handdator

Visa fullständig version : Smärta i fötterna vid knäböj


wreka
2004-10-31, 17:52
Jag hoppas komma igång med träning nu snart efter ett år av dötid. En sak jag undrar lite över är ett fenomen jag brukar råkar ut för när jag knäböjer. Har jag skor på mig brukar jag få sjukt on under fötterna, i hålfoten. Kör jag utan skor så funkar det smärtfritt.
Vad jag undrar över är om det kan vara så att mina skor är odugliga eller om det är något defekt i fötterna som borde kollas upp?
Har provat lite olika skor men med samma resultat. Har funderat lite på om jag ska prova att inhandla ett par lyftarskor, men det vore smått surt om det blev likadant med dom eftersom jag knappast lär använda dom i något annat sammanhang.

Allan
2004-10-31, 19:04
Du har förmodligen fel sorts skor när du kör ben. Frågan har varit uppe ett gäng gånger; pröva att söka. Dessutom finns det en bra länk i länksamlingen som handlar och skor och fötter.

edit// jag sökte på lyftarskor och titta vad jag hittade!
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=12436&highlight=lyftarskor

allan

Numero1
2004-11-01, 12:37
Alla skor är ju så :insane: uppbygda i dag...
Hittade ett par tunna brottarskor men de var så höga (och otroligt fula) att jag inte valde dem. Letar fortfarande...

Froddan
2004-11-01, 13:06
Det enda rätta är ett par riktigt slitna newline. :thumbup:

Men kan du inte köra barfota då?

z_bumbi
2004-11-01, 13:07
Munero!: Otomix har väl skor utan uppbyggnad eller så köper du riktiga brottarskor.

Numero1
2004-11-01, 13:07
Jag tycker att det är äckligt att köra barfota.
I stumpor kan man ju halka.

Numero1
2004-11-01, 13:12
Z_Bumbi: antar att du adresserade mig....
Ska kika på Otomix. Nike har ett par låga lyftarskor med.

Numero1
2004-11-01, 13:16
Bumbi: Finns det butik i Sthlm som säljer Otomix? Vilken?

z_bumbi
2004-11-01, 13:28
Bumbi: Finns det butik i Sthlm som säljer Otomix? Vilken?

Ingen aning faktiskt.

Tycker du det är skönt att köra barfota finns det ju alltid sockiplast, bomskor eller liknande skor.
Kampsportsbutiker brukar ha någon typ av "stumpa med gummisula" också.

Jimbo
2004-11-01, 13:43
jag gillar oxå att köra barfota(i strumpor)

Fridebe
2004-11-01, 15:18
Jag hoppas komma igång med träning nu snart efter ett år av dötid. En sak jag undrar lite över är ett fenomen jag brukar råkar ut för när jag knäböjer. Har jag skor på mig brukar jag få sjukt on under fötterna, i hålfoten. Kör jag utan skor så funkar det smärtfritt.
Vad jag undrar över är om det kan vara så att mina skor är odugliga eller om det är något defekt i fötterna som borde kollas upp?
Har provat lite olika skor men med samma resultat. Har funderat lite på om jag ska prova att inhandla ett par lyftarskor, men det vore smått surt om det blev likadant med dom eftersom jag knappast lär använda dom i något annat sammanhang.


Skaffa dig lyftarskor!
De är uppbygda på en träkil, så att du INTE ska klämma ut hålfoten, utan få stöd för hela foten.
Barfota är helt förkastligt :nono:

Mextreme
2004-11-01, 15:43
Skaffa dig lyftarskor!
De är uppbygda på en träkil, så att du INTE ska klämma ut hålfoten, utan få stöd för hela foten.
Barfota är helt förkastligt :nono:


Exakt !
Adidas har OL skor som även funkar bra till knäböj och det finns amerikanska SL skor.
Som alternativ finns lågbudget versioner från öststaterna som är helt o.k.
Jag använde själv sådana i 10 år tills någon pervers människa stal dem !!!
Ett bar begagnade öststatslyftarskor som luktade huggorm kan väl inte ha något högre pris på gatan. Fast det är klart en gratis fylla kan de ha bjudit på.

z_bumbi
2004-11-01, 15:54
Eleiko har också en egen sko om man nu vill ha riktiga lyftarskor.

Mextreme: Det måste vara något med använda lyftarskor som drar till sig idioter, en klasskompis blev för ett antal år sedan av med en av sina skor vid ett bilinbrott.

wreka
2004-11-01, 20:32
Skaffa dig lyftarskor!
De är uppbygda på en träkil, så att du INTE ska klämma ut hålfoten, utan få stöd för hela foten.
Barfota är helt förkastligt :nono:
Du tror att det är skorna som är orsaken?
I vilket fall kan jag ju prova och i värsta fall få ett par nya fula skor. ;) Med lite tur kan man hitta dom här i obygden så jag slipper köpa över nätet.