handdator

Visa fullständig version : Göra egna "vita bönor i tomat"?


bear.flowertwig
2004-10-30, 17:17
Eftersom II är så högt på vita bönor i tomat på burk tänkte jag koka egna och sen fixa sås. Nån som har nån aning hur man får till den rätta smaken på såsen?

userfriendly
2004-10-30, 19:17
Eftersom II är så högt på vita bönor i tomat på burk tänkte jag koka egna och sen fixa sås. Nån som har nån aning hur man får till den rätta smaken på såsen?


Iom. att den innehåller tonvis me socker så... blire väl tomatsås o sötningsmedel????

z_bumbi
2004-10-30, 20:13
Iom. att den innehåller tonvis me socker så... blire väl tomatsås o sötningsmedel????

Är det så mycket socker i den tomatsåsen?


bear.flowertwig: Blanda i en burk vitabönor i tomatsås som grund så brukar det gå lättare att få något som liknar den smaken rakt igenom.
Det finns däremot kanske godare recept med vitabönor än att just att få fram burksmaken på tomatsåsen. :)

King Grub
2004-10-30, 20:15
Det är heller inte sockret som är boven bakom II:t vad gäller burkbönorna.

Frazze
2004-10-30, 23:43
Alltså. Jag käkar en burk vita bönor om dagen i snitt. Jag brukar alltid skölja bort tomatsåsen med hjälp av ett durkslag, dels för att man slipper leka pappersbruk i samma utsträckning, och dels för att det smakar bättre. Men, är det någon som kan ge en uppskattningen på GI eller II på bönorna utan tomatsåsen?

King Grub
2004-10-31, 08:02
Men, är det någon som kan ge en uppskattningen på GI eller II på bönorna utan tomatsåsen?

Det är upphettningen och tryckbehandlingen under konserveringen som ligger bakom det höga GI:t, så det är själva bönorna som har högt II, inte såsen.

GI:t är dock lågt, 60-70 någonstans beroende på fabrikat.

II:t på själva bönorna är högre än det för vitt bröd, ibland över 120.