handdator

Visa fullständig version : uppkörning!=(


henke1001
2004-10-31, 20:58
shiiiiit jag har uppkörning i morgon! nu kommer NERVERNA! jag är fett rädd och nu när man sitter här och är nervös kommer man på runt 1000 dumma frågor! så jag tänkte fråga er lite och se om ni kan hjälpa mig! :cryout: (hoppas)

det jag är orolig för i morgon är egentlingen inte körningen utan den förbannade obligatoriska säkerhetskontrollen innan körningen :sleep: självklart har jag inte gjort någon sådan på trafikskolan utan jag fick bara någon lapp på vad man ska göra. Och jag vet ju hur petiga de är på allt så jag undrar:

1) det står att man i den invändiga kontrollen ska kontrollera dörrarna :confused: vad F menar de med det? ska jag stänga dörrarna och se om de fungerar bara alltså? och måste jag kolla alla dörrar eller bara "min" dörr??


2) och man ska kotrollera bilbältena.. ska jag rycka i alla bilbälten eller bara i mitt?

3) hur kollar man värmereglagen och bakrutans uppvärmning??

4) hur ser märket för parkeringsljuset ut?

rädda mig någon! :cryout:

OBS övriga tips och idéer är även de varmt välkomna!

Menigar
2004-10-31, 21:01
http://www.lotsjotrafikskola.se/Jakobsberg/..%5Csakerhet.html

Lite översikt på det hela! :thumbup:

Halldin
2004-10-31, 21:02
1. Det hade inte jag... men det är väl att kolla så att dörren går att låsa och att den är ordentligt stängd... kanske att rutorna går att trycka ner/upp.

2. Bara ditt.

3. Beror väl på vad det är för bil :confused:

4. Kolla i boken. :D. Ett P har jag för mig.

Oroa dig inte så mycket... jag hade själv lite hjärnsläpp och kärringen från vägverket var inte alls petig, hon hjälpte t.o.m till lite.
Det är heller inte säkert att du behöver göra invändig/utvändig kontroll.

s_himself
2004-10-31, 21:06
Det måste va något nytt med att kolla dörrar och bälten, det fanns inte när jag körde upp för 2 år sedan!

Positionsljuset ser du när du knäpper över reglaget från automatljus till halvljus.. så finns även (oftast) ett snäll där du har positionsljus/dimljus. jag kommer inte ihåg hur det är nu på nya bilar vs. gamla bilar. men min audi har altid positionsljusen på såvidare jag inte har halvljus eller helljus påslaget.


bakruteuppvärminingen har du en knapp för!. tryck igång den så blir rutan snabbt varm ;) och varför ska du kolla den? det behöver inte fungera för att du ska få bruka bilen ?? jag behövde heller aldrig kolla det. tänk såhär.. tryck och dra i allt på den invändiga kontrollen så missar du inget :thumbup:

tuta, spolare och torkare, alla speglar, handbroms och fotbroms, sedan kommer jag inte ihåg mer ;) jag har mitt kort, nu skiter jag i vilket :D

henke1001
2004-10-31, 21:11
http://www.lotsjotrafikskola.se/Jakobsberg/..%5Csakerhet.html

Lite översikt på det hela! :thumbup:


det är exakt den där texten jag har.. fast på en lapp.. men jag undrar ändå över mina frågor!

henke1001
2004-10-31, 21:55
någon som verkligen vet!? börjar bli orolig nu

mini_Arnold
2004-10-31, 22:15
1) det står att man i den invändiga kontrollen ska kontrollera dörrarna vad F menar de med det? ska jag stänga dörrarna och se om de fungerar bara alltså? och måste jag kolla alla dörrar eller bara "min" dörr??

2) och man ska kotrollera bilbältena.. ska jag rycka i alla bilbälten eller bara i mitt?

3) hur kollar man värmereglagen och bakrutans uppvärmning??

4) hur ser märket för parkeringsljuset ut?



1. Kan vara den röda lampan på dörrens smalsida?
2. På min tid var det bara förarens bälte.
3. Värme-Sätter på och känner efter..? Bakrutavärmaren borde ha en indikator på panelen annars vet jag inte.
4. Vet inte..

