handdator

Visa fullständig version : Lite nybörjarfrågor


MorteM
2004-10-30, 03:12
Hej. Jag har några frågor om träning i allmänhet.

Jag är överviktig, ganska så mycket också. Jag trivs inte med min vikt och vill gärna minska, men samtidigt vill jag fortsätta min styrketräning, hur bör jag gå till väga?
Stämmer det att fettet övergår till muskler, eller måste man bränna fett för att sedan bygga muskler? (har inte riktigt fått grepp om det efter jag sökt i forumet)

Jag är 18 år, har tränat till och från sen jag var runt 14-15 år gammal. Nu vill jag gärna försöka göra min träning lite mer seriös. Istället för att bara gå till gymmet och chansa på några övningar. Jag tränar på gym 3 gånger i veckan och mitt schema ser ungefär ut som följer:

Måndag: Bänkpress, hantelpress och axlar.
Tisdag: Rygg, Flyers (?*) och benövningar (bencurl, ibland marklyft och en till)
Fredag: Bänkpress, Biceps och triceps.

* med flyers menar jag liggandes på rygg, lyftandes hantlar med armarna fixerade, från sidan i axelhöjd till ovanför bröstet
*2 rygg = sittande dra ned en stång med armarna framför huvudet, och bakom. (ursäktar mig för dåliga förklaringar.)

Så nu undrar jag om ni har några synpunkter på mitt schema, kan jag köra bänkpress flera gånger i veckan? (min vän hävdar att musklerna inte hinner återhämta sig)
För fettförbränning, bör jag lägga såna pass samtidigt som jag styrketränar eller hellre på onsdagar/torsdagar/helger (separat)?
Hur pass mycket påverkas kroppen av dålig sömn eller "alternativa sovvanor"?

jim
2004-10-30, 03:50
Att fett övergår till muskler är inget annat än en myt. Fettet på kroppen är en lagrad energireserv och kan inte fungera som något annat än just en energikälla i nödsituationer.

Det relevanta är att du omöjligt både kan bygga kvalitativ muskulatur och bränna fett samtidigt. Som det låter är din främsta prioritet att bli av med fettet, så jag föreslår att du börjar med det. King Grubs deffningsguide hittar du här: Deff - en guide (http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=26881)

Läs igenom den noga och fråga om det är något! :)
Angående styrketräningen ser ditt schema ganska ostrukturerat och ologiskt ut. Inte det lättaste att få ordning på sådär bara så jag föreslår att du testar ett av Z_bumbis enklare program! Dessa finner du här: Träning - Programförslag - Råd till nybörjare del 2 (http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=9555)

Undrar du vilken någon av övningarna är så finns de bra sammanfattade i Jörgens övningsbank (nu ska jag snart sluta länka :D) som du hittar här: Övningsbank (http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=31071)


Så nu har jag varit officiell länkare igen :D lycka till! :thumbup:

MorteM
2004-10-30, 15:53
Tack för hjälpen :)
Ska försöka testa med ett sådant nybörjarschema istället.

aliquis
2004-10-30, 16:36
Tycker schemat ser sämst ut först bröst&axlar, sedan bröst&lats (kan inte kalla latsdrag framför o bakom nacken för ryggträning..), sedan bencurl som bara tar på baksidan av benet och så marklyft som egentligen är en övning för hela kroppen/ryggen, inte specifikt ben. Sedan avslutar du med armar och bröst igen?! :D.

Alternativa sovvanor tror jag är mer eller mindre sak samma, dålig sömn som i orolig/lite däremot är väl inte alltför bra kanske, konditionsträningen skulle jag ta på dagar då jag inte tränar styrka.

Eventuellt tycker jag (högst) personligen att du mycket väl kan försöka köra större delar av kroppen i varje pass än att splitta den en massa och köra många set/muskelgrupp vid de pass då du tränar just den muskelgruppen. (Det blev rörigt det där, få set/muskelgrupp och många muskelgrupper/pass istället för många set/muskelgrupp och få muskelgrupper/pass.)
Men alltför många här lär ju inte hålla med när det gäller just det.

MorteM
2004-10-30, 21:08
Jag skrev lite fel märkte jag (sent på natten), benövningar kör jag lår fram och bak och sen benpress. Vet inte riktigt vilka övningar jag skulle komplettera med för benen, då gymmet jag tränar på har begränsat med möjligheter (skolgym).
Jag undrar hur långa pass ni kör? Jag hinner inte med mer än 1-1.5 timme som mest p.g.a. busstider och lektioner, räcker det?
Anledningen till att jag frågar om att sova är för det händer att jag sover på dagar och är vaken på nätter..
hursomhelst ska jag försöka med det där nybörjarschemat som Jim tipsade om :)

aliquis
2004-10-30, 23:08
Jag skulle kört benpressen först, övningar kan du väl läsa om i z_bumbis guide också. 1 timme räcker väl gott o väl, det är bättre att köra korta pass och ofta än långa och sällan.

Frazze
2004-10-30, 23:17
Grattis till ett bra beslut!
Jobbar själv med en övervikt som jag hade innan jag började träna.

Ang. sovvanor... Det försämrar återhämtningen, du bör verkligen försöka få till en god sömnrytm.

Kör du någon konditionsträning? Om inte är det en sak ytterliggare att satsa på. Kanske är det det du menar med fettförbränning och lägga på dagar du inte träna? Lite beroende på hur du kör bör du lägga det så långt från styrketräningspassen som möjligt, ex. kondition/fettförbränning på morgon och styrka på kvällen. T.ex. Promenader kan du lägga in ALLA dagar, oavsett om du tränar eller inte. Men, som sgt, helst inte direkt före eller efter ett styrkepass.

Annars,ja, det ser ok ut, läs igen om länkarna du fått så ska det nog gå bra.
Lycka till.

MorteM
2004-10-31, 02:35
Tack för alla svar, de hjälper mycket :)

Nej jag kör ingen konditionsträning, men tanken var att jag skulle börja med någon sådan. För fettförbränning var tanken att börja med promenader innan frukost, eller intensivare cykelpass innan frukost. Kanske bör hyra en motionscykel då det blir kallt och halt snart, och är lite lättare att passa tider om man inte är utomhus.
Förresten, tränar man kondition eller muskler om man slår på säck?

Mago
2004-10-31, 03:23
Musklerna tränas vid all träning. :)

Morgonpromenader innan frukost låter som en bra idé. Effektiv fettförbränning, inte så tufft för muskelåterhämtningen och det är härligt.

Precis efter styrketräning har du ungefär samma fördelar ur fettförbränningssynvinkel som vid morgonpromenader före frukost. Så då skulle du kunna köra lite intervallträning på en träningscyckel om ni nu har någon sådan på ditt gym. Det tycker jag är rätt härligt, för det blir som en del av träningspasset och det känns inte så överväldigande med en massa tränande av olika slag mest hela tiden.

Daijmen
2004-10-31, 08:45
Är det verkligen en myt att fett lätt blir muskler? Om man slutar träna blir man ju fet efter ett tag, ett exempel är väl arnold innan terminator 3. Sen fick han träna hårt för att bli biff igen. Lättare är det väl iaf att bli biff om man är fet än smal iaf.

Winternal
2004-10-31, 09:35
Är det verkligen en myt att fett lätt blir muskler? Om man slutar träna blir man ju fet efter ett tag, ett exempel är väl arnold innan terminator 3. Sen fick han träna hårt för att bli biff igen. Lättare är det väl iaf att bli biff om man är fet än smal iaf.


Muskler kan ju omöjligt omvandlas till fett och tvärtom, att tro att det skulle vara möjligt är väl ungefär som att tro att ett får blir en sån där kinesisk nakenhund om man rakar av det pälsen :)

Att man lätt kan bli fet när man slutar träna, är väl för att man är van att äta visst mycket, och plötsligt inte gör av med lika mycket energi som när man tränade. Då börjar energin ju lagras som fett.

Lättare att bli biff om man är fet än smal? Tja, om du med biff menar en stor person, inte en muskulös sådan. Att det är lättare att bygga muskler om man är fet än om man är smal tror jag iaf inte ett dyft på... :smash:

Daijmen
2004-10-31, 09:38
jasså är det inte så att det är lättare för en "kraftig" person att få muskler än en riktigt smal person. Jag har för mej att jag hört det från många personer som gymmat länge :) men jag säger inte att jag måste ha rätt utan att jag har för mej det.

aliquis
2004-10-31, 09:45
Är det verkligen en myt att fett lätt blir muskler? Om man slutar träna blir man ju fet efter ett tag, ett exempel är väl arnold innan terminator 3. Sen fick han träna hårt för att bli biff igen. Lättare är det väl iaf att bli biff om man är fet än smal iaf.
jasså är det inte så att det är lättare för en "kraftig" person att få muskler än en riktigt smal person. Jag har för mej att jag hört det från många personer som gymmat länge :) men jag säger inte att jag måste ha rätt utan att jag har för mej det.
Fett blir aldrig muskler.
Om man blir fet efter träningsuppehåll beror det på att man fortfarande äter som om man tränade.
I arnolds fall har han ju haft en massa muskler, det är enklare att få tillbaka det man har haft än att bygga nytt från början.
Lite lättare om man är något fetare eventuellt eftersom man även vid kaloriunderskott kan förbränna en del av fettet och få lite protein över, samt eventuellt något gynnsammare hormonnivåer, men då skall det inte vara enorma mängder fett...

Det är lättare för en person som inte bryr sig så mycket om han blir fetare att bygga muskler än en som håller sig fit hela tiden, och bara av att äta mer och lägga på sig lite fläsk också får man ju lite mer muskler också. Men i det fallet är det ju mer mat inte mer fläsk som ger mer resultat.

Mago
2004-10-31, 09:50
jasså är det inte så att det är lättare för en "kraftig" person att få muskler än en riktigt smal person. Jag har för mej att jag hört det från många personer som gymmat länge :) men jag säger inte att jag måste ha rätt utan att jag har för mej det.

Gammal myt det där får man väl påstå.
En fet person har nog dock troligen mer muskler under späcket än en riktigt smal person då det krävs lite för att flytta runt kroppsvikten.
Det är väl dock möjligt att en fet person kan bygga muskler lite snabbare. P.g.a. att det kan vara lättare att göra tyngre lyft osv. MEN en fet person måste fortfarande äta mer enegri än han gör av med och kommer därmed bli ännu fetare samtidigt som han lägger på sig muskler.

Så jag skulle ju mycket hellre ha som utgångensläge att ha riktigt lågt kroppsfett. Då äre ju bara att käka på och växa utan att oroa sig allt för mycket om man lägger på sig lite fett.

Daijmen
2004-10-31, 09:53
ok tack så mycke...nu kanske det inte passar till temat men kanske onödigt att göra en ny tråd. Va tycker ni om för träningssätt, riktigt intensivt men kort, kanske endast 30 minuter per pass eller flera timmar som vissa kör. Har läst att personer som ska biffa till sej inför filmer ofta tränar hela dagar med 2000 situps som uppvärmning, men har hört att det inte ska hjälpa att träna mer än 1.5 timme eller så.

Så hur tränar ni för att få resultat snabbast? :)

Winternal
2004-10-31, 10:45
Jag tränar max ca 1 timme, mest för att jag känner att orken är slut efter detta. Till saken hör väl att jag inte gör speciellt snabba framsteg, men man ska skynda långsamt :thumbup: