handdator

Visa fullständig version : Vassle/andra mjölkprodukter-skillnad vid intolerans?


Nadja
2004-10-31, 19:09
Min mage mår icke bra av vassleproteinpulver. Har nu testat MÅNGA varianter och blandar med juice el vatten.

Detta är märkligt för jag har inte problem med att dricka minimjölk, äta lättglass eller yoghurt el keso. Det som jag har problem med är kesella och vasslepulver!

Detta är konstigt tycker jag- har inte ex kesella ganska låg laktoshalt?

Det som oroar mig mest är att jag blir så dålig av vasslet- blir uppblåst i magen och trög :em: Jag tränar så pass mkt att jag verkligen vill vara noga med drinkarna- särskilt efter träning. Men nu vet jag snart inte längre. Alternativet? Ja, det är väl äggvitor gånger väldigt många- det låter inte lockande.
Vad kan man göra? Vad kan det här konstiga med att tåla vissa mjölkprodukter som innehåller mer laktos än andra bero på? Tips och råd och förklaringar tages tacksamt emot! Hälsn Nadja

aliquis
2004-10-31, 19:36
Finns ju äggprotein i pulverform med, inte behöver du käka 20 äggvitor.

King Grub
2004-10-31, 19:37
Äggvitor innehåller något snabbare protein än t ex kött, men det är inte snabbt, långt långt från vassle. Det finns inga alternativ i upptagshastighet.

Frazze
2004-10-31, 19:39
Testat rent hydrolysat? Kan vara en idé annars.

z_bumbi
2004-10-31, 19:48
Nadja: Har du prövat isolat av vassle?
Icke smaksatt pulver? (Det finns en del som verkar få problem med smakämnen, sötningsmedel.)
Hydrolysat? (Tas mycket lättare upp av tarmen.)

Jag tycker dock kesella och vassleprotein verkar vara en skum kombination om du tål mjölk i övrigt så jag tvivlar lite på att det är pulvret det hänger på.

Förövrigt kan du räkna med att om du äter bra mat både innan och efter passet så kommer du inte att förlora så mycket i återhämtningen jämfört med att äta vanligt vassle och kolhydrater att du måste hitta en ersättare.
Få i dig kolhydraterna och sen äter du vanlig mat så fort du har möjlighet om du inte lyckas hittar ett pulver som du tål, att använda ägg eller sojapulver är kanske något att testa men då skulle jag nog ta det innan passet för att ha mest nytta av det.

Nadja
2004-10-31, 21:28
Z-Bumbi< jag har använt whey-100, det är väl isolat...Däremot har jag inte testat naturella. Hm...kan kanske bero på ngt annat än vasslet i pulvret. Smart- hade inte en tanke på det. Men te x sötningsmedel (man kan ju bli körig av dessa) från ex saft el läsk har jag inga bekymmer med.
Och kesellan...jag vet inte hur man ska förklara problemen..känns som jag får en stenklump i magen när jag äter kesella samt att jag får rejäla knipkänslor.

Attans att de måste tillsätta en massa jox i proteinpulvrena! Det är så himla svårt att söka felkällan! Tack för tipsen iaf!

Aliquis< gött med 20 äggvitor annars, tycker jag :D Sedan lär magen vara..hm..äggig..inte eggande iaf...*s*

Nadja
2004-10-31, 21:31
Testat rent hydrolysat? Kan vara en idé annars.
Som skrivet, testat whey100, vilket jag tror är isolat. Jag är för dålig på det här med beteckningar. Vet inte riktigt skillnaden mellan hydrolysat och isolat. Hydrolysat tas alltså upp ännu snabbare än isolat? Får nog läsa på lite...

Btw, ngn som kan rekommendera ett bra märke/ alternativt förflytta mig och tråden till kosttillskottskategorin om jag svammlar på fel plats :angel: //Nadja

King Grub
2004-10-31, 21:33
Som skrivet, testat whey100, vilket jag tror är isolat. Jag är för dålig på det här med beteckningar. Vet inte riktigt skillnaden mellan hydrolysat och isolat. Hydrolysat tas alltså upp ännu snabbare än isolat? Får nog läsa på lite...

Btw, ngn som kan rekommendera ett bra märke/ alternativt förflytta mig och tråden till kosttillskottskategorin om jag svammlar på fel plats :angel: //Nadja

Här beskriver Sverker skillnaden:

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=32507

Exampel på hydrolysat är Whey Hydro och Rapid Hydro Blend; båda finns i webshoppen.