Och när du ska köra uppkörningsrundan så tänk på att vara så lugn som möjligt. Kör som om det var din egen bil och läraren bredvid bara är din polare.
Tänk dig bara att du och din kompis lyssnar på nån soft RnB låt och bara cruisar genom stan.
Ni har all tid i världen, kör lugnt och relaxat. Sen rätt som det är så har du ditt körkort ;)

Lycka till!

Dipshit
2004-10-31, 22:16
Har också uppkörning imon.. men vet inte så mkt om at'=)

men parkeringsljuset är la på när du e parkerad? ? ?

Nåt mer du inte fått besvarat? ;)

henke1001
2004-10-31, 22:22
Har också uppkörning imon.. men vet inte så mkt om at'=)

men parkeringsljuset är la på när du e parkerad? ? ?

Nåt mer du inte fått besvarat? ;)


e du inte nervös? :furious: hehe.. jag tycker mest jag får funderingar, chansningar som svar.. verkar inte vara någon som verkligen vet :cryout:

Halldin
2004-10-31, 22:31
Don't worry, be happy.

Dom har förståelse för att folk som kör upp är nervösa.

chidde
2004-10-31, 22:33
jag har kört upp två ggr ( :em: )
och delar gärna min erfarenhet :)

första gången ville han att jag skulle kolla lamporna
då ska du testa allt som går att testa
dvs halvljus, helljus, parkeringsljus, blinkers (höger och vänster), bromsljus, varningsljus. sen måste du givetvis gå runt om bilen och kolla så att det verkligen händer nåt. och så får du inte glömma bort att du inte kan testa bromsljuset själv, be om hans hjälp med att trampa på bromsen och du ska gå och titta

den andra gången fick jag testa bromsarna
och då menar han alltså handbroms och fotbroms
dra i handbromsen, ge lätt gas... rullar ni inte funkar den
fotbromsen ska du trampa ett antal ggr tills det tar stopp, håll kvar foten,
starta motorn, och då ska pedalen glida neråt en liten bit till

en annan vanlig grej kan vara däcken också
då ska du fråga honom om han har ett mynt som du kan mäta däckmönstret med. om inte han har, och inte du... ptja, lucky you then :rolleyes:

säkerhetskontrollen har alltså inte en så stor tyngd i själva uppkörningen
tar knappt 2 minuter!
så é det iallafall här (skåne/helsingborg), sen har ju ett antal ungdomar kört ihjäl sig det senaste året
så det kan vara lite annorlunda där du bor

lycka till

Garnax
2004-11-01, 05:20
Missar du är det inte värre än att göra om det...

Inte som att ditt liv hänger på det.

Lycka till

Yankeee
2004-11-01, 05:39
Jag körde upp fyra gånger och jag fick då inte kolla några dörrar och eller bälten. Detta var för 2 år sedan.

henke1001
2004-11-01, 10:32
aja tack allihopa! nu bär det snart iväg... hoppas jag klarar det! :rolleyes: jag berättar hur det gick sen.. :thumbup:

Frantic
2004-11-01, 11:11
Jag minns att jag blev nervös då han frågade mig hur jag vet att handbromsen sitter i. Jag svarade : "När lampan lyser." Det var ju så klart fel och det tog mig ett tag att förstå att jag skulle försöka att köra iväg med parkeringsbromsen inne. Det verkar ju självklart men gubben gjorde mig så nervös...

henke1001
2004-11-01, 11:24
hur testar man vanliga bromsen!?

jag har hört 2 olika

1) man håller den hårt nedtryckt i 20s och känner sen den inte svkiktar elelr tar för långt ner och att den ger ett stumnt motstånd

2) man håller bromsen nedtryckt och sen startar man bilen och då ska bromsen sjukna ner lite..


vilken är rätt!? måste veta NUUUU :cryout: ska ju dra snart

mini_Arnold
2004-11-01, 11:26
nr 2

borde inte du kunna detta? :)

henke1001
2004-11-01, 11:27
jag kan inget just nu :cryout:

Yankeee
2004-11-01, 11:29
Både vanliga bromsen och handbromsen testar du genom att rulla lite lätt framåt eller bakåt beroende på hur bilen står och bromsar alt drar i handbromsen. Så gjorde jag varje gång och det gick bra.

Frantic
2004-11-01, 11:34
Pumpa gärna bromspedalen först så att du bygger upp ett tryck innan du startar!

Yankeee
2004-11-01, 11:38
Pumpa gärna bromspedalen först så att du bygger upp ett tryck innan du startar!

Varför det? Fungerar den så fungerar den?

Frantic
2004-11-01, 11:41
Varför det? Fungerar den så fungerar den?
Det var något som alla mina körlärare sa att man bör göra på uppkörningen.
Varför? Det har jag glömt.... Man kanske känner om den fungerar lättare....?

Dipshit
2004-11-01, 11:41
Kört upp ännu Henke?
Jag ska om en timme ungefärs!

Det jag oroar mig mest för är att jag måste hålla ned hastigheten i korsningar och rondeller mer! Annars är jag stekt.. :(

Yankeee
2004-11-01, 11:44
Det var något som alla mina körlärare sa att man bör göra på uppkörningen.
Varför? Det har jag glömt.... Man kanske känner om den fungerar lättare....?

Tycker det verkar onödigt med en sak till att tänka på. Dessutom hur svårt är det att märka om bilen stannar när man testbromsar? ;)

Frantic
2004-11-01, 11:45
Låter troligt att man ska "pumpa" den.. Men inte i syftet att den ska vara uppumpad utan att man känner att den är stum när man trampar på den några ggr (pumpar).. riight? :confused:
Yupp! och när du startar så ska pedalen sjunka ner

Frantic
2004-11-01, 11:47
Tycker det verkar onödigt med en sak till att tänka på. Dessutom hur svårt är det att märka om bilen stannar när man testbromsar? ;)
Men nu gällde det ju att kolla bromsarna innan man rullar iväg.!

Hades
2004-11-01, 11:50
Det var något som alla mina körlärare sa att man bör göra på uppkörningen.
Varför? Det har jag glömt.... Man kanske känner om den fungerar lättare....?
Det där är för att kontrollera att bromsservon fungerar som den ska. Om det inte går att pumpa upp ett tryck så är det ju läckage någonstans.

En vanlig bromskontroll gör man genom att trycka hårt på pedalen i ett antal sekunder (20 enligt körkortsboken) och känna om pedalen sjunker, fjädrar eller tar för långt ner.

mini_Arnold
2004-11-01, 11:51
Kört upp ännu Henke?
Jag ska om en timme ungefärs!

Det jag oroar mig mest för är att jag måste hålla ned hastigheten i korsningar och rondeller mer! Annars är jag stekt.. :(
Står det 50 kör du 50, går det inte skyller du bilens dåliga vägegenskaper:D

Yankeee
2004-11-01, 11:52
Men nu gällde det ju att kolla bromsarna innan man rullar iväg.!

Men det är ju inget man behöver göra. Man rullar sakta iväg och provbromsar.
Det fungerade som sagt alla mina fyra gånger :)

Hades
2004-11-01, 11:53
Men det är ju inget man behöver göra. Man rullar sakta iväg och provbromsar.
Det fungerade som sagt alla mina fyra gånger :)
Bromsarna kan ju fungera tillräckligt bra för att stanna bilen i låg hastighet, men det behöver ju inte betyda att det inte är något fel på dem.

Edit: Dessutom ingår det i den inre säkerhetskontrollen att testa bromsservon.

Yankeee
2004-11-01, 11:59
Bromsarna kan ju fungera tillräckligt bra för att stanna bilen i låg hastighet, men det behöver ju inte betyda att det inte är något fel på dem.

Edit: Dessutom ingår det i den inre säkerhetskontrollen att testa bromsservon.

Ja, men hur vet du att bromsarna fungerar tillfredställande genom att trycka ner pedalen? Det kan ju finnas hur många fel som helst som man inte upptäcker genom att göra det. Du kan inte argumentera för vad som fungerar egentligen, eftersom att man inte vet om någonting fungerar när man har fart.

