handdator

Visa fullständig version : om kycklingfilé


Olsson
2004-10-30, 10:14
En artikel som handlar om vattenhalt och bakterier i djupfrysta kycklingfiléer. Kanske kan vara intressant för folk här.

Artiklen: http://hd.se/ArticlePages/200410/28/20041028172344_-Ingen_avdelning-210/20041028172344_-Ingen_avdelning-210.dbp.shtml
Testresultaten: http://hd.se/files/kycklingfinal.pdf

King Grub
2004-10-30, 12:56
Jag köper bara Guldfågeln, Torsåsens eller Kronfågel. Ser bra ut. :thumbup:

Halldin
2004-10-30, 13:00
Försvinner alltså campylobakterna om dom tillagas i tillräckligt hög temperatur? Då är det ju lugna bullar.

raZmus
2004-10-30, 16:58
Köpte 2kg "ofryst" Kronfågel och 2kg fryst Guldfågeln idag :thumbup: . Köpte även Gröna Slaktarens Kycklingfilé som smörgåspålägg *mums*

/me tycker om kyckling

kal_erixon
2004-10-30, 20:17
den där kycklingen är ganska besvärlig.
är livrädd varje gång jag äter och känner efter som fan för att inte få i mig något "rosa"
sen är den hyfsade kycklingen så dyr att man inte har råd med den heller. är tvungen att köpa coops vattenfyllda kyckling :(
såg förrsesten innerfiléer på hemköp igår.
30:-/700gr = ganska billigt. vad är de för skillnad på innerfilé och vanlig filé?

Sverker
2004-10-31, 06:15
Försvinner alltså campylobakterna om dom tillagas i tillräckligt hög temperatur? Då är det ju lugna bullar.


Ja. Det är lugna puckar ifall du genomsteker kycklingen. Det står ju i texten att bakterierna dör vid 60°. Kycklingköttet ändrar färg från rött/rosa till grått vid 65°.

Sedan gäller ju de vanliga rutinerna. Ät maten direkt varm eller kyl ned den snabbt.

Halldin
2004-10-31, 08:36
Ja. Det är lugna puckar ifall du genomsteker kycklingen. Det står ju i texten att bakterierna dör vid 60°. Kycklingköttet ändrar färg från rött/rosa till grått vid 65°.

Sedan gäller ju de vanliga rutinerna. Ät maten direkt varm eller kyl ned den snabbt.
Jag steker sällan kyckling, brukar bli ugnen på 225 grader till dom har en fin brun färg så det är nog lugnt. :)
Att man ska kyla det som blir över direkt visste jag inte, får vara bättre på det nästa gång.

Dalì
2004-10-31, 10:09
Undrar egentligen hur många kunder som bryr sig om det finns campylobacter i deras kycklingfilé.
Finns det studier publicerade någonstans om kycklingklubbor?

Lizard
2004-10-31, 13:06
den där kycklingen är ganska besvärlig.
är livrädd varje gång jag äter och känner efter som fan för att inte få i mig något "rosa"
sen är den hyfsade kycklingen så dyr att man inte har råd med den heller. är tvungen att köpa coops vattenfyllda kyckling :(
såg förrsesten innerfiléer på hemköp igår.
30:-/700gr = ganska billigt. vad är de för skillnad på innerfilé och vanlig filé?

Alltså "innerfilé" är ett sånt där skönt begrepp att ta till när man vill klassa upp nån obskyr del på djuret. Ryggfilé, lårfilé etc anger ju var delen är styckad från, men innerfilé säger ju inte så mycket. Nu är det ju så på en pulla att den bara har två större filéer och man kan nog lugnt utgå ifrån att begreppet härrör från den fingerstora del av bröstfilén som sitter lite lös vid styckningen. Den skärs allt som oftast bort på finare resturanter och om det görs redan på slakteriet så säljs den alltså separat. Enda nackdelen med den är att den innehåller vingens huvudsena som kan vara lite pulig att ta ut (om man så önskar).

Lizard

MyungChul
2004-11-01, 02:37
styckade kyckling senast i fredags.. och innerfilen sitter som det låter innanför filen och är lite mindre och lite mindre fast.. använd den som file :)

och campylobakterna dör vid 65° eller om de va 70° så det ska inte vara någon som helt fara om du har någorlunda köksvanor :) och campylobakter går att bota, vilket inte salmonella gör.. salmonellan dör för övrigt vid ungefär samma temp.. mitt tips är ugnen eller grillen.. marinerade å så gott :):)

no1fitness
2004-11-01, 03:58
Jag har provat många olika märken och har fastnat för Euroshoppers. Priset är bra, men de fanns ju inte med på den listan...
Innehåller 80% kyckling och innerfilén är bortskuren. Gillar inte alls den senan.
Gör min i ugnen och gillar den lite torr, så jag gissar att alla bakterier är borta efter 45 minuter i ugnen... :rolleyes:

Sverker
2004-11-01, 06:50
Undrar egentligen hur många kunder som bryr sig om det finns campylobacter i deras kycklingfilé.
Finns det studier publicerade någonstans om kycklingklubbor?

Tror att smittskyddsläkaren i ditt landsting får in regelbundna rapporter om matförgiftningar.

Campylobacter finns redan i den levande kycklingen och sprids från kyckling till kyckling vid slakt och styckning.

Risken med olika kycklingdelar borde vara ungefär samma.

kal_erixon
2004-11-01, 11:17
lizard: de är alltså inte rent kött på innerfiléerna, som på vanliga filéer?

Lizard
2004-11-01, 14:10
kal_erixon

Jo, vist fan är det rent kött av samma kvalitet som den övriga filéen.
Det är väl bara det att det blir så små fjuttar av dem som kan upplevas vara problemet.


Lizard

abjorn
2004-11-01, 14:27
Käkar just nu innerfileer jag köpt på ica. 2 kg för 79kr. Bara att skära bort senan och dom smakar utmärkt. Lagom storlek också, tar bara 3-4 minuter att få genomstekta.

kal_erixon
2004-11-01, 14:29
lizard
jo men ja mena om de är en sena i den, då blir de inte bara kött man betalar för, utan en sena också :D
i en filé är de ju 100% kött (bortsett vatten)
jämför med fläskkottlet. med resp. utan ben
eller har jag fattat fel där med :D ?

Cupofcoffee
2004-11-01, 14:54
Käkar just nu innerfileer jag köpt på ica. 2 kg för 79kr. Bara att skära bort senan och dom smakar utmärkt. Lagom storlek också, tar bara 3-4 minuter att få genomstekta.

Och utmärkt smidigt att köra ner i en wook... :eating:

Lizard
2004-11-01, 17:25
kal_erixon

Den lilla pluttsenan gör att det ibland sprakar till när man tuggar - det är allt.
Gissar att den väger under sju gram så den kan du lämna därhän om du inte är matfaschist :)

Lizard

stybb
2004-11-01, 19:03
Jag har provat många olika märken och har fastnat för Euroshoppers. Priset är bra, men de fanns ju inte med på den listan...
Innehåller 80% kyckling och innerfilén är bortskuren. Gillar inte alls den senan.
Gör min i ugnen och gillar den lite torr, så jag gissar att alla bakterier är borta efter 45 minuter i ugnen... :rolleyes:

käkar också bara euroshoppers.. tycker den är superb

kal_erixon
2004-11-02, 11:10
lizard
haha bra, nu vågar ja köpa dom utan att känna mig lurad :D
tackar

Metal_boy_
2004-11-03, 18:59
Ja. Det är lugna puckar ifall du genomsteker kycklingen. Det står ju i texten att bakterierna dör vid 60°. Kycklingköttet ändrar färg från rött/rosa till grått vid 65°.

Sedan gäller ju de vanliga rutinerna. Ät maten direkt varm eller kyl ned den snabbt.

min kyckling brukar bli lite sval när jag väntar på att pastan ska bli klar men det är väl ingen fara??

Metal_boy_
2004-11-03, 19:00
Ja. Det är lugna puckar ifall du genomsteker kycklingen. Det står ju i texten att bakterierna dör vid 60°. Kycklingköttet ändrar färg från rött/rosa till grått vid 65°.

Sedan gäller ju de vanliga rutinerna. Ät maten direkt varm eller kyl ned den snabbt.

va det inte det som va själva grejen att vissa fileér hade kvar bakterier trots tillagning??

King Grub
2004-11-03, 19:18
min kyckling brukar bli lite sval när jag väntar på att pastan ska bli klar men det är väl ingen fara??

Nej...

Sverker
2004-11-03, 20:29
va det inte det som va själva grejen att vissa fileér hade kvar bakterier trots tillagning??


Visst finns det bakterier kvar efter det att kycklingen är tillagad, den är inte steril, men alla sjukdoms framkallande bakterierna har dött. Salmonellan är död, shigellan är död, kampylobakten är död.

Man and Machine
2004-11-04, 01:44
ÄR det ok att koka kycklingen? Man kommer upp i över 65 grader så bakterierna borde ju dö. Sen att den blir lite torrare är ju en annan femma. Blir så mycket lättare om de går att koka dom...ingen disk och kort tid :D

kelk
2004-11-04, 02:05
Jag gillar Toves! ;)

Sverker
2004-11-04, 06:09
ÄR det ok att koka kycklingen? Man kommer upp i över 65 grader så bakterierna borde ju dö. Sen att den blir lite torrare är ju en annan femma. Blir så mycket lättare om de går att koka dom...ingen disk och kort tid :D

Visst, bara köttet är genomkokt.

Jag slänger ibland själv ned kycklingen i vattnet när jag kokar riset. Behövs någon sås för att få piff på kycklingen då.