår som får användas fritt av elever. Jag är tämligen säker på att ni får tillgång till gym och sånt gratis, annars vore det märkligt. :)
Dessutom sitter ni fast mitt ute i ingenstans så träna är i princip det enda ni kan sysselsätta er med om man bor på skolan. :hbang:

myggan
2008-08-07, 23:16
Nu vet jag inte exakt hur det ser ut på Sandö, men i Rosersberg så finns det gym, idrottshall, fotbollsplan och olika långa elljusspår som får användas fritt av elever. Jag är tämligen säker på att ni får tillgång till gym och sånt gratis, annars vore det märkligt. :)
Dessutom sitter ni fast mitt ute i ingenstans så träna är i princip det enda ni kan sysselsätta er med om man bor på skolan. :hbang:

Japp, det är därför det känns så jäkla gott.
Träffa nytt folk, softa och träna. Allt det bästa i livet på en gång. :)

myggan
2008-08-09, 12:42
Ni som har läst ett år. Har ni koll på hur långt uppehåll man har över jul?
Jag funderar nämligen på att resa men har inte koll på vilka datum som gäller.
Är det mycket tentor och så precis i slutet/början av terminerna?

Jones
2008-08-09, 13:08
Vi hade kanske 2-3 veckor över jul fast då skulle ett arbetet göras undertiden..

Jazen
2008-08-09, 13:15
har tänkt på göra rullbandstestet nu snart och söka in till nov/oktober? nån som vet exakt datum?

thatkrillesshow
2008-08-09, 13:35
http://www.srv.se/templates/UtbKat_Page____16129.aspx

Jazen
2008-08-09, 13:52
http://www.srv.se/templates/UtbKat_Page____16129.aspx

tackar

mij82
2008-08-09, 19:54
http://www.srv.se/templates/UtbKat_Page____16129.aspx

Hur gick det för dig, kom du in?

thatkrillesshow
2008-08-09, 20:14
Hur gick det för dig, kom du in?
Inte än iaf. 10e reserv på första antagningen. 5e på andra. Ringde och kolla igår och just nu är jag 2a reserv. Så vi får se*popcorn*

mij82
2008-08-09, 22:34
Inte än iaf. 10e reserv på första antagningen. 5e på andra. Ringde och kolla igår och just nu är jag 2a reserv. Så vi får se*popcorn*

Aj, vilken rysare, får önska dig lycka till iallafall!

Prisman
2008-12-04, 20:01
Dags att liva upp tråden lite..
Ska och göra EKG undersökningen i januari och visas det att jag på något sätt inte får gå skolan så kommer jag dö (nästan).
Btw, orka ha 100 mil till närmaste undersökningsställe! :( Suck

Annars, ni som går/gått skolan. Är det bra? :)

robertcop
2008-12-04, 21:45
Jag är också sugen på SMO
Testet får ju inte vara äldre än 6 månader vid terminsstart, kan man göra det i januari då?
Kommer jag in vill jag till Sandö och då känner jag mig motiverad till att flytta dit och lära känna lite nytt och uppleva nya saker:)

Frantic
2008-12-04, 23:13
Annars, ni som går/gått skolan. Är det bra? :)


Utbildningen hade helt klart kunnat varit hälften så lång. Det är väldigt mycket onödigt som man inte alls kommer ha nytta av om man satsar på att bli brandman. Jag har lämnat ett flertal lektioner vid första kafferasten eftersom det känts som slöseri med tid:D Jag hade gärna sett mer praktiskt. Många saker får man bara prova på vilket är lite konstigt. Är utbildningen två år så borde man hinna få lära sig allt det praktiskt och inte bara prova på. Men det praktiska vi har är skoj:)

Det ska bli intressant nästa termin när klasserna från de andra skolorna ska in på de två skolorna som finns kvar. Det kommer bli dubbelt så många elever och vi får knappt plats som det är i Revinge.

Och du behöver inte oroa dig för undersökningen:) Ett maxtest på cykel. Lite andningstest i plaströr för att testa lungorna och lite sånt. Inga problem för dig!

Prisman
2008-12-05, 00:40
Jag är också sugen på SMO
Testet får ju inte vara äldre än 6 månader vid terminsstart, kan man göra det i januari då?
Kommer jag in vill jag till Sandö och då känner jag mig motiverad till att flytta dit och lära känna lite nytt och uppleva nya saker:)

Det beror ju på när du ska söka.
Rullbandstestet har jag ju redan gjort så det är klart.
Kommer man in måste man göra ett EKG för att kolla så allt är ok och det är detta jag ska göra nu. :)

Prisman
2008-12-05, 00:43
Utbildningen hade helt klart kunnat varit hälften så lång. Det är väldigt mycket onödigt som man inte alls kommer ha nytta av om man satsar på att bli brandman. Jag har lämnat ett flertal lektioner vid första kafferasten eftersom det känts som slöseri med tid:D Jag hade gärna sett mer praktiskt. Många saker får man bara prova på vilket är lite konstigt. Är utbildningen två år så borde man hinna få lära sig allt det praktiskt och inte bara prova på. Men det praktiska vi har är skoj:)

Det ska bli intressant nästa termin när klasserna från de andra skolorna ska in på de två skolorna som finns kvar. Det kommer bli dubbelt så många elever och vi får knappt plats som det är i Revinge.

Och du behöver inte oroa dig för undersökningen:) Ett maxtest på cykel. Lite andningstest i plaströr för att testa lungorna och lite sånt. Inga problem för dig!

Ah okeej. Lite för mycket papper-jobb alltså.

Justja, det är därför det är så tjorvigt med boendet när jag ringde dit idag. Hoppas jag lyckas få mig ett rum där så jag slipper leta något eget nu i början när man inte har nån koll på geografin över skåne.

I see. Skulle vara mört dock om det visas att man har astma eller så...

Frantic
2008-12-05, 10:36
Justja, det är därför det är så tjorvigt med boendet när jag ringde dit idag. Hoppas jag lyckas få mig ett rum där så jag slipper leta något eget nu i början när man inte har nån koll på geografin över skåne.



Jag kanske kan hjälpa dig med boende annars. Bor just nu på en gård 1-2 km från skolan där ägaren hyr ut lite lägenheter. Det finns, om jag förstått det rätt, ett ledigt rum inför nästa termin. Kostar 2250:- inkl vatten och el. Det är ett eget rum och du kommer i så fall bo vägg i vägg med en kille från SMO 10. Två från min klass (SMO 9) delar en av lägenheterna ett par meter därifrån. Kan höra mig för om du har lust

Prisman
2008-12-05, 12:48
Jag kanske kan hjälpa dig med boende annars. Bor just nu på en gård 1-2 km från skolan där ägaren hyr ut lite lägenheter. Det finns, om jag förstått det rätt, ett ledigt rum inför nästa termin. Kostar 2250:- inkl vatten och el. Det är ett eget rum och du kommer i så fall bo vägg i vägg med en kille från SMO 10. Två från min klass (SMO 9) delar en av lägenheterna ett par meter därifrån. Kan höra mig för om du har lust

Åh! Det lät ju inte helt fel!
Om du vill så får du jätte gärna höra dig för! Vore grymt snällt! :)

Frantic
2008-12-05, 13:26
Åh! Det lät ju inte helt fel!
Om du vill så får du jätte gärna höra dig för! Vore grymt snällt! :)

Kolla PM-boxen