Om de inte har ändrat reglerna de senaste 2 åren så vet jag att det är godkänt att testa bromsarna sådär.

Edit: Kan tillägga att när jag tog CE kortet så testade man bromsarna på precis samma sätt där också. Rulla sakta framåt och trycka hårt på bromsen och lägga i handbromsen.

Hades
2004-11-01, 12:04
Ja, men hur vet du att bromsarna fungerar tillfredställande genom att trycka ner pedalen? Det kan ju finnas hur många fel som helst som man inte upptäcker genom att göra det. Du kan inte argumentera för vad som fungerar egentligen, eftersom att man inte vet om någonting fungerar när man har fart.

Om de inte har ändrat reglerna de senaste 2 åren så vet jag att det är godkänt att testa bromsarna sådär.

Edit: Kan tillägga att när jag tog CE kortet så testade man bromsarna på precis samma sätt där också. Rulla sakta framåt och trycka hårt på bromsen och lägga i handbromsen.
Nej, men man vet att det inte är läckage på bromsservon. Det vet man inte genom att rulla i låg hastighet och bromsa.

Yankeee
2004-11-01, 12:11
Nej, men man vet att det inte är läckage på bromsservon. Det vet man inte genom att rulla i låg hastighet och bromsa.

Det är bara ett av alla fel som kan finnas.

Hades
2004-11-01, 12:18
Det är bara ett av alla fel som kan finnas.
Nu är du barnslig. Bara för att det kan finnas andra fel så betyder det inte att man ska strunta i att kontrollera bromsservon.

Yankeee
2004-11-01, 12:23
Nu är du barnslig. Bara för att det kan finnas andra fel så betyder det inte att man ska strunta i att kontrollera bromsservon.

Vad jag menar är att, det man gör på uppkörning är inget man någonsin kommer att göra igen. Därför ser jag ingen som helst anledning att kontrollera bromsservon, särskilt inte när det inte behövs.

Grahn
2004-11-01, 12:24
Vad jag menar är att, det man gör på uppkörning är inget man någonsin kommer att göra igen. Därför ser jag ingen som helst anledning att kontrollera bromsservon, särskilt inte när det inte behövs.

Mycket man måste göra på uppkörningar som man inte gör sedan iofs....att titta markerat med huvudet på alla speglar var tionde sekund som en annan uggla tex.

Frantic
2004-11-01, 12:26
Vad jag menar är att, det man gör på uppkörning är inget man någonsin kommer att göra igen. Därför ser jag ingen som helst anledning att kontrollera bromsservon, särskilt inte när det inte behövs.
Jag var tvungen att göra det, inte för att jag tyckte att det var nödvändigt utan för att han ville det.

Hades
2004-11-01, 12:29
Vad jag menar är att, det man gör på uppkörning är inget man någonsin kommer att göra igen. Därför ser jag ingen som helst anledning att kontrollera bromsservon, särskilt inte när det inte behövs.
Just bromsservon tar ju bara ett par sekunder att kolla. Och hur kan du veta att den inte behöver kontrolleras?

Som jag skrev tidigare så ingår det även i den inre säkerhetskontrollen att kolla bromsservo, så det kan ju vara smart att göra det om man nu ska köra upp.

Yankeee
2004-11-01, 12:30
Jag var tvungen att göra det, inte för att jag tyckte att det var nödvändigt utan för att han ville det.

Ja, men om man nu måste göra det så säger dem ju det. Du får ju inga pluspoäng för att du gör något som de inte säger att du ska göra.

Frantic
2004-11-01, 12:33
Ja, men om man nu måste göra det så säger dem ju det. Du får ju inga pluspoäng för att du gör något som de inte säger att du ska göra.
Men det är väl bättre att vara på den säkra sidan. Om man sköter allt perfekt så kuggas man ju inte för det men om man gör några småfel så kanske just den lilla grejen är droppen som får bägaren att rinna över. Det finns petiga inspektörer

Yankeee
2004-11-01, 12:34
Just bromsservon tar ju bara ett par sekunder att kolla. Och hur kan du veta att den inte behöver kontrolleras?

