handdator

Visa fullständig version : Vad tycker ni om bodypump?


vega
2004-10-31, 13:35
Har en fråga till er som är så kunniga här på kollo, vad tycker ni om bodypump? Bra träningsform för att få resultat om man är nybörjare eller slöseri med tid?

Johan1986
2004-10-31, 13:40
Vad för sorts resultat är du ute efter? Styrka? Kondition?

Yankeee
2004-10-31, 13:51
Självklart är det bra träning, hur bra kan man diskutera.
Personligen gillar jag inte slänget, och de korta rörelsebanorna.

Men om du tycker att det kul ska du givetvis köra på.
Sen beror det ju på, som johan1986 skriver, vilka resultat du är ute efter.

vega
2004-10-31, 14:53
Resultatet jag är ute efter är väl lite mer muskler samt styrka, vet att om jag vill satsa ordentligt på att få muskler så är det ju vanlig styrketräning som gäller. Finns ju inga genvägar :cool:
Har tränat mycket aerobics i några år, så det är mitt utgångsläge.

aliquis
2004-10-31, 17:39
Jag har inte varit med på något pass själv så jag vet ju inte så mycket om det, men kikade på en planch med övningarna o de såg ju helt ok ut iaf. Problemet i det vad gäller styrka är väl att antalet repetitioner är lite väl högt. Säkert bra för konditionen och mängden kroppsfett däremot =P

Om du vill köra vanliga styrketräning sen så har du ju redan ett gäng övningar du kan köra fast lite tyngre.

z_bumbi
2004-10-31, 18:13
Resultatet jag är ute efter är väl lite mer muskler samt styrka, vet att om jag vill satsa ordentligt på att få muskler så är det ju vanlig styrketräning som gäller. Finns ju inga genvägar :cool:
Har tränat mycket aerobics i några år, så det är mitt utgångsläge.

Jag ser en del problem med bodypump.
Att man lär sig fel övningsutförande i många övningar är väl det största, vissa tekniker man lär ut där är faktiskt så usla att de inte går att använda om man har tänkt sig träna med tyngre vikter senare.
Man använder sig oftast av samma skivstång i alla övningar vilket betyder att i vissa övningar är det tungt och i andra är det lätt så man tränar kroppen olika mycket.
Det är bara en kompromiss när det gäller att öka styrkan och öka konditionen, delar man på det så man kör styrka för sig och kondition för sig så får man snabbare resultat.

Om man är intresserad av att bli starkare och få mer muskler skulle jag alltså välja att träna på ett vanligt gym och kompletera med annan konditionsträning men tycker man Bodybump är kul kan man ju fortsätta med det eftersom det viktigaste när det gäller träningen är att det är en aktivitet som man kan tänkas fortsätta med under en längre tid.

Numero1
2004-11-01, 12:47
Bra för nybörjare som inte vågar sig ner i gymmet!
...och sedan vågar sig ner i gymmet ;)

Gruppträning har stora säkerhetsmarginaler för att passa alla. (Läs: den med sämst fysisk status). Deta innebär att tekniken inte blir optimal.

Dessutom behöver du köra ett antal pass så du vet vilka vikter som passar dig på varje övning.

Numero1
2004-11-01, 12:49
Jag ser en del problem med bodypump.
Att man lär sig fel övningsutförande i många övningar är väl det största, vissa tekniker man lär ut där är faktiskt så usla att de inte går att använda om man har tänkt sig träna med tyngre vikter senare.
Man använder sig oftast av samma skivstång i alla övningar vilket betyder att i vissa övningar är det tungt och i andra är det lätt så man tränar kroppen olika mycket.
Det är bara en kompromiss när det gäller att öka styrkan och öka konditionen, delar man på det så man kör styrka för sig och kondition för sig så får man snabbare resultat.

Om man är intresserad av att bli starkare och få mer muskler skulle jag alltså välja att träna på ett vanligt gym och kompletera med annan konditionsträning men tycker man Bodybump är kul kan man ju fortsätta med det eftersom det viktigaste när det gäller träningen är att det är en aktivitet som man kan tänkas fortsätta med under en längre tid.

Du har nog missuppfattat en aning (eller så suger instruktörerna på ditt gym). På mitt gym har du i alla fall möjlighet att justera vikten mellan övningarna. Annars vore det ju helt hål i huvudet :laugh:

Att köra knäböj och biceps curl på samma vikt vore ju ett skämt!!!!

z_bumbi
2004-11-01, 13:03
Du har nog missuppfattat en aning (eller så suger instruktörerna på ditt gym). På mitt gym har du i alla fall möjlighet att justera vikten mellan övningarna. Annars vore det ju helt hål i huvudet :laugh:

Att köra knäböj och biceps curl på samma vikt vore ju ett skämt!!!!

Vi har inte bodypum, ingen aerobics överhuvudtaget utom friidrottsanläggningen om man har lust med det.

Det finns flera typer av stänger till BP och liknande träning och jag vet att med minst en typ av stänger så finns det ingen möjlighet att ändra vikten mellan övningarna.. och jo det är totalt värdelöst.

Hur har man anpassa tekniken till den som har sämst fysisk status genom att lära ut uselt utförande?

Numero1
2004-11-01, 13:06
T. ex genom att köra grunt i alla övningar minskar du ju påfrestningen på lederna. Då kan även de med t.ex knäproblem köra "knäböj" men för dig och mig skulle ett sådant utförande inte ge speciellt mycket.

z_bumbi
2004-11-01, 13:19
T. ex genom att köra grunt i alla övningar minskar du ju påfrestningen på lederna. Då kan även de med t.ex knäproblem köra "knäböj" men för dig och mig skulle ett sådant utförande inte ge speciellt mycket.

Kör du grunt ökar du ju påfrestningarna genom att du kan köra med mera vikt så det brukar ta ut varandra om man kollar lite på belastningen i en skadad led.
Det mest intressanta är att alla lär sig liknande utgångställning oberoende på kroppsform och smidighet, jag har nog aldrig sett så många fällda ryggar i böjen som när jag kollade in en BP klass senast och då har jag ändå sett ett antal styrkelyftstävlingar.
Det är svårt att instruera styrketräning i så stora gruppen och få ett bra utförande så jag är väldigt kluven över träningsformen som sådan men det är ju i alla fall träning och har man tur får man in en del på gymet där man får lära dem ett bättre utförande.

Numero1
2004-11-01, 13:23
Då det mest är tjejer som kör BP vilka oftast inte är lika viktkåta som alla orutinerade killar så tror jag inte detta är ett stort problem.

Jag håller förövrigt helt med dig och har även jag sett de sämta knäböjen (alla kategorier) utföras i BP klasser....
Iofs har vi två gubbar i gymmet som kör någon skum rygresning när de kör böj :laugh:
bara väntar på den dagen en disk ger upp..... :angel:

Johan
2004-11-01, 16:27
Jag kör bodypump en gång i veckan och tycker det är roligt och bra för kroppen, brukar vara totalt slut i kroppen efter ett pass.
Vikter ändrar vi i pausen mellan övningarna, innan allt börjar får man plocka på sig de vikter man tror sig behöver under passet.
Den som leder våra pass är utbildad styrketräningsinstruktör, så tekniken hon lär ut är det inge fel på, dessutom tycker jag de flesta gör övningarna rätt, hon brukar säga till annars efter passet är slut.

smedberg
2004-11-01, 16:51
Vikten ska gå att ändra. övningutförandet är så att kroppen ska klara det höga antalet reps, fulldjup på böjarna är inte att tänka på då man får kramp i korsryggen så fort man kommer upp lite i vikterna. Men i andra avseenden så förstår jag inte vart övningsutförandet skulle pajja sin inbaning till tung styrketrning, vissa utföranden är lite korta som marklyftet och benböjjen men trots korta så rätt till den punkten. Det där med olika vikt stämmer nog faktiskt, man kör marklyftet samtidigt som ryggen med andra ord är det inte särskilt jobbigt, men det är 2 andra ben"låtar" på varje mix också, benböjjen och utfall. Det är trevlig mjölksyre träning som jag tror många skulle ha nytta av. förövrigt så ligger nog mycket i att det finns bra instruktörer närvarande. sedan så har BP gett mig den bästa underarmsträningen någonsin.