handdator

Visa fullständig version : 50-60gr protein?


Dalì
2004-10-30, 22:28
Satt o läste en hel del om mängden protein som du bör få i dig/dag.
Hur gör man för att få sig 50-60gr protein/måltid/dag? Vad äter man? Hur mycket äter man egentligen?

Halldin
2004-10-30, 22:36
"Bra protein hittar du i rent, magert kött som fläskfilé- och kotlett, rostbiff, skinka, kassler, lövbiff, mager mjukost, alla sorters fiskar, magra mjölkprodukter, ägg, hamburgerkött, musslor, räkor, krabba, kalkon, höns, kycklingbröst, keso, kesella, grynost, bland många andra källor."

Tonfisk (~25g/100g) är billigt, likaså Sojabönor (37g/100g).
Kyckling kan vara billigt men de svenska märkena är för det mesta dyra.

Så, exempelvis en burk tonfisk och 200g Spaghetti med ett glas mjölk ger ca. 57g protein.
Eller 150g sojabönor, ca. 55g protein.

stenis
2004-10-30, 23:00
går sojabönor att köpa på burk? Pris? Storlek per burk? gott att äta direkt ur burk lr måste man blanda med något? Isf, vad?

MvH stenis

Halldin
2004-10-30, 23:08
går sojabönor att köpa på burk? Pris? Storlek per burk? gott att äta direkt ur burk lr måste man blanda med något? Isf, vad?

MvH stenis
Inte vad jag vet. Risenta har, påsarna väger 500g. Kostar ca. 10kr.
Dom kräver blötläggning i 10h, sedan kokar man i 1,5-2h. Så man gör med fördel en ordentlig sats.
Glöm inte buljong (kött eller grönsak går bra), annars smakar det apa har jag hört.

Finns även rostade sojabönor som du kan äta direkt ur påsen, men det är bara 150g/påse och dom är dyrare. Innehåller även mer fett (om än nyttigt sådan't) om jag inte minns fel.

WHITEFOLKS
2004-10-30, 23:44
märket "zeta" har sojabönor på burk tror jag.

King Grub
2004-10-31, 07:51
Det är inte svårt, eftersom man kan räkna alla livsmedels proteininnehåll.

Säg att du äter 150 gram kött, 100 gram pasta och dricker 3 dl mjölk till det.

30 + 10 + 10 = 50.

Siffrorna avrundade nedåt.

Dalì
2004-10-31, 08:42
På pappret verkar det så mycket med 50-60gr protein. Men i realiteten skulle det alltså inte vara så svårt ändå, när man då räknar med all mats proteininnehåll.

King Grub
2004-10-31, 08:54
På pappret verkar det så mycket med 50-60gr protein. Men i realiteten skulle det alltså inte vara så svårt ändå, när man då räknar med all mats proteininnehåll.

Nej, just det, och du kan räkna med allt protein, även det som är icke fullvärdigt i sig, eftersom de olika livsmedlens aminosyreprofiler kompletterar varandra. Exempel: ägg har ett Biologisk Värde på 100, medan potatis inte innehåller fullvärdigt protein. Äter man båda sakerna tillsammans kompletterar aminosyreprofilerna varandra... och plötsligt har man ett BV på över 135.

Dalì
2004-10-31, 09:06
Sedan kommer tankarna om kroppen då verkligen utnyttjar till fullo alla dessa 50-60gr protein som man får i sig eller inte. Men överflödet av proteinet lagras som antingen energi eller hurvardetnuigen?

King Grub
2004-10-31, 09:31
Sedan kommer tankarna om kroppen då verkligen utnyttjar till fullo alla dessa 50-60gr protein som man får i sig eller inte. Men överflödet av proteinet lagras som antingen energi eller hurvardetnuigen?

All protein används absolut inte till att bygga muskelmassa. Jag vet inte om du menar "muskelbygge i träningsyfte" men "utnyttja", men då är svaret nej. Det är frågan om ett par gram per dag, högst. Protein har många andra funktioner i kroppen. Hamnar du på energiöverskott lagras överskottet, precis som med andra näringsämnen. Skillnaden är att protein kostar energi att omvandla till kroppsfett, så risken att just proteingrammen skulle hamna i fettcellerna till slut är liten.

Dalì
2004-10-31, 09:47
Det jag menade var att få proteinet att användas till muskelbyggandet.
En positiv bieffekt av muskelbyggandet är ju att man går upp i vikt och får man i sig mera än behövligt av protein/dag än vad man får kolhydrater/dag betyder det att man lättare lägger på sig vikt med hjälp av kolhydrater än med protein?
Eftersom kolhydrater lättare än protein binder vätska och kan lagras som överskott i kroppen än protein?

King Grub
2004-10-31, 09:53
Det jag menade var att få proteinet att användas till muskelbyggandet.

Nåja, då kan du vara 100% säker på att allt protein du äter inte går till muskeluppbyggnad. Då skulle du ju gå upp hundratals kilo muskler om året. :D

En positiv bieffekt av muskelbyggandet är ju att man går upp i vikt och får man i sig mera än behövligt av protein/dag än vad man får kolhydrater/dag betyder det att man lättare lägger på sig vikt med hjälp av kolhydrater än med protein?

Kolhydrater lagras heller inte lätt som kroppsfett, men visst: när kroppen är upptagen med att förbränna dessa är det fritt fram för fettet i maten att lagras.

Eftersom kolhydrater lättare än protein binder vätska och kan lagras som överskott i kroppen än protein?

Ummm... vätskeretention är inte korrelerat med energiöverskott eller fettinlagring i sig.

Dalì
2004-10-31, 09:58
Men om 50-60gr protein/måltid inte kommer användas till muskelbygge elr till viktökning finns det då en anledning till att dra i sig så mycket?
Elr handlar det bara om att hamna på plussidan av proteinintaget för att få kroppen förstå vad som jag vill ska hända med proteinet?

King Grub
2004-10-31, 10:11
Men om 50-60gr protein/måltid inte kommer användas till muskelbygge elr till viktökning finns det då en anledning till att dra i sig så mycket?
Elr handlar det bara om att hamna på plussidan av proteinintaget för att få kroppen förstå vad som jag vill ska hända med proteinet?

Positiv nitrogenbalans och kontinuerlig tillgång till aminosyror innebär i alla fall att förutsättningarna för muskelbygge möjliggörs, och protein ger en ökad termisk effekt, ökar glukogonutsöndring vilket motverkar insulinets fettinlagrande effekt - mindre fettinlagring trots överätning eller större fettförlust vid underskott - , förbättrad hormonstatus med t ex högre nivåer av IGF-I, bättre proteinsyntes, osv.

Däremot ökar inte proteinbehovet i energiprocent räknat vid träning, snarare tvärtom, eftersom kroppen lär sig utnyttja proteinet effektivare. I gram räknat ökar dock behovet i och med att energibehovet ökar.

Dalì
2004-10-31, 10:16
Är det bättre att proteinbomba om jag under längre tid definitivt har varit dålig på att äta protein i alla fall så mycket som 50-60gr/måltid?!?
Eller skulle taktiken vara bättre om jag stegvis ökade? Ex. börjar med 30gr under 2 veckor sedan ökar till 40 och slutligen hamnar på Gudvetvad?

För att få ett muskelbygge?

King Grub
2004-10-31, 10:34
Vet ej. Det finns inget som säger att du måste äta 60 gram protein per mål heller. Antagligen är det en rejäl "säkerhetsmarginal". Det är plötsliga och stora tillflöden av aminosyror som har en positiv effekt på proteinsyntesen, men bara rätt tajmade sådana.

Att ständigt tillföra stora mängder protein innebär inte ökad proteinsyntes eller muskeltillväxt.

Det du bör göra är se till att du har kontinuerlig tillgång till aminosyror och befinner dig i positiv kvävebalans genom att sprida ut ditt totala proteinintag jämnt över dagen, med topp kring träningspassen, då i form av snabbt protein för att utnyttja det stora tillflödet av aminosyror för att stimulera proteinsyntes.

Vid övriga tillfällen ger långsamt protein ett bättre utnyttjande av aminosyrorna och innebär minskad muskelnedbrytning.

King Grub
2004-10-31, 10:43
Läsning: http://ajpendo.physiology.org/cgi/content/full/284/1/E76