Som jag skrev tidigare så ingår det även i den inre säkerhetskontrollen att kolla bromsservo, så det kan ju vara smart att göra det om man nu ska köra upp.

Vet, vet jag iof inte. Men jag har aldrig hört att någon behövt kolla bromsservon. (bortsett frantic nu då) Självklart ska man veta hur man gör.

Dessutom så säger de ju inte "gör den inre säkerhetskontrollen", det skulle aldrig fungera iom att folk är så nervösa och de skulle glömma hälften. De säger ju precis vad du ska kontrollera så att det inte ska bli några missförstånd.

Hades
2004-11-01, 12:37
Ja, men om man nu måste göra det så säger dem ju det. Du får ju inga pluspoäng för att du gör något som de inte säger att du ska göra.
Så vitt jag vet så får man göra antingen yttre eller inre säkerhetskontrollen när man kör upp. Och eftersom den här tråden handlar om uppkörning så tycker jag att det kan vara vettigt att känna till att just den kontrollen ingår i den inre kontrollen, och inte resonera att "fungerar den så fungerar den". Jag vet att min bror inte fick godkänt på den inre kontrollen eftersom han inte visste att bromsservotestet ingick.

Yankeee
2004-11-01, 12:37
Men det är väl bättre att vara på den säkra sidan. Om man sköter allt perfekt så kuggas man ju inte för det men om man gör några småfel så kanske just den lilla grejen är droppen som får bägaren att rinna över. Det finns petiga inspektörer

Du kuggas inte för att du inte gör något som de inte har bett dig heller.

Yankeee
2004-11-01, 12:39
Så vitt jag vet så får man göra antingen yttre eller inre säkerhetskontrollen när man kör upp. Och eftersom den här tråden handlar om uppkörning så tycker jag att det kan vara vettigt att känna till att just den kontrollen ingår i den inre kontrollen, och inte resonera att "fungerar den så fungerar den". Jag vet att min bror inte fick godkänt på den inre kontrollen eftersom han inte visste att bromsservotestet ingick.

Ja men självklart ska man veta vad som ingår i vilka kontroller och hur man kontrollerar. Det trodde jag var självklart. Det jag försöker få fram är att det är onödigt att göra något som de inte ber dig om.

Frantic
2004-11-01, 12:39
Dessutom så säger de ju inte "gör den inre säkerhetskontrollen"

Det var nästan exakt så de sa till mig:D

Men inspektörerna är ju väldigt olika! Jag behövde aldrig backa medans min polare var tvungen att backa när han skulle parkera...

henke1001
2004-11-01, 12:39
Kört upp ännu Henke?
Jag ska om en timme ungefärs!

Det jag oroar mig mest för är att jag måste hålla ned hastigheten i korsningar och rondeller mer! Annars är jag stekt.. :(


jag kör upp 13:15.. ska åka nu typ.. shiit jag har precis samma problem.. det där med hastigheten innan korsning och rondell var det ändå min instruktör klagade på på min senaste lektion :furious: hoppas det går bra för dig!! och för mig :angel: bye bye allihopa nu drar jag.. :cryout:

Hades
2004-11-01, 12:42
Vet, vet jag iof inte. Men jag har aldrig hört att någon behövt kolla bromsservon. (bortsett frantic nu då) Självklart ska man veta hur man gör.

Dessutom så säger de ju inte "gör den inre säkerhetskontrollen"
Jo, det var precis så det fungerade där jag körde upp. Likadant för mina vänner.

Frantic
2004-11-01, 12:42
jag kör upp 13:15.. ska åka nu typ.. shiit jag har precis samma problem.. det där med hastigheten innan korsning och rondell var det ändå min instruktör klagade på på min senaste lektion :furious: hoppas det går bra för dig!! och för mig :angel: bye bye allihopa nu drar jag.. :cryout:
Lycka till!!

Same goes to dipshit!

henke1001
2004-11-01, 16:15
faaaaaaaaaan jag blev inte godkänd :cryout: :cryout: allt gick fint och jag var itne ett dug nervös tills jag helt plötsligt börjar tänka: "faan det här är ju uppkörningen, om jag gör något fel nu så är det kört... " då helt plötsligt blir jag assss nervös och sen går det åt skogen=( jag misslyckas med att !backa runt hörn!, något jag ALDRIG har haft några som helst problem med innan... dessutom hade jag lite dålig uppsikt när jag körde över cyckel,gång banor :em: .. aja life goes on och jag klarar det utan problem nästa gång! Jag menar jag vet ju att jag kan köra perfekt

henke1001
2004-11-01, 16:16
Dipshit

hur gick det för dig? hoppas det gick bättre än för mig :)

Phoku
2004-11-01, 16:19
Trist :( Körde du upp privat eller med bilskolan?

Yankeee
2004-11-01, 16:20
Jag menar jag vet ju att jag kan köra perfekt

Kanske där problemet ligger? ;) Jag vet att du inte kan köra perfekt, något som du måste inse iom att du om du tror att du kör perfekt så kommer du inte att förbättra det du är dålig på.

Tråkigt att du inte klarade uppkörningen, men kanske nödvändigt så att du förstår att du inte alls kör så bra som du tror.

henke1001
2004-11-01, 16:37
Trist :( Körde du upp privat eller med bilskolan?


körde upp privat... fick nån ny volvo som jag aldrig kört förrut... den var helt "sne" :smash:

henke1001
2004-11-01, 16:38
Kanske där problemet ligger? ;) Jag vet att du inte kan köra perfekt, något som du måste inse iom att du om du tror att du kör perfekt så kommer du inte att förbättra det du är dålig på.

Tråkigt att du inte klarade uppkörningen, men kanske nödvändigt så att du förstår att du inte alls kör så bra som du tror.

hehe jo... du har nog rätt ;)

Yankeee
2004-11-01, 16:49
hehe jo... du har nog rätt ;)

Bra att du tog det rätt :)

Man tror ju alltid att man är bättre på att köra än vad man egentligen är.
Inte jag dock ;) :thefinger

Dipshit
2004-11-01, 17:29
Sorry Henke att det sket sig!
Vill inte rub it in your face, men jag blev godkänd!
Ganska otroligt skönt! Orkar dock inte hoppa och skrika då jag har en jävulsk huvudvärk..:(

Hur fick du köra då?
Jag fick köra först en rondellbelastad väg, sen motorväg, sen fetingrondell till ICA..där parkera jag lite enkelt.. körde övergångställe/guppbelastad väg till en brant backe i stan! där vart det dragläge, sen en veva i stan och sen klart! ;)

Halldin
2004-11-01, 17:31
Sorry Henke att det sket sig!
Vill inte rub it in your face, men jag blev godkänd!

:cheers: :hbang: :cheers:

Dipshit
2004-11-01, 17:36
:cheers: :hbang: :cheers:
Nämen tackar! :cheers:
Var extra pressad då två polare tog det veckan innan...oddsen emot mig :D

jakke
2004-11-01, 17:40
körde upp privat... fick nån ny volvo som jag aldrig kört förrut... den var helt "sne" :smash:
Öhh? Jag har kört rätt många olika bilar och volvo ligger ju i top på lättkördhet.
Sedan ska det ju till ganska mycket för att dom ska kugga någon.

Tomten
2004-11-01, 17:52
Öhh? Jag har kört rätt många olika bilar och volvo ligger ju i top på lättkördhet.
Sedan ska det ju till ganska mycket för att dom ska kugga någon.

I snitt så är det ju mellan 75-93% (beroende på område) som klarar uppkörningen, och betydligt lägre procent bland privatisterna.

Har själv kört upp och blivit kuggad som privatist, och så här i efterhand så tror jag nog det skulle varit bättre att gå via körskola, även om det kostar mer totalt.

Yankeee
2004-11-01, 18:01
I snitt så är det ju mellan 75-93% (beroende på område) som klarar uppkörningen, och betydligt lägre procent bland privatisterna.

