handdator

Visa fullständig version : Protargo


jocke77a
2004-10-31, 19:57
hej är bara nyfiken på vad ni säger om Protargo som proteintillskott.

innehåller vasslehydrolysat,mct,vassle,kaseinat,vitargo,lacto baciller,xylitol.

Innehåll/portion:
(50 g):31 g protein (vassle 18 g/ kasein 13 g), 13 g kolhydrater (vitargo 6,5 g), 2 g fett.


låter som en rätt vettig sammansättning tycker jag =)

z_bumbi
2004-10-31, 20:07
Jag gissar att du skrivit av innehållsdeklarationen fel på något sätt då innehåller inte stämmer med ordningsföljden på det som är i?

jocke77a
2004-10-31, 20:16
snodde de från nutrionstores hemsida =)

z_bumbi
2004-10-31, 20:26
Jag såg att de skrev på samma sätt där..

Om innehållsdeklarationen stämmer så är det mest hydrolysat i den och nästa del är mct-fett.
Om det då är 2 g fett i den så kan det inte vara mer än det av vassle och kaseinat dvs max något under 4 g totalt men ändå så är det 13 g kasein? Det är alltså något stort fel på innehållsdeklarationen och utan att veta mer så kan man inte säga något.
Man måste veta de ungefärliga förhållandena mellan de olika delarna för att veta om det är värt priset men det förhållande som anges mellan vassle och kasein säger mig att man förstör ett hydrolysat genom att blanda det med så mycket kasein.

Från hemsidan..
"Baksidan av att aminosyror snabbt når levern är dock att de omvandlas till “blodsocker”, d v s “man eldar för kråkorna”. För att undvika detta är medellånga triglycerider (MCT) nu tillsatta i ProTargo. Dessa speciella fettsyror transporteras direkt från tarmen till levern och ger energi till levercellerna som då minskar bildningen av “blodsocker” från aminosyror (hämmar glukoneogenesen). Kolhydrater gör samma sak, men de ger ett insulinpåslag som hämmar fettförbränningen."

Men de har ändå vitargo i den som ju är en kolhydrat fast det alltså hämmar fettförbränningen? Vilket man ju även struntar ganska rejält i om man ska ha det för återhämtningen efter träningen.

aliquis
2004-10-31, 22:38
6.5gram vitargo dock, lär ju inte påverka särskilt mycket, enda andra kolhydratkällan utöver det som finns i den orena delen av proteinpulvren är ju xylitol som är väldigt långsamt. Innehållsförteckningen kan inte alls vara skriven i storleksordning iaf.