Nadja
2004-10-31, 21:33
Äggvitor innehåller något snabbare protein än t ex kött, men det är inte snabbt, långt långt från vassle. Det finns inga alternativ i upptagshastighet.
Nej, och det häftiga är att man verkligen märker skillnad i återhämtningen. Tidigare körde jag mest tonfisk eller äggvitor direkt efter passen (när man var yngre och inte kände till vassle). Snabba kolisar har jag alltid tagit direkt efter cardion, så jag förknippar prestationsförbättringen med skilland på proteinet. Därför skulle det vara himla bra om man kunde hitta ett pulver som gör att man inte magen krampar. För DET är prestationssänkande kan jag garantera.
Edit: tack för länken, King Grub!

King Grub
2004-10-31, 21:35
Nej, och det häftiga är att man verkligen märker skillnad i återhämtningen. Tidigare körde jag mest tonfisk eller äggvitor direkt efter passen (när man var yngre och inte kände till vassle). Snabba kolisar har jag alltid tagit direkt efter cardion, så jag förknippar prestationsförbättringen med skilland på proteinet. Därför skulle det vara himla bra om man kunde hitta ett pulver som gör att man inte magen krampar. För DET är prestationssänkande kan jag garantera.
Edit: tack för länken, King Grub!

Japp, visst är det viktigt med snabbt protein efter träning även för konditionsidrottare. :)

"A carbohydrate beverage with additional protein calories produced significant improvements in time to fatigue and reductions in muscle damage in endurance athletes."

Med Sci Sports Exerc. 2004 Jul;36(7):1233-8.

Tolkia
2004-10-31, 22:07
Detta är konstigt tycker jag- har inte ex kesella ganska låg laktoshalt?
Nja, det beror väl på vad man jämför med - dubbelt så mycket laktos per 100 g som keso i alla fall. Och 100 g kesella är ju inte en så stor VOLYM substans, så jag undrar ju hur mycket kesella du äter resp. hur mycket mjölk du dricker? Det är ju öjligt att du faktiskt äter större mängder laktos från kesella per dag/per tillfälle och attt det är därför du reagerar? Nu har jag inte stenkoll på hur det fungerar med laktosintolerans, men min brors flickvän är laktosintolerant, och både kesella och crème fraiche är sådant hon inte ens överväger att äta.
Laktoshalten i Arlas produkter (http://www.arla.se/templates/PlainPage.aspx?id=2363)

skaparn
2004-10-31, 22:32
Japp, visst är det viktigt med snabbt protein efter träning även för konditionsidrottare. :)

"A carbohydrate beverage with additional protein calories produced significant improvements in time to fatigue and reductions in muscle damage in endurance athletes."

Med Sci Sports Exerc. 2004 Jul;36(7):1233-8.

Dock står det ju i den artikeln:
Further research is necessary to determine whether these effects were the result of higher total caloric content of the CHO+P beverage or due to specific protein-mediated mechanisms.

Finns det någon sådan "further research"? Jag ser nämligen många kostråd riktade till konditionsidrottare som inte alls tar upp protein i eftertränings-målet.

Sverker
2004-11-01, 06:35
Frazzes tips om ett hydrolysat är nog inte helt fel.

När jag läser din tråd får jag intrycket av att din mage reagerar mot MÄNGDEN protein snarare än vilken sorts.

Ett hydrolysat absorberas inte bara fortare än andra protein. Det behöver också mindre hjälp av matspjälkningen.

Samtidigt är verkningsgraden bättre på ett hydrolysat. Nu är ett vassleisolat näst intill perfekt i sammansättning och svårt att jämföra med men 30 g vassleisolat-protein kan kanske vara likvärdigt med 20 eller 25 g hydrolysat.


Nycklen till problemet med magen kanske är 20 g hydrolysat utan att du påverkar återhämtningen.

King Grub
2004-11-01, 07:26
Dock står det ju i den artikeln:


Finns det någon sådan "further research"? Jag ser nämligen många kostråd riktade till konditionsidrottare som inte alls tar upp protein i eftertränings-målet.

J Strength Cond Res. 2003 Feb;17(1):12-9. Effects of recovery beverages on glycogen restoration and endurance exercise performance.

The restorative capacities of a high carbohydrate-protein (CHO-PRO) beverage containing electrolytes and a traditional 6% carbohydrate-electrolyte sports beverage (SB) were assessed after glycogen-depleting exercise. Postexercise ingestion of the CHO-PRO beverage, in comparison with the SB, resulted in a 55% greater time to exhaustion during a subsequent exercise bout at 85% maximum oxygen consumption (VO(2)max). The greater recovery after the intake of the CHO-PRO beverage could be because of a greater rate of muscle glycogen storage. Therefore, a second study was designed to investigate the effects of after exercise CHO-PRO and SB supplements on muscle glycogen restoration. Eight endurance-trained cyclists (VO(2)max = 62.1 +/- 2.2 ml.kg(-1) body wt.min(-1)) performed 2 trials consisting of a 2-hour glycogen-depletion ride at 65-75% VO(2)max. Carbohydrate-protein (355 ml; approximately 0.8 g carbohydrate (CHO).kg(-1) body wt and approximately 0.2 g protein.kg(-1) body wt) or SB (355 ml; approximately 0.3 g CHO.kg(-1) body wt) was provided immediately and 2 hours after exercise. Trials were randomized and separated by 7-15 days. Ingestion of the CHO-PRO beverage resulted in a 17% greater plasma glucose response, a 92% greater insulin response, and a 128% greater storage of muscle glycogen (159 +/- 18 and 69 +/- 32 micromol.g(-1) dry weight for CHO-PRO and SB, respectively) compared with the SB (p < 0.05). These findings indicate that the rate of recovery is coupled with the rate of muscle glycogen replenishment and suggest that recovery supplements should be consumed to optimize muscle glycogen synthesis as well as fluid replacement.

King Grub
2004-11-01, 07:27
"The rate of muscle glycogen storage during the CHO-PRO treatment [35.5 +/- 3.3 (SE) mumol.g protein-1.h-1] was significantly faster than during the CHO treatment (25.6 +/- 2.3 mumol.g protein-1.h-1), which was significantly faster than during the PRO treatment (7.6 +/- 1.4 mumol.g protein-1.h-1). The results suggest that postexercise muscle glycogen storage can be enhanced with a carbohydrate-protein supplement as a result of the interaction of carbohydrate and protein on insulin secretion."

J Appl Physiol. 1992 May;72(5):1854-9

King Grub
2004-11-01, 07:28
"Addition of protein to the carbohydrate drinks resulted in a positive or less-negative protein balance (-32 +/- 16.3, 165 +/- 4.6, and 151 +/- 13.4 mg protein.kg(-1).h(-1)) when L-[1-13C]leucine, L-[2H5]phenylalanine, and [15N2]urea, respectively, were used as tracers. We conclude that, even during 6 h of exhaustive exercise in trained athletes using carbohydrate supplements, net protein oxidation does not increase compared with the resting state and/or postexercise recovery. Combined ingestion of protein and carbohydrate improves net protein balance at rest as well as during exercise and postexercise recovery."

Am J Physiol Endocrinol Metab. 2004 Oct;287(4):E712-20. Epub 2004 May 27.

Nadja
2004-11-01, 19:21
Nja, det beror väl på vad man jämför med - dubbelt så mycket laktos per 100 g som keso i alla fall. Och 100 g kesella är ju inte en så stor VOLYM substans, så jag undrar ju hur mycket kesella du äter resp. hur mycket mjölk du dricker? Det är ju öjligt att du faktiskt äter större mängder laktos från kesella per dag/per tillfälle och attt det är därför du reagerar? Nu har jag inte stenkoll på hur det fungerar med laktosintolerans, men min brors flickvän är laktosintolerant, och både kesella och crème fraiche är sådant hon inte ens överväger att äta.
Laktoshalten i Arlas produkter (http://www.arla.se/templates/PlainPage.aspx?id=2363)
Intressant det du skriver! Jag har t.om försökt beräkna andelen laktos från respektive produkt men jag vet inte om det blir rätt....

Jag äter ej kesella dagligen, däremot blir det vassledrinkar ibland flera ggr per dag. När jag äter kesella bllir det 250 gram och detta kanske 3-4 ggr i veckan.

Jag tycker det är jobbigt att bli dålig av vissa livsmedel pga att jag har haft ätstörningar tidigare. Då "förbjöd" man sig ju för sjutton t.om kesella! :( Det KAN ju förvisso vara så att det är den långa tiden med ÄS som medfört dessa oändliga "intolerans"-problem...Det konstiga (och det som min tråd eg handlade om) är att man reagerar så konstigt på vissa livsmedel där alla logiska förklaringar verkar saknas. Jag menar: jag kan dricka 1 liter minimjölk, käka glass, äta fil/yoghurt men de mjölkprodukter jag verkligen behöver (särskilt nu unde diet) funkar icke! :rolleyes:

skaparn
2004-11-01, 23:04
"Addition of protein to the carbohydrate drinks resulted in a positive or less-negative protein balance (-32 +/- 16.3, 165 +/- 4.6, and 151 +/- 13.4 mg protein.kg(-1).h(-1)) when L-[1-13C]leucine, L-[2H5]phenylalanine, and [15N2]urea, respectively, were used as tracers. We conclude that, even during 6 h of exhaustive exercise in trained athletes using carbohydrate supplements, net protein oxidation does not increase compared with the resting state and/or postexercise recovery. Combined ingestion of protein and carbohydrate improves net protein balance at rest as well as during exercise and postexercise recovery."

Am J Physiol Endocrinol Metab. 2004 Oct;287(4):E712-20. Epub 2004 May 27.

Svar på tal, minsann.
De artiklarna hamnar i min samling.
Tack!