handdator

Visa fullständig version : kolhydratsladdning


JLL
2004-10-29, 17:54
Måste man tömma hela kroppen innan man ska kolhydratsladda eller kan man tömma bara de muskelgrupper där man vill få extra glykogeninlagring?

Funderar på att köra något liknande detta:

pass 1: högrepsträning, rygg/bröst/axlar
kolhydratsladdning
pass 2: lågrepsträning, rygg/bröst/axlar
pass 3: högrepsträning, ben/armar/mage
kolhydratsladdning
pass 4: lågrepsträning, ben/armar/mage

Froddan
2004-10-29, 18:25
Jag läste lite om kolhydratsuppladdningari våras då jag skulle göra ett viktigt fysiskt test. Och det är något som inte är särskilt bra om du tränar så täta pass och vill öka optimalt i massa. Om du akut måste impa på några genom att lyfta tungt på de närmaste passen så kanske det funkar. Men det är ingen långsiktigt lösning för att bli större och starkare. Men jag är inte helt säker på min sak. Jag kan ju ha missförstått det hela, säkrast att invänta kavalleriet.

:)

Sverker
2004-10-29, 19:12
För att kunna kolhydratladda måste musklerna vara ordentligt tömda under något eller några dygn för att anpassa sig !
När det är brist på kolhydrat i musklerna så producerar kroppen rejält extra med de enzymer som sköter om glykogenbildningen.

Det går alltså att specifikt ladda t e x låren inför ett cykellopp genom att träna låren extremt hårt ett, två, eller tre tuffa träningspass efter varandra och därefter ladda på ordentligt med kolhydrat.

Med ditt upplägg JLL hinner kroppen inte bilda de extra enzymerna och gewnom att du äter extra kolhydrat med jämna mellanrum " förstör " du lite av effekten också.

Nu är det inte alla som svara så extremt bra på kolhydratladdning. De tränar så tufft att kroppen hela tiden ligger med stora arsenaler av glykogenbildande enzymer och lagrar in bra med glykogen i alla fall.

skaparn
2004-10-29, 23:20
Det går alltså att specifikt ladda t e x låren inför ett cykellopp genom att träna låren extremt hårt ett, två, eller tre tuffa träningspass efter varandra och därefter ladda på ordentligt med kolhydrat.


Är dessa enzymer alltså muskelspecifika? Dvs, att tömning av låren ger ökad inlagring i låren endast.
Annars är en tanke att köra helkroppsövningar innan ett lopp för att tömma fler muskler så kroppen producerar ännu mer sådana enzymer varpå glykogeninlagringen blir stor utan att man behöver köra slut på den muskel man ska använda primärt under tävling.

Förövrigt är jag inte så pigg på den klassiska Seltin-metoden med absolut tömning några dagar innan. Det riskerar att störa magen till den grad att man tänker mer på nästa toalettbesök än mållinjen

no1fitness
2004-10-30, 04:16
Har själv negativa erfarenheter med tömning och laddning.
Att tömma går alltid, men det fungerade inte alls att fylla upp för mig och som nämnt blev magen ganska kass... :(
Förstår att BB behöver göra detta för att se kanon ut på scenen, men jag i mitt enfald trodde att man var tvungen att tömma/ladda inför AF också, men då gick det som det gick också... :rolleyes:

Sverker
2004-10-30, 06:03
Är dessa enzymer alltså muskelspecifika? Dvs, att tömning av låren ger ökad inlagring i låren endast.
Annars är en tanke att köra helkroppsövningar innan ett lopp för att tömma fler muskler så kroppen producerar ännu mer sådana enzymer varpå glykogeninlagringen blir stor utan att man behöver köra slut på den muskel man ska använda primärt under tävling.



Ja det är helt specifika.

I forsningssyfte av glykogenbildning brukar försökspersonen köra enben-benspark. Efter några tuffa set och laddning med kolhydrat så jämför man höger och vänster lår.

Sverker
2004-10-30, 06:20
Har själv negativa erfarenheter med tömning och laddning.
Att tömma går alltid, men det fungerade inte alls att fylla upp för mig och som nämnt blev magen ganska kass... :(
Förstår att BB behöver göra detta för att se kanon ut på scenen, men jag i mitt enfald trodde att man var tvungen att tömma/ladda inför AF också, men då gick det som det gick också... :rolleyes:


Jag tror uppriktigt att själv kostdelen är onödigt när det gäller kolhydratladdning.
Är man ordentligt tränad och verkligen kan tömma glykogendepåerna ( det går inte att tömma dem helt men nästan ) under träning så är det helt onödigt att köra lågkolhydrat och käka bara fett+protein under några dygn.


Mina erfarenheter är att det är helt onödigt. Har man tränat och deffat i månader så skriker kroppen efter kolhydrat och när jag börjar ladda ordentligt med kolhydrat så tar glykogenbildninen fart.



Däremot är inte magen riktigt beredd på 5000 kcal kolhydrat efter månader av svält så det är lämpligt att ladda försiktigt och följa med på vad magen svarar med :rolleyes:

skaparn
2004-10-30, 08:23
Ja det är helt specifika.

I forsningssyfte av glykogenbildning brukar försökspersonen köra enben-benspark. Efter några tuffa set och laddning med kolhydrat så jämför man höger och vänster lår.

Katten! Där rök min teori. Synd, för att man vill ju gärna göra sitt yttersta för att spara på benen inför tävling. Men jag läste nyligt i Chris Carmichael's bok om träning och kost att en rad semi-hårda intervaller dagen innan kan åstadkomma samma glykogeninlagrande effekt utan att man behöver köra sig i botten på dessa eller köra så överdrivet många.
Det ska jag nog prova nästa gång det är dags, men nu är det ju permafrost så lördagsgodiset är det närmaste kolhydratladdning jag kommer.

William
2004-10-30, 09:24
Man behöver inte tömma helt och gå ner så jättelågt i kh-intag för att få en bra glykogenladdning. Den klassiska metoden modifierades så man inte ska behöva gå ner så fruktansvärt mycket i kh-intag. Den modifierade metoden föreslår ett kh-intag på runt 50-55 E% under tre dagar samtidigt som man successivt trappar ner träning under dessa tre dagarna. Följande tre dagar bör man höja kh-intaget till runt 70 E% och avstå från träning. Enligt protokollet ska musklerna vara maximalt laddade den 7:e dagen, dvs tävlingsdagen.

Sen så verkar mankunna köra, som Skaparn skrev, intervall träning dagen innan för att uppnå samma glykogenladdning som med den andra metoden.

Mvh

William

skaparn
2004-10-30, 17:41
För att kunna kolhydratladda måste musklerna vara ordentligt tömda under något eller några dygn för att anpassa sig !
När det är brist på kolhydrat i musklerna så producerar kroppen rejält extra med de enzymer som sköter om glykogenbildningen.
....
Nu är det inte alla som svara så extremt bra på kolhydratladdning. De tränar så tufft att kroppen hela tiden ligger med stora arsenaler av glykogenbildande enzymer och lagrar in bra med glykogen i alla fall.

Detta torde ju vara det som ligger till grund för att bland de flesta distans-och medeldistansidrotter så ingår en hel del kolhydrater som på denna bräda anses som relativt snabba. Hårt tränande idrottare har en så hög insulinkänslighet att de gör bäst i att stoppa i síg så mycket kolhydrater de kan eftersom de ändå inte får något insulinpåslag att tala om.
Eller?
Charmichael skriver till och med att det glykemiska indexet är till för folk som inte satsar hårt på konditionsidrott och att den enda anoledningen till att äta fullkornsprodukter är det högre näringsvärde. GI ger han faktiskt inte så mycket för.

P.S
Chris Charmichael är alltså tränare till Lance Armstrong och driver företaget CTS som är en webbaserad träningskonsultfirma (typ
D.S

JLL
2004-10-30, 19:21
Anledningen till att jag vill testa är att jag deffar och har märkt att jag presterar mycket bättre på de pass som ligger efter jag ätit mer kolhydrater.

Brukar äta lite skräp med kolhydrater och fett två gånger i veckan och jag har mycket bättre tryck passen efter detta än annars. Tanken är då att ersätta kolhydrater och fett med bara kolhydrater i princip + att i stället för att köra fyra lågrepspass köra två högrepspass för att tömma innan jag laddar med kolhydrater och sen hoppas på att passen efter kolhydratsladdningen ger tillbax lite av de muskler man oundvikligen tappar under deff.

Även om det inte ger optimal glykogeninlagring borde det väl vara bättre än vad jag kör nu?