handdator

Visa fullständig version : muskler utan protein?


sork
2004-10-30, 14:51
jag har en fråga som jag ställer av ren nyfikenhet, (inget jag tänker prova alltså:D)
men, om man inte äter några proteiner alls, eller väldigt väldigt lite. är det helt omöjligt att bygga muskler då? alltså, man äter allt annat i kosten. antagligen dum fråga men ändå:)

Frazze
2004-10-30, 14:56
Om du, hur det nu skulle gå till, inte fick i dig några aminosyror alls skulle du inte bygga muskler, du skulle däremot dö. :)

väldigt lite. Njae. 0,8g/kg kroppsvikt är väl livsmedelsverkets (M)RDI, rent generellt brukar de ta det värde som anges för gränsen när man får brist av något och dubbla det och sätta det som rekomendation. Alltså. Under 0.4g protein/kg kroppsvikt så är nog inte muskelbygge det första kroppen vill använda proteinet till.

King Grub
2004-10-30, 14:58
Vad menar du med "allt annat i kosten". Strösocker och olja? Det allra mesta innehåller protein, i mer eller mindre mängd och i mer eller mindre fullvärdighet.

Skulle du lyckas undvika protein uppstår proteinbrist, aminosyror frigörs från din egna kroppsvävnad, och vid längre tids brist utvecklas symptom som nedbrytning av muskelvävnad, ödem, hudförändringar, håravfall, nedsatt immunförsvar och nedsatt lever- och njurfunktion som följd, tills symptomen övergår i koma och död.

aliquis
2004-10-30, 17:01
Om du, hur det nu skulle gå till, inte fick i dig några aminosyror alls skulle du inte bygga muskler, du skulle däremot dö. :)

väldigt lite. Njae. 0,8g/kg kroppsvikt är väl livsmedelsverkets (M)RDI, rent generellt brukar de ta det värde som anges för gränsen när man får brist av något och dubbla det och sätta det som rekomendation. Alltså. Under 0.4g protein/kg kroppsvikt så är nog inte muskelbygge det första kroppen vill använda proteinet till.
Anledningen till att man rekommenderar 0.8 är att någon testade när brister uppstod av enskillda aminosyror, det skulle då gå åt 0.2gram/kg, sedan dubblerade man det för att vara på den säkra sidan, dvs 0.4gram/kg och sade att det var en tillräcklig mängd... sedan kom WHO och dubblerade det igen, dvs 0.8gram.
För en person som tränar inträffar väl dock positiv kvävebalans snarare uppemot 1-1.5gram/kg. Så mindre är så går man bakåt.

jojje.net
2004-10-31, 05:04
ok...är du verkligen säker på 0,2?

Vad jag har läst så är det 0,6 som skall täcka de flestas proteinbehov och sen har WHO lagt på 2 SD --> 0,8g/kg... men minnet kan svika mig.

Sverker
2004-10-31, 05:40
0.2 g / kg kroppsvikt för en medelperson som väger 70 kg blir 14 g protein per dygn ! Sätt till sammanhang är det kring 1200 kcal från ris.

Ren svält m a o.

Bristen på protein skulle drunka i alla andra bristsjukdommar.