Har själv kört upp och blivit kuggad som privatist, och så här i efterhand så tror jag nog det skulle varit bättre att gå via körskola, även om det kostar mer totalt.

http://www.expressen.se/expressen/jsp/polopoly.jsp?a=179330

Jag tog inga lektioner alls och mitt kort kostade 5000kr trots 4 (!) uppkörningar.
Varför det skulle vara bättre med trafikskola förstår jag inte, visst om man inte har någon att köra med men annars ser jag ingen anledning.

Edit: Kom på att de har ju högt uppkörningsavgiften en hel del sen jag tog kortet. Det kostar väl nästan 1000 kr nu? Då tjänar man inte speciellt mycket på att köra privat om man måste köra upp 2-3 gånger.

jakke
2004-11-01, 19:04
Blir inte kötiden längre för varje tillfälle man kuggar?

stybb
2004-11-01, 19:08
en ny volvo ... du lär inte få mkt lättare bil att köra i..

Dipshit
2004-11-01, 20:10
en ny volvo ... du lär inte få mkt lättare bil att köra i..
Kan hålla med om det en del, men inte de första gångerna!
Jag har bytt mellan att övningsköra Golf -87, Golf -94 och Z3 -98 hemma, och det har inte varit så svårt att ställa om.. tar några minuter..
Men på körskolan bytte dom från A3 till V50 efter jag tagit 10 lektioner..
Och V50n var så krabbig att ställa om sig till.. (ffa pedalerna var lite annorlunda) så jag fick boka några extralektioen bara för det!!

Sen fick jag köra upp med en Opel.. Octavia kanske.. Var lättkörd o fin!

joak1m
2004-11-01, 20:14
Blir inte kötiden längre för varje tillfälle man kuggar?

nope,, dom har slutat med sånt

bosse_brutal
2004-11-02, 09:32
Välkommen i gänget, Dipshit!! Det är allt bra härligt med körkort, en helt annan frihetskänsla.
tråkigt för dig dock, henke.

skulle kanske kunna fortsätta tråden med att låta såna som kuggat uppkörningen få berätta om vad dem gjorde för fel, så att du vet vad du ska undvika?
Jag har en kompis som kuggat 2ggr, första gången så var det stoppplikt på ett ställe, och han stod bakom en annan bil som skulle iväg, och när bilen framför körde, så hängde han på, utan att stanna vid linjen, och andra gången så körde han för sakta, höll ca 80 på nittio väg.
och han var den som alla trodde skulle få kör kortet först...

farsan misade ett rödljus när han körde upp hehe, det har han fått höra ett antal gånger när han klagade när jag övningskörde med honom.

Yankeee
2004-11-02, 09:36
Sen fick jag köra upp med en Opel.. Octavia kanske.. Var lättkörd o fin!

Skoda Octavia? ;)

Fultjack
2004-11-02, 10:53
jag trodde jag skulle kugga, glömde släppa en bil från höger ;) men jag sa det direkt åt killen som jag körde med, så han sa bara att jag skulle tänka på det nästa gång :thumbup:

henke1001
2004-11-02, 11:43
Sorry Henke att det sket sig!
Vill inte rub it in your face, men jag blev godkänd!
Ganska otroligt skönt! Orkar dock inte hoppa och skrika då jag har en jävulsk huvudvärk..:(

Hur fick du köra då?
Jag fick köra först en rondellbelastad väg, sen motorväg, sen fetingrondell till ICA..där parkera jag lite enkelt.. körde övergångställe/guppbelastad väg till en brant backe i stan! där vart det dragläge, sen en veva i stan och sen klart! ;)


GRATTIS! verkligen inga hard feelings från min sida! tycker det är jätte kul... :hbang: jag fick nog inte riktigt köra allt jag skulle köra för vi typ "avbröt" när jag klantade mig. men det blev endel stadskörning, lite landsväg, rondell och korningar osv...

Dipshit
2004-11-02, 11:51
Skoda Octavia? ;)
haha.. ja, det var ju smart!
vafan heter de då? Astra kanske?
jaja..

Henke mfl: Taggar så mycket! :cheers: