handdator

Visa fullständig version : Minska kolisar- sämre resultat?


Nadja
2004-10-31, 18:47
Nu vill jag höra vad ni säger om följande fundering;-):

Om man tränar mkt cardio, minst 5 pass a minimum 60 min och sedan planerar att gå ner ngt kg i fett, skulle det kunna direkt negativ att göra den "klassiska" minskningen av kolhydrater?

Jag har deffat ett par veckor nu. Den första veckan låg jag på ca 40 E % kolisar. Då gick jag UPP ett kg. Jag hade ingen gnista under träningen och var sur.

2 veckan höjde jag kolisarna, samma ork som "vanligt" under träning. Jag räknade ej exakt men tippar på 60 E% kolisar! Rätt mkt för att vara diet va? Hursom: jag har gått ner och känner mig allmänt bättre, piggare och smalare.

Båda veckorna har jag varit noga med att ligga på ett litet (rimligt) kcalunderskott.

Hur ställer ni er till kolhydratintag under deff? Är ni noga med det? Eller bryr ni er mer om totala energiintaget/utgifterna? Hälsn Nadja! :D

aliquis
2004-10-31, 19:22
Jag har ingen möjlighet att sänka kolhydraterna markant så jag slipper fundera :)

King Grub
2004-10-31, 19:41
Där får du gå på känsla och behov. Kör du mycket konditionsträning eller har ett fysiskt aktivt arbete behöver du mer kolhydrater än om du ät stillasittande och/eller bara tränar styrketräning. I sådana fall kan det vara en fördel att dra ner på kolhydraterna och koncentrera intaget av dessa till ett mindre antal tillfällen, där timmarna efter träningspasset bör vara ett sådant, för att effektivisera återhämtning och stimulera resultat av träningen.

kampsporttjej
2004-11-01, 08:43
jag kan känna igen det du skriver nadja. och jag börjar misstänka att
lågt kolhydratintag är som allra bäst för stillasittande amerikanska tanter
som ska undvika kakor... ;)

får jag fråga vad du haft för energifördelning då kolhydratintaget varit högre?


och en fråga till vem som helst: behöver man ett högre kolhydratintag ändå om man tar sina snabba kolhydrater efter träningen?

King Grub
2004-11-01, 08:57
och en fråga till vem som helst: behöver man ett högre kolhydratintag ändå om man tar sina snabba kolhydrater efter träningen?

Jämför med vad?

Ju mer intensiv aktivitet du sysslar med, desto mer kolhydrater behöver du även under ett 24-timmarsperspektiv.

Thegatekeeper
2004-11-01, 10:06
Har lite liknande funderingar kring protein <-> kolhydrater.

Jag har ett stillasittande jobb, men tränar spinning 4 dagar
och promenerar 5 mornar i veckan.
Jag tar en återhämtningsdrink efter jag har spinnat.

Vilken fördelning proteiner / kolhydrater bör man ligga på
i mitt fall för en effektiv deff ? (Rätt kort, 12-15 kg plusvikt).

Jag har kört deff i 3 veckor nu med fördelningen:
Protein 45%
Kolhydrat 29%
Fett 26%

Resultatet: Vecka 1 (+- 0kg) vecka 2 (-1,1 kg) vecka 3 (-0,1 kg)

Bör jag fortsätta som jag har gjort eller pröva å ändra nåt?

/Jeppe

Johan
2004-11-01, 15:29
Har lite liknande funderingar kring protein <-> kolhydrater.

Jag har ett stillasittande jobb, men tränar spinning 4 dagar
och promenerar 5 mornar i veckan.
Jag tar en återhämtningsdrink efter jag har spinnat.

Vilken fördelning proteiner / kolhydrater bör man ligga på
i mitt fall för en effektiv deff ? (Rätt kort, 12-15 kg plusvikt).

Jag har kört deff i 3 veckor nu med fördelningen:
Protein 45%
Kolhydrat 29%
Fett 26%

Resultatet: Vecka 1 (+- 0kg) vecka 2 (-1,1 kg) vecka 3 (-0,1 kg)

Bör jag fortsätta som jag har gjort eller pröva å ändra nåt?

/Jeppe
Om du fortsätter att tappa vikt i lagom fart så tycker jag inte du ska ändra på nått, känner du att spinning går bra fast du ligger på att lågt kolhydratsintag så är det ju ok.
Du kan ju köra på 1-2 veckor till för att se, står du still så kanske du ska öka på med kolhydraterna för att då möjligen kunna köra hårdare spinning.

Jag äter själv väldigt lite kolhydrater och kör fettförbränning nästan varje dag, plus morgonpromenad en eller två gånger per vecka, tycker det funkar väldigt bra.
Vet inte om jag har tappat så mycket vikt, men spegeln talar sitt klara språk, jag tycker jag förlorar fett.

Nadja
2004-11-01, 19:03
Det är nog som King Grub; att man får gå på känsla. Även om jag är stillasittande när jag pluggar etc så fungerar jag uppenbarligen inte på ett lågt kolhydratintag. Jag blev sur, fick huvudvärk, var hungrigare än någonsin (trots att jag inte ligger på ett anmärkningsvärt energiunderskott) och kunde inte sova.

En gång i mitt liv har jag kört en "nästan-keto-diet" (den här gången är det alltså inte fråga om ett SÅ lågt kolisintag..) och det var det sämsta jag någonsin utsatt min kropp för!! Jag orkade knappt förflytta mig och vad spelar det då för roll att man får äta sig mätt på kött och oljor? Jag menar: det är energi i fett och protein åxå och orkar man inte röra sig så får man ju lägga sig på ett väldigt lågt energiintag. Efter mitt ketoförsök har jag haft en hel del trubbel med att "få igång" förbränningen.

Problemet med att lägga sig på ett högre intag av kolisar (ca 60 E% i mitt fall) är att det inte finns så många E% kvar åt protein resp fett. Det bekymrar mig lite: utan ett relativt högt proteinintag kommer jag knappast ha ngra muskler kvar när jag avslutat deffen - och då ser man bara mager och tråkig ut.

Och om fettintaget blir för lågt så får jag konstande "PMS"-symptom i kroppen: svullnad, huvudvärk, grinig etc.

Ovanstående är säkerligen bara ett exempel på en dietande persons eviga dilemman. :cool: Någon som sa ngt om Välfärdsproblematik? :D

adde
2004-11-01, 20:00
Det är nog som King Grub; att man får gå på känsla. Även om jag är stillasittande när jag pluggar etc så fungerar jag uppenbarligen inte på ett lågt kolhydratintag. Jag blev sur, fick huvudvärk, var hungrigare än någonsin (trots att jag inte ligger på ett anmärkningsvärt energiunderskott) och kunde inte sova.

En gång i mitt liv har jag kört en "nästan-keto-diet" (den här gången är det alltså inte fråga om ett SÅ lågt kolisintag..) och det var det sämsta jag någonsin utsatt min kropp för!! Jag orkade knappt förflytta mig och vad spelar det då för roll att man får äta sig mätt på kött och oljor? Jag menar: det är energi i fett och protein åxå och orkar man inte röra sig så får man ju lägga sig på ett väldigt lågt energiintag. Efter mitt ketoförsök har jag haft en hel del trubbel med att "få igång" förbränningen.

Problemet med att lägga sig på ett högre intag av kolisar (ca 60 E% i mitt fall) är att det inte finns så många E% kvar åt protein resp fett. Det bekymrar mig lite: utan ett relativt högt proteinintag kommer jag knappast ha ngra muskler kvar när jag avslutat deffen - och då ser man bara mager och tråkig ut.

Och om fettintaget blir för lågt så får jag konstande "PMS"-symptom i kroppen: svullnad, huvudvärk, grinig etc.

Ovanstående är säkerligen bara ett exempel på en dietande persons eviga dilemman. :cool: Någon som sa ngt om Välfärdsproblematik? :D

Hur många Kcal åt du totalt då?

60 E% kolhydrater är, tycker jag, väldigt högt - och som du säger så blir det ju lite plats kvar för protein och fett. 60 E% kolhydrater ligger jag inte ens på offseason.

Du tror inte att det kan vara något annat som är orsaken till ditt "lidande"? Hur länge har du hållit på? Det är alltid värst i börjarn.

Jag brukar börja på 250 gram kolhydrater och <3000 Kcal (<33E%) för att sedan i princip bara minska på kolhydraterna ner till 200 (~28E%), därefter justerar jag sakta nedåt, vid behov samt utefter hur jag fungerar mentalt.

/adde

Nadja
2004-11-02, 13:16
Adde< nej, de här fysiska/psykiska symptomen vid mitt ketoförsök kan jag bara relatera till dieten.

Men! Jag är, som skrivet, kardionörd,-)- kör ibland två medelintensiva pass per dag alt ett längre pass som mkt sällan är kortare än 80 min.

Kanske hade jag uppfattat keto som behagligare om jag hållit mig till måttlig styrketräning? Å andra sidan: styrketräning kräver väl åxå ordentligt fyllda glykogendepåer...

Dock vet jag inte om 60 E% är anmärkningsvärt om man kikar på vad folk som (uteslutande) sysslar med ex löpning och cykling äter. Men- naturligtvis är det problematiskt om man är ute efter ett optimalt kostupplägg. Man har ju bara 100 E% lixom! :D

Ligger Du på ca 33 E% "offseason" eller menar du att du börjar deffen på den nivån? Kör du mkt kardio? Hur många pass/vecka under deff respektive "offseason"? Nyfiken! Hälsn Nadja

adde
2004-11-02, 14:53
Adde< nej, de här fysiska/psykiska symptomen vid mitt ketoförsök kan jag bara relatera till dieten.

Men! Jag är, som skrivet, kardionörd,-)- kör ibland två medelintensiva pass per dag alt ett längre pass som mkt sällan är kortare än 80 min.

Kanske hade jag uppfattat keto som behagligare om jag hållit mig till måttlig styrketräning? Å andra sidan: styrketräning kräver väl åxå ordentligt fyllda glykogendepåer...

Dock vet jag inte om 60 E% är anmärkningsvärt om man kikar på vad folk som (uteslutande) sysslar med ex löpning och cykling äter. Men- naturligtvis är det problematiskt om man är ute efter ett optimalt kostupplägg. Man har ju bara 100 E% lixom! :D

Ligger Du på ca 33 E% "offseason" eller menar du att du börjar deffen på den nivån? Kör du mkt kardio? Hur många pass/vecka under deff respektive "offseason"? Nyfiken! Hälsn Nadja

Om det är en deff, dvs minskad fettvikt, du är ute efter så skulle jag absolut rekommendera mera styrketräning. Mycket cardio och keto-diet låter inte som en höjdare direkt, men då pratar vi en ren keto-diet, inte en låg-kolhydrats-diet. Visserligen har jag inte så mkt till övers för rena keto-dieter över huvudtaget.

33E% och ca 3000 Kcal börjar jag deffen på, då har jag 4-5 hårda, men korta, stykepass. 60 minuter promenad varje morgon utom dag efter ätar dag (första ätardagen efter 14 dagar, sedan var 7-10:e dag) . Intervaller (HIIT) på trappmaskin några pass i veckan samt back-intervaller.

60E% är såklart inte så mkt om man tränar mycket löpning odyl. men om du samtidigt skall deffa så blir det, som sagt, inte mycket utrymme för protein och fett. Kanske handlar det om att prioritera deff ett tag och minska på långpassen?

Hur har du det med time-ing av maten? När du låg på 40E%, fyllde du bra efter passen då?

/adde

Sverker
2004-11-02, 15:25
Och om fettintaget blir för lågt så får jag konstande "PMS"-symptom i kroppen: svullnad, huvudvärk, grinig etc.



Finns hjälp mot PMS-besvär och det är GLA från jättenattljusolja :nono:

Rockhard
2004-11-02, 15:47
Jag tror att det är väldigt individuellt. En gång testade 50 E% protein och rätt mycket fett i två veckor. Jag gick runt som en zombie mest hela tiden och på gymmet var jag svag och blev yr så fort jag började lyfta. Ingen energi alls utan kolhydrater alltså. Så nu deffar jag genom att äta väldigt lite fett så att jag kan behålla ett hyffsat högt proteinintag samtidigt som jag får tillräckligt med kolhydrater....funkar bra